ایران و جهان

روشنفکرنماها مشکلات حاد اقتصادی ایجاد کردند


آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر بی‌صبری برخی مسئولان و روشنفکرنماها اظهار داشت: جریان روشنفکرنمایی با تحلیل جامع و دقیق رهبری به لحاظ ریشه تاریخ سیاسی معاصر ایران، در ایران بیمار متولد شده است و متأسفانه در طول ۱۵۰ سال اخیر این جریان بیمار روشنفکرنمایی مسیری جدا از ملت ایران انتخاب کرده است.

وی عنوان کرد: این جریان با عمق دینی، اعتقادی و ریشه تاریخی و هویتی ملت ایران و تعلق خاطر آنها به اسلام، استقلال و آزادی، پیشرفت، عدالت و ضدیت با بیگانگان و دشمنان این ملت با جریان روشنفکری غربی کاملاً بیگانه است و اینها یک مسیر جدایی را انتخاب کرده بودند، حتی هنگام پیروزی انقلاب اسلامی که با طوفان حضور مردمی در پیروی از رهبری دینی امام و شبکه عظیم روحانیت همراه بود باز اینها را توانستند انقلاب اسلامی را خوب تحلیل کنند و از اشتباهات تاریخی خود درس بگیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در طول این ۴۰ سال پیروزی انقلاب جریان روشنفکرنمایی اولاً مسیر جدایی از ملت را انتخاب کردند ثانیاً همسو یا بیگانگان عمل کردند و تلاش می‌کردند نظریات کهنه و شکست خورده غربی‌ها را در حوزه علوم انسانی بومی کنند. نکته حائز اهمیت این است که این جریان از ایمان، باورها و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی ایران اسلامی فاصله دارند و نسبت به مسائل اقتصادی هم در توهمات به سر می‌برند.

وی افزود: یک جریان روشنفکرنمایی در واقع با واقعیت‌ها و زندگی اقشار گوناگون مردم هم بیگانه هستند و در توهمات و بر اساس نگاه ترجمه‌ای و نگاه کاملاً اشتباه نسبت به تحولات داخلی و ملی با رویکرد بدبینانه، مأیوسانه، عجله‌ای و شتابزده سعی می‌کنند تحلیل‌های خود را مطرح کنند و تاکنون از این همه اشتباهات تاریخی عبرت نگرفتند.

کعبی خاطرنشان کرد: ملت ایران با توجه به عمق باورها و ارزش‌های اسلامی و خط مشی گذاری‌های رهبری بر پایه ولایت فقیه با استقامت، تلاش و جدیت مسیر انقلاب اسلامی را تا تحقق آرمان‌های بلند ادامه می‌دهند. بعد از انقلاب دولت‌های زیادی به انتخاب مردم روی کار آمدند و جریان روشنفکرنمایی غربی در دولت‌های مختلف یا معمولاً نقش اتاق فکر داشتند یا خودشان در اجرا دست داشتند و طراحی می‌کردند خصوصاً نگاه به توسعه با مدل غرب با طراحی همین جریان روشنفکرنما فاصله طبقاتی ایجاد کرد و با عنوان «تعدیل اقتصادی» مشکلات حاد اقتصادی ایجاد شد.

وی در پایان افزود: آنها به جای اینکه به یک نسخه بومی متناسب با فرهنگ، روحیه و اعتقادات مردم ایران روی بیاورند تلاش کردند توسعه غربی را در دولت‌هایی که نقش داشتند پیاده کنند و در سایه آن با نگاه جدایی توسعه از باورها و ارزش‌های اسلامی نتوانستند کشور را به توسعه برسانند و از یک طرف جریان تهاجم فرهنگی را هم شتاب بخشیدند و به هر جهت، تورم، بیکاری، رکود و معضلات اقتصادی محصول فکر روشنفکرهای غربی و نسخه‌هایی است که غرب گرایان در اداره کشور پیچیدند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا