ایران و جهان

پلاسما درمانی ۴۰ درصد مرگ و میر بیماران کرونایی را کاهش داد


به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسن ابولقاسمی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی بیماری کرونا گفت: واقعیت این است که وقتی با پاندمی و همه گیری بیماری روبرو می‌شویم کسی امادگی ندارد اما اولویت کادر پزشکی این است که بیماران بدحال را نجات دهد.

وی با تاکید بر اینکه تحقیقات در این شرایط بسیار سخت است، بیان کرد: ما توانستیم در یک کارآزمایی بالینی از مکانیزم پلاسمادرمانی استفاده کنیم. بدین شکل که وقتی فرد مبتلا به کرونا بهبود می‌یابد از پادتن‌های وی برای درمان بیماران کرونا استفاده کنیم.

سرپرست طرح پلاسما درمانی خاطر نشان کرد: فردی که بهبود یافته حتماً سیستم دفاعی بدنش خوب کار کرده که توانسته این بیماری را شکست دهد از این رو پلاسمای خون فرد بهبود یافته قابل استحصال است تا در درمان بیماری فرد دیگر مبتلا به کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته ابولقاسمی، پلاسما درمانی در سوابق بیماری‌هایی همچون سارس، ابولا و مرس بوده و نتیجه داده است؛ اما تا قبل از ما سازمانهای بین المللی بر این موضوع نظری نداشتند.

وی با بیان اینکه در ابتدای شیوع ویروس کرونا، ظرف یک هفته مجوزهای اخلاقی و پزشکی را اخذ کردیم، گفت: از ۴۰ روز پیش این روش را در بیمارستان بقیه الله با در نظر گرفتن استانداردها اجرایی کردیم و تا الان ۳۰۰ نفر پلاسما اهدا کردند تا در درمان بیماران کرونایی بکار بگیریم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیمارستان‌های مسیح دانشوری، لبافی نژاد و بیمارستان‌های قم این اقدام را انجام می‌دهند.

ابوالقاسمی افزود: نتیجه پلاسما درمانی این بود که ۴۰ درصد مرگ ومیر بیماران کم شد زیرا می‌تواند ویروس را در بدن افراد بدحال از بین ببرد.

وی ادامه داد: آمریکا سه هفته بعد از شروع کار ما در ایران فراخوان کرد که پزشکان می‌توانند از پلاسما درمانی برای درمان مبتلایان به کووید ۱۹ استفاده کنند. به ترتیب فرانسه، آلمان، هلند و کشورهای اروپایی این کار را شروع کردند و از ما درخواست داشتند که تجربه‌های خود را به آنها اطلاع دهیم.

به گفته سرپرست طرح پلاسما درمانی از وقتی درمان با پلاسما را شروع کردیم مطمئن بودیم که IVIG مخصوص بیماران کرونایی را باید بسازیم.

وی افزود: می‌بایست بدترین سناریو را برای کرونا مد نظر قرار دهیم که این بیماری مخفی می‌ماند و شعله ور می‌شود. باید این را بدانیم که واکسن ممکن است تا ۱۸ ماه یا دو سال دیگر وارد بازار نشود؛ بهترین راه این است که پادتن اختصاصی داشته باشیم و در شروع بیماری به افراد تزریق کنیم تا درصدی به سمت بدحالی و آی سیو نروند.

سرپرست طرح پلاسما درمانی ادامه داد: اکنون این موضوع در حال تحقیق است و احتمال اینکه بتوانیم آنتی بادی اختصاصی درست کنیم وجود دارد؛ شرکتهایی اعلام کردند که می‌توانند آن را تولید کنند.

به گفته وی الان فرصت طلایی است که مردم پلاسما اهدا کنند.

وی گفت: احتمال می‌رود که پادتن‌ها تا ۳ الی چهار ماه در بدن افراد بهبود یافته مبتلا به کرونا وجود داشته باشد و فردی که یک بار به کرونا مبتلا شده تا ۳ – ۴ ماه دیگر مبتلا نشود.

ابوالقاسمی در خصوص سلول درمانی کووید ۱۹ نیز گفت: سلول درمانی بیماران کرونایی را در کشور آغاز کردیم و این سلول‌ها به ۶ بیمار تزریق شده که امیدواریم نتایج خوب باشد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا