ایران و جهان

٩.٧ میلیون بشکه روزانه، سهم کاهش تولید نفت اوپک پلاس


به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از دهمین نشست اوپک پلاس در توضیح روند نشست جلسه گفت: این جلسه در ادامه جلسه روز پنجشنبه گذشته ما بود که در آن جلسه بر سر کاهش تولید ١٠ میلیون بشکه‌ای در روز توافق کردیم؛ مکزیک طبق تقسیم بندی‌های انجام شده قرار بود ۴٠٠ هزار بشکه از تولید روزانه خود بکاهد که نپذیرفت که طی این چند روز با وزیر انرژی این کشور صحبت شد و قرار شد مکزیک برای ماه‌های مه و ژوئن ١٠٠ هزار بشکه از تولید روزانه خود بکاهد؛ ٣٠٠ هزار بشکه باقی مانده را نیز آمریکا پذیرفت تا از میزان تولید خود بکاهد. به هر حال مکزیک تعهد خود را از ماه ژوئن اجرایی می‌کند.

وی ادامه داد: وزرای انرژی جی ٢٠ نیز توافق کردند تا ٣.٧ میلیون بشکه از تولیدات نفت خود را برای ١ سال کاهش دهند که البته تقسیم بندی و سهمیه هر کشور برای این کاهش تولید هنوز مشخص نیست.

به گفته این مقام مسؤول وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که عربستان، کویت و امارات متحده عربی می‌پذیرند که علاوه بر سهم معین شده کاهش تولید نفت خود در اوپک پلاس، ٢ میلیون بشکه دیگر نیز از تولید خود بکاهند.

زنگنه تاکید کرد: در نتیجه این اقدامات امیدواریم بازار به وضعیت متعادلی باز گشته و آثار آن فردا صبح که بازارها گشوده می‌شوند بر ارقام مشخص باشد تا زمانی که این کاهش به طور فیزیکال بر بازار اثر بگذارد.

وزیر نفت اظهار داشت: برای دو ماه اوپک پلاسی ها ١٠ میلیون بشکه از تولید روزانه خود می‌کاهند. برای ۶ ماه بعد آن تا پایان سال میلادی ٢٠٢٠ میلادی به میزان ٨ میلیون بشکه و در نهایت برای ١۶ ماه آینده آن نیز ۶ میلیون بشکه در روز از تولید نفت روزانه خود می کاهد. این مقوله‌ای است که در این نشست بر سر آن توافق شده است.

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا این اقدام منجر به ورود نفت به کانال ۴٠ دلاری می‌شود پاسخ داد: باید منتظر باز شدن بازارها باشیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا