ایران و جهان

چرخ‌هایی که به عشق همنوع می‌چرخد/ از تولید ماسک تا لباس ایزوله

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: امسال ورود به سال جدید متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود، طوری که با حضور غافلگیرکننده یک بیماری ویروسی، رخدادها و شرایط متفاوت، قرنطینه خانگی و انتشار هزاران خبر خوب و بد، تلاش بی‌وقفه پزشکان و پرستاران را برای مقابله با این بیماری شاهد هستیم.

در این شرایط بحرانی همچنان حضور کادر درمانی در کنار بیماران تسلی دل بیماران و مردم است. آن‌ها با تلاش و جهادی مثال‌زدنی برای درمان بیماران تلاش می‌کنند.

حال امروز بیش از هر وقت دیگری حفظ سلامتی این قشر که در حساس‌ترین نقطه مبارزه با کرونا قرار دارند، مهم است، بنابراین نیاز به وسایل ایزوله و ماسک برای کادر درمانی ضروری قلمداد می‌شود و ازآنجاکه کمک به هم نوع نیازمند، در فرهنگ عمومی جامعه تأثیر مثبت دارد و در اسلام هم به این امر تأکید شده است، برخی اقشار جامعه در این عرصه گام نهاده‌اند.

امروز که تمام کشور با شرایط ناشی از بروز این بیماری روبه‌رو است، در شهر اراک صدای فشردن پدال چرخ‌های خیاطی توسط عده‌ای از جهادگران در کارگاه‌های تولیدی به گوش می‌رسد که در سنگر خدمت، به تولید لباس ایزوله و ماسک برای همراهی با کادر درمانی مشغول هستند و ورود خیران برای تکمیل این کار جهادی زیبا نیز بسیار ارزنده است و فرهنگ والای نیکوکاری و کمک به همنوع و همدلی را ترویج می‌دهد.

انسان به شوق و تلاش این جهادگران غبطه می‌خورد که در این کارگاه‌ها، سخت مشغول به کار هستند و چه زیبا معنای با هم بودن و کمک به هم‌نوع در شرایط سخت را تداعی می‌کنند. زبان هم از بیان و توصیف این ایثار و هم‌دلی قاصر است، ولی شاید بتوان قطره‌ای از این دریای نوع‌دوستی را در قالب کلمات شرح داد و توصیف کرد.

مشارکت در حل بحران بسترساز ارتقای سرمایه اجتماعی

یک جامعه‌شناس در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم جامعه هنگام مواجهه با بحران‌های مختلف، رفتار جمعی و واکنش مردم نسبت به بروز یک حادثه و بحران است که در این راستا باید افزایش آگاهی عمومی و تعلیم به‌موقع نسبت به خطرات احتمالی و راه‌های شناخت این خطرات مورد توجه قرار گیرد. اگر مردم نسبت به شرایط بحرانی آگاهی لازم را کسب کنند، علاوه بر کمک رسانی از پیامدهای منفی آن جلوگیری می‌کنند.

فاطمه رضایی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در موضوعات اجتماعی، گفت: مشارکت یعنی حضور مطلوب در فعالیت‌های اجتماعی و به‌طور قطع امروز با شیوع ویروس کرونا همکاری مردم با گروه‌های مختلف جامعه از جمله گروه‌های جهادی در راستای پیشگیری و کنترل بحران ویروس کرونا نمونه‌ای از مشارکت مطلوب اجتماعی را نشان می‌دهد که باید افزایش پیدا کند.

این جامعه‌شناس افزود: اقدامات داوطلبانه از سوی اقشار مختلف مردم در قالب گروه‌های جهادی برای شکست ویروس کرونا قابل تقدیر است، چراکه با کارکردهای اجتماعی بسیار همراه بوده و زمینه افزایش سرمایه اجتماعی را فراهم ساخته است. برای گذر از این بحران بزرگ نیازمند مسئولیت‌پذیری اجتماعی آحاد جامعه هستیم، چراکه از نقش مهمی در ساماندهی و عبور از این بحران برخوردار هستند.

تلاش جهادگران برای رفع نیاز مردم و کادر درمان به اقلام بهداشتی

مسئول قرارگاه جهادی شهید سلیمانی شهرستان اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان و در راستای تأمین لوازم مورد نیاز کادر درمانی مانند لباس ایزوله و ماسک، این قرارگاه در شهرستان اراک تشکیل شد و هدف این گروه جهادی کمک به کادر پزشکی و درمانی است تا دغدغه تأمین لباس را نداشته باشند و با خیالی آسوده به امر درمان بیماران کرونایی بپردازند.

حسین عابدی بیان کرد: در حال حاضر ۲ کارگاه واقع در دانشگاه اطهر و هنرستان پوشینه بافت شهر اراک به تولید ۲ نوع لباس از قبیل لباس معمولی و یک نوع لباس ایزوله قابل استفاده در بخش‌های عفونی و دوخت ماسک بهداشتی ۲ لایه اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۸۰ خیاط ماهر و نیمه‌ماهر در این اقدام جهادی مشارکت می‌کنند.

مسئول قرارگاه جهادی شهید سلیمانی شهرستان اراک گفت: میزان تولید ماسک در این کارگاه‌ها روزانه بین سه الی چهار هزار عدد و تاکنون با اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی اراک، بیش از ۴۰ دست لباس ایزوله نیز تحویل داده شده است.

عابدی بیان کرد: با توجه به تأمین پارچه از سوی خیران، در حال آماده کردن ۳۰۰ دست لباس ایزوله برای کادر درمانی هستیم که پس از تولید، بحث ضدعفونی کردن و توزیع آن توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

وی افزود: نزدیک به یک‌هزار متر پارچه دیگر نیز از سوی خیرین برای دوخت لباس ایزوله کادر درمانی در حال خریداری است که تولید ۶۰۰ دست لباس را به‌دنبال دارد و نیاز بیمارستان‌های استان را تأمین می‌کند.

مسئول قرارگاه جهادی شهید سلیمانی شهرستان اراک خاطرنشان کرد: ماسک‌های تولیدی از طریق هلال‌احمر و سایر جهادگران در بین مردم مناطق محروم استان مرکزی توزیع می‌شود.

تجلی خدمت‌رسانی به هم‌وطن بدون ادعا و توقع

مسئول کارگاه جهادی دوخت البسه ایزوله و ماسک هنرستان پوشینه بافت اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر در اراک اظهار کرد: بنده یک معلم بازنشسته هستم که در این برهه مانند سایر افراد جامعه احساس کردم باید قدمی هر چند کوچک برای کمک به هم‌نوعانم بردارم و با همکاری مردم و اهالی محل این کارگاه شکل گرفت و از ۲۴ اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون بدون هیچ تعطیلی جهادگران در آن مشغول تولید لباس و ماسک هستند.

سعید ابراهیمی اظهار کرد: تمامی خیاطان این کارگاه در راستای انجام امر نیک و هم‌دلی و کمک به هم‌وطنان، برای رضای خدا و بدون هیچ چشم‌داشتی وارد این عرصه شده و بی‌وقفه مشغول کار هستند.

وی افزود: از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بدون احتساب تولید لباس ایزوله، میزان تولید ماسک در این کارگاه به بیش از ۲۸ هزار عدد رسیده است.

ابراهیمی بیان کرد: در ابتدای فعالیت این کارگاه روزانه نزدیک به ۷۰۰ عدد ماسک تولید شد و اکنون به سه هزار عدد ماسک بهداشتی دولایه در روز رسیده است. تولید ۱۵۰ دست لباس ایزوله نیز در این کارگاه صورت می‌پذیرد.

مسئول راه اندازی کارگاه جهادی دوخت البسه ایزوله و ماسک در اراک ادامه داد: پارچه‌های مورد استفاده برای تولید البسه ایزوله از طریق خیران تأمین شده است و در این کارگاه ۱۵۰ نفر از خیاطان خانم و آقا به صورت ۲ شیفت فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: در صورت تأمین ۶ چرخ خیاطی دیگر در این کارگاه، می‌توان تولید ماسک دولایه بهداشتی را به بیش از پنج هزار عدد افزایش داد و از مسئولان استانی و شهرستانی انتظار می‌رود در این حوزه همکاری‌های لازم را به‌عمل آورند.

مسئول راه اندازی کارگاه جهادی دوخت البسه ایزوله و ماسک در هنرستان پوشینه بافت اراک تاکید کرد: از مردم انتظار می‌رود در راستای کمک به کادر درمانی در منازل خود بمانند و باری از دوش نظام سلامت بردارند.

مشارکت مردم در حل بحران کرونا یادآور ایام دفاع مقدس

مسئول گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروز حرکت در مسیر حل مشکلات و پیشرفت به تلاش و مجاهدت در عرصه‌های گوناگون نیاز دارد و هرکس به سهم خود باید گامی در این مسیر بردارد. گروه‌های جهادی هم درصدد هستند سهمی در حل مشکلات مردم داشته باشند.

محمدصادق میقانی ادامه داد: امروز به برکت اسلام و فرهنگ اسلامی خاطرات سال‌های جنگ تحمیلی زنده شد. همان‌طور که در دوران دفاع مقدس زن و مرد با انجام اقداماتی مانند دوخت لباس برای رزمندگان تلاش و به سهم خود کمک می‌کردند، امروز هم با توجه به شیوع کرونا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و تولید لوازم بهداشتی و البسه موردنیاز کادر درمانی در کارگاه‌ها نمونه‌ای از این تلاش ارزشمند محسوب می‌شود.

مسئول گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: مردم ما برای کمک به هم‌وطنان خود از روحیه ازخودگذشتگی برخوردار هستند و وجود مشکلات اقتصادی موجب نشده که از کمک به یکدیگر غافل شوند. نمود عینی این رفتار را هنگامی‌که با تعدادی از جهادگران برای توزیع لوازم بهداشتی در روستاها هنگام سیل حضور داشتیم، مشاهده کردیم؛ یکی از روستاییان گفت ما به این وسایل نیاز نداریم، به سایر روستاییان برسانید.

وی ادامه داد: مردم با مشاهده این قبیل اقدامات گروه‌های جهادی احساس هم‌دلی بیشتری پیداکرده و برای شرکت در کارهای خیر و داوطلبانه به‌منظور خدمت به جامعه و همنوعان خود بیشتر داوطلب می‌شوند.

بر اساس گزارش مهر، امروز نیز همچون دوران دفاع مقدس، خدمت به مردم زمان نمی‌شناسد و فعالیت جهادگران همچون گذشته به قوت خود باقی است تا با هم‌دلی و همکاری یکدیگر این شرایط بحرانی پشت سر گذاشته شود.

*عکس: فاطمه عابدی


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا