ایران و جهان

سه طرح نهایی برای کاروان ایران در المپیک/ بازگشت لباس‌ها به کُمد!


به گزارش خبرنگار مهر، پوشش اعضای کاروان ایران در المپیک توکیو و معضلاتی که این موضوع در ادوار گذشته بازی‌های المپیک ایجاد کرده بود، بخشی از دغدغه کمیته ملی المپیک شد تا آنجا که این کمیته بعد از واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به ستاد فرهنگی مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طراحی لباس اعضای اعزامی به توکیو را هم به کارگروه ساماندهی مد و لباس این وزارتخانه سپرد تا اینبار پوشش رسمی و ورزشی نمایندگان ایران از کانال تخصصی و با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان مربوطه طراحی و به سرانجام برسد.

همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس و کمیته ملی المپیک برای طراحی پوشش اعضای کاروان المپیکی ایران از تیرماه سال گذشته با نامه رسمی سیدرضا صالحی امیری آغاز شد و تا آنجا پیش رفت که پس از فراخوان عمومی و دعوت از طراحان برای ارائه نمونه‌های پیشنهادی، بررسی طرح‌های دریافتی در چند مرحله انجام و پرونده هر مرحله هم با غربالگری و ریزش بسته شد.

در این زمینه حتی یک نشست داوری با حضور امین عارف نیا مسئول ستاد فرهنگی المپیک توکیو، پیمان فخری معاون کاروان المپیک، حمید قبادی دانا نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزشکارانی مانند صمد نیکخواه بهرامی و مهسا جاور برگزار شد تا طرح‌های مصوب و نمونه دوزی شده ارزیابی شوند.

تمام این نشست‌ها و داوری‌ها قرار بود اوایل اسفندماه سال گذشته با انتخاب نهایی لباس کاروان ایران به نتیجه برسد. این موضوعی بود که نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو بهمن ماه سال گذشته اعلام و تاکید کرد که چهارم – پنجم اسفندماه از لباس کاروان ایران رونمایی می‌شود.

این در حالی است که تا به امروز که کمیته بین المللی المپیک (IOC) به خاطر فراگیری جهانی ویروس کرونا تصمیم به تعویق یک ساله بازی‌های المپیک توکیو گرفته است، هنوز رونمایی از لباس کاروان ایران انجام نشده و ظاهراً به خاطر فاصله زمانی ایجاد شده در برگزاری بازی‌ها، عجله‌ای هم برای این کار نیست.

امین عارف نیا مسئول ستاد فرهنگی بازی‌های المپیک توکیو در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: آنچه باعث لغو انتخاب نهایی و رونمایی از لباس کاروان ایران شد، شیوع ویروس کرونا بود. اوایل اسفندماه نشستی در مورد پیگیری وضعیت لباس کاروان داشتیم اما بعد از آن با بحران کرونا و گستردگی آن مواجه شدیم که در عمل اجرای خیلی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها را منتفی کرد.

وی در این زمینه ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده و دستورالعمل‌های صادر شده مبنی بر جلوگیری از ایجاد تجمعات، امکان برگزاری نشست برای بررسی و انتخاب نهایی نبود. ضمن اینکه همان زمان با لحاظ کردن بحران ایجاد شده و فراگیری جهانی آن، تعویق المپیک قابل پیش بینی بود. به همین دلیل در کل موضوع رونمایی لغو و مسکوت ماند.

مسئول ستاد فرهنگی المپیک توکیو در ادامه با یادآوری اینکه طرح‌هایی پیشنهادی برای پوشش اعضای کاروان در دو بخش مردان و بانوان و دو ست رسمی (ویژه رژه) و ورزشی بود، در مورد وضعیت آنها اینگونه توضیح داد: در آخرین نشست ارزیابی از میان ۶ طرح ۳ نمونه برای لباس کاروان ایران در هر یک از این بخش‌های موردنظر نهایی شد. در واقع لباسی که رونمایی می‌شود از میان این سه طرح خواهد بود.

عارف نیا همچنین در مورد اینکه «حالا با توجه به تغییر زمان برگزاری بازی‌های المپیک به یک سال آینده، برنامه موردنظر برای رونمایی از لباس کاروان چگونه پیش می‌رود؟»، گفت: با توجه به تعویق یک ساله بازی‌ها، انتخاب نهایی می‌تواند در زمان مناسب و دیگری انجام شود. به خاطر شرایط بحرانی فعلی، کاهش تجمعات به صلاح است. بعد از خروج از این بحران و در اولین فرصت نسبت به رونمایی از لباس کاروان اقدام می‌شود و بعد از آن هم نمونه دوزی طرح نهایی در دستور کار قرار می‌گیرد. در کل اینکه باتوجه به فاصله زمانی یک و نیم ساله تا المپیک و اینکه گام‌های ابتدایی و زمان بَر در این زمینه برداشته شده، با کمبود وقت مواجه نیستیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا