ایران و جهان

«خروج» روی «نتفلیکس» هم قاچاق می‌شد!/ باید فرهنگ‌سازی کنیم


سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عرضه غیرمجاز فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: این موضوع پیش‌بینی شده بود و سازندگان فیلم با آگاهی از این موضوع تصمیم به نمایش در vod گرفتند.

وی با بیان اینکه «خروج» آغازگر یک تجربه جدید در سینمای ایران است، اظهار کرد: هر تجربه جدید آزمون و خطاهایی دارد که قاچاق فیلم هم پیش از عرضه پیش‌بینی و بررسی شده بود. در حال حاضر هم هماهنگی‌های لازم برای متوقف کردن عرضه غیرمجاز فیلم «خروج» در فضای مجازی صورت گرفته و تا جایی که شخصاً پیگیری کردم علی‌رغم اعلام یکی از رسانه‌ها نسخه ۴k از این فیلم هنوز قاچاق نشده است.

سامانه‌های بزرگ مانند نتفلیکس هم با این چالش مواجهند

طباطبایی‌نژاد افزود: اساساً پخش آنلاین با این ریسک مواجه است که فیلم به طرق مختلف نشر پیدا کند. بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پخش آنلاین جهان یا سامانه‌های ویدئو درخواستی دنیا از قبیل نتفلیکس و دیگران هم با همین موضوع مواجه هستند و حداکثر عدم درز فیلم در آن پلتفرم‌های به شدت امنیتی کمتر از یک ساعت است. یعنی حتی نتفلیکس هم از فیلم‌ها کمتر از یک ساعت می‌تواند مراقبت کند.

وی ادامه داد: یعنی آثار به طرق مختلف یا به‌صورت دانلودی یا به صورت تصویربرداری از صفحه و به اشکال مختلف نشر پیدا می‌کند. پس واقعیتی مبنی بر این وجود دارد که پخش آنلاین به شدت پرریسک است و دوستانی که این تصمیم را گرفته‌اند به خوبی آگاهی داشتند که با یک ریسک بسیار بالا عمل می‌کنند.

در این فاصله یعنی در زمانی که فیلم در فضای مجازی منتشر شد، من با دوستانم در معاونت فضای مجازی ارشاد تماس گرفتم و آن‌ها هم پیگیر هستند که اگر در سایت‌های مجاز و سایت‌های داخلی غیرفیلتر بارگذاری شده باشد موارد حقوقی را دنبال کنند این مدیر سینمایی افزود: حالا اینکه چرا در دنیا این اتفاق می‌افتد و همچنان موفق هستند و ما با نمایش «خروج» به‌صورت غیرقانونی چه کار خواهیم کرد دو نکته دارد؛ اینکه در این فاصله یعنی در زمانی که فیلم در فضای مجازی منتشر شد، من با دوستانم در معاونت فضای مجازی ارشاد تماس گرفتم و آن‌ها هم پیگیر هستند که اگر در سایت‌های مجاز و سایت‌های داخلی غیرفیلتر بارگذاری شده باشد موارد حقوقی را دنبال کنند. این کاری است که از دست ما بر می‌آید.

تنها سایت‌های داخلی را می‌توانیم ببندیم

وی تأکید کرد: برای اینکه فیلم در فضای تلگرامی و فضاهای فیلتر شده که در اختیار ما نیست بارگذاری و در آن‌ها بازنشر می‌شود کاری از دستمان برنمی آید و نمی‌توانیم کاری کنیم چون آن‌ها فیلتر شده هستند و ما دخالتی در کار آن‌ها نداریم. ما می‌توانیم سایت‌هایی را ببندیم که داخلی و در دسترس هستند.

دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری عنوان کرد: موضوع بازنشر آثار قاچاق اساساً یک امر فرهنگی و اخلاقی است که متأسفانه در کشور ما به حد کفایت روی این موضوع کار نشده است. یعنی وجوه مختلف دارد که وجوه حقوقی را ما انجام می‌دهیم و دوستان ما در معاونت فضای مجازی مثل آقای بهمنی و دکتر رحمتی پیگیر این هستند که اگر «خروج» در سایت ایرانی بارگذاری شد هم تذکر بدهند و هم پیگیری حقوقی کنند اما مهمترین مساله فرهنگی و اخلاقی است که خود گفتگوی آقای حاتمی‌کیا با مخاطبان هم دلالت بر آگاهی ایشان بر این مساله داشت و این گفتگو گواهی بر این موضوع بود که آقای حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان اثر، این پیش بینی را داشت که محتمل است فیلم در فضای مجازی به صورت غیرقانونی بازنشر شود، از مردم خواست که رعایت کنند و مردم را به یک امر فرهنگی و اخلاقی دعوت کرد.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: این موضوع در کشور ما یک معضل است و ما به اندازه کافی نسبت به این حقوق یا آگاهی نداریم یا آگاهی داریم و عمل نمی‌کنیم و یا کار اخلاقی درستی در این حوزه نکردیم که مردم نبینند و بدانند که این حقوق متعلق به فیلم و فیلمساز است که باید رعایت شود.

در حوزه تلگرام نمی‌توانیم کاری کنیم

وی اظهار کرد: اکران اینترنتی سه وجه دارد؛ یکی اینکه پخش اینترنتی در همه جای دنیا یک پخشِ با ریسک بالا حساب می‌شود و ما برای نمایش «خروج» این پیش‌بینی را کرده بودیم و می‌دانستیم، دوستانی هم که این کار را کردند، می‌دانستند که با یک ریسک بسیار بالا همراه است. دوم اینکه تکثیر این فیلم در فضای مجازی در سایت‌های فیلتر شده است و از آن‌ها به بیرون درز می‌کند و ما امکان پیگیری‌اش را نداریم. اگر بخواهیم در ستاد صیانت کاری کنیم در حوزه تلگرام نمی‌توانیم کاری کنیم ولی در سایت‌های داخلی پیگیری حقوقی خواهیم داشت. سوم اینکه همه ما یعنی ما به عنوان نهاد حاکمیتی به طور اخص و همکاران ما در حوزه سینما به طور عام باید به موضوع فرهنگی این ماجرا بیشتر توجه کنیم.

پخش آنلاین یکی از مهمترین رایت‌های اقتصاد سینما در دنیا تلقی می‌شود که اگر در کشور ما به همین شکل ادامه پیدا کند یک رایت پرریسک می‌شود که کسی تمایلی برای استفاده از آن پیدا نمی‌کند این مدیر سینمایی تأکید کرد: پخش آنلاین یکی از مهمترین رایت‌های اقتصاد سینما در دنیا تلقی می‌شود که اگر در کشور ما به همین شکل ادامه پیدا کند یک رایت پرریسک می‌شود که کسی تمایلی برای استفاده از آن پیدا نمی‌کند. این بازار می‌توانست عملاً یک بازار جذاب برای فیلم‌ها باشد که مخاطرات آن نشان می‌دهد شاید به ریسکش نیرزد که کسی وارد آن شود.

طباطبایی‌نژاد توضیح داد: من امیدوارم فیلم «خروج» خسارت زیادی از این ماجرا نبیند و مخاطبان علاقه‌مند، آن را به صورت حلال و سالم تماشا کنند و امیدوارم آن تعداد پیش‌بینی شده یعنی حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار کاربر، پخش این اثر را خریداری کنند و صاحبان فیلم از این اتفاق متضرر نشوند.

مسئولیت پلتفرم‌های پخش‌کننده «خروج»

دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی درباره مسئولیت پلتفرم‌های پخش‌کننده «خروج» عنوان کرد: با اتفاق رخ داده مسأله‌ای درباره کیفیت کنترل پلتفرم‌ها پیش آمده است، یعنی گفته می‌شود که پلتفرم‌ها توان فنی برای کنترل این موضوع را نداشتند. در حالی که در دنیا قدرتمندتر از نتفلیکس وجود ندارد و ببینید از کدام یک از فیلم‌هایش بیش از یک ساعت حراست شده است؟ یعنی اگر مقایسه جهانی کنیم هیچ فیلمی در پلتفرم جهانی نبوده که ایمن از دانلود باشد.

وی افزود: تمام فیلم‌هایی که در پلتفرم‌های معتبر و باامنیت جهان قرار گرفتند به یک شکلی کپی شدند. یعنی به هر حال نرم افزاری وجود دارد که بتواند فیلم را دانلود کند اینکه ما می‌گوئیم پلتفرم نماوا و فیلیمو این توانایی را ندارند چندان درست نیست، چون اگر «خروج» روی پلتفرم نتفلیکس هم قرار می‌گرفت همین اتفاق می‌افتاد. این ریسک بسیاربسیار بالا بود که انجام شد و امیدوارم آورده فیلم به گونه‌ای باشد که «خروج» بیش از این دچار خسران نشود.

طباطبایی‌نژاد در پایان درباره استقبال از این فیلم در شب اول اکران آنلاین هم اظهار کرد: تا جایی که مطلع شدم استقبال خوب بوده و قرار است امشب پس از پایان ۲۴ ساعت اول نمایش آنلاین، آمار رسمی با جمع آوری اطلاعات از سوی پخش کننده‌ها اعلام شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا