ایران و جهان

روند کند رایگان سازی اینترنت آموزش مجازی/ اجرای ناقص یک ابلاغیه


به گزارش خبرنگار مهر، پس از شیوع کرونا در کشور با حذف آموزش حضوری، عملا آموزش در دانشگاه ها بر بستر مجازی قرار گرفت؛ اقدامی از سر اجبار که دانشجویان را با مشکل هزینه بر بودن این مدل از آموزش و دانشگاهها را با چالش جدیدی برای فراهم کردن بستر آن رو به رو کرد. 

در ادامه این روند دانشجویان خواستار رایگان شدن حجم اینترنت مصرفی کلاس های مجازی شدند و وزارت ارتباطات چندی بعد در همین زمینه وعده هایی را در راستای رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی داد که البته محقق نشد.

عدم تحقق وعده های وزارت ارتباطات و خواسته دانشجویان برای تسریع در عملیاتی شدن این اقدام تا جایی پیش رفت که منجر به نامه نگاری وزیر علوم با وزیر ارتباطات شد. 

وزیر علوم در نامه‌ای که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد؛ خطاب به وزیر ارتباطات گفته است: بررسی های میدانی از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد ابلاغیه کاهش تعرفه اینترنت به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند هنوز جنبه عملیاتی نیافته است.

غلامی در این نامه از جهرمی خواسته بود با توجه به محدودیت زمانی موجود اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد و تفاهم نامه تکمیلی برای هم افزایی در این راستا با وزارت عتف تنظیم شود.

به فاصله یک روز وزارت ارتباطات نسبت به این نامه واکنش نشان داد و معاون این وزارتخانه خبر از رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی و ابلاغ آن به همه اپراتورها خبر داد. این در حالی است که شواهد و بررسی های خبرنگار مهر از دانشگاه ها و دانشجویان حاکی از آن است که این اقدام به طور کامل تحقق نیافته است. چرا که بعد از گذشت ۸ روز از وعده معاون جهرمی، یا هزینه اینترنت سامانه های مجازی رایگان نشده و یا صرفا برخی اپراتورها اقدام به عملیاتی کردن این موضوع کرده اند.

در اثبات این موضوع می توان به اظهارات مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم اشاره کرد. او به خبرنگار مهر گفت تنها یک اپراتور رسماً رایگان شدن اینترنت را اعلام کرده است. این مقام مسئول وزارت علوم از اپراتورها خواسته اگر اقدام به رایگان سامانه های مجازی کرده اند، آن را هرچه سریع تر به دانشگاه ها اعلام کنند تا تکلیف خود را بدانند.

در همین رابطه از برخی دانشگاه ها و دانشجویان جویا شدیم که وضعیت رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی آن ها از لحاظ اتصال و پوشش تمامی اپراتورها در چه وضعیتی قرار دارد.

آنطور که سخنگوی دانشگاه آزاد می گوید این دانشگاه با وزارت ارتباطات در راستای رایگان شدن اینترنت مکاتباتی داشته ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده اند. 

براساس پیگیری هایی که از دانشجویان دانشگاه شریف داشتیم، چند اپراتور، ترافیک مصرفی را برای سه سامانه‌ آموزشی این دانشگاه رایگان کرده‌اند اما هنوز چند اپراتور مهم و پرمصرف اقدامی نکرده اند.

در دانشگاه علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و شهید بهشتی نیز وضعیت به همین صورت است و تعرفه اینترنت استفاده از وبسایت های آموزش الکترونیک دانشگاه فقط توسط چند اپراتور انجام گرفته است.

یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز به خبرنگار مهر می گوید برای استفاده از کلاس های آموزش مجازی از اینترنت همراه استفاده می کند اما تاکنون رایگان نشده است. به گفته او برای سایر دوستان او که از اینترنت های خانگی استفاده می کنند نیز این روند به طور کامل عملیاتی نشده است.

در دانشگاه تربیت مدرس نیز بر اساس اعلام دبیر کارگروه آموزش های الکترونیکی دانشگاه تنها دو اپراتور دسترسی مشترکین خود را به آموزش های مجازی رایگان کرده اند. همینطور تاکید شده که ارائه این خدمات تنها تا اردیبهشت ۹۹ اجرایی می شود.

دبیر شورای صنفی دانشگاه تبریز نیز می گوید هیچ یک از اپراتورها نسبت به رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی اقدامی نکرده اند. او به خبرنگار مهر گفت: با مسئول فنی دانشگاه به صورت مستمر در ارتباط هستم و هنوز این موضوع برای دانشگاه ما اجرایی نشده است و دانشجویان همچنان هزینه زیادی را برای حضور در این کلاس ها می پردازند.

بنابر این، با استناد به اظهارات و گفته های دانشجویان، بسیاری از آن ها همچنان با مشکل هزینه اینترنت مواجه هستند و این نشان می دهد همه اپراتورها به ابلاغیه وزارت ارتباطات عمل نکرده اند؛ این در حالی است که روز گذشته ستار هاشمی معاون وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: اقدامات لازم برای ارائه ترافیک رایگان در بستر شبکه ملی اطلاعات به جامعه دانشگاهی و اساتید و دانشجویان عملیاتی شد. 

او همچنین گفته است در راستای گسترش تعاملات با مراکز دانشگاهی و ایفای نقش مدنی خود، باز هم داوطلبانه و با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، همکاری با مراکز آموزشی کشور را بمنظور  شناسایی مشکلات سامانه‌ها و استانداردسازی آن‌ها، پیگیری می‌کنیم.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر، یک نظر سنجی را در کانال تلگرام خود قرار داده و از دانشجویان و اساتید درباره مشکلات آموزش مجازی سوالاتی پرسیده است. بر همین اساس، تاکنون ۴۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، سرعت و کیفیت اینترنت را پایین می دانند، ۲۷ درصد گفته اند هزینه اینترنت بالاست، همچنین ۲۶ درصد بر این باورند که محتوای ارائه شده توسط اساتید و دانشگاه،  مناسب نیست و ۷ درصد نیز گفته اند که مشکلی در آموزش مجازی ندارند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا