ایران و جهان

تعطیلی فعالیت آموزشی در دانشگاه ها تا پایان فروردین ادامه دارد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، علی خاکی صدیق گفت: دانشگاه‌ها تعطیل نیستند و فعالیت‌های اداری، پژوهشی و آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها تداوم دارد؛ تنها فعالیت‌های آموزشی به شیوه حضوری با توقف مواجه شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه ۱۷ فروردین‌ماه، تعطیلی فعالیت‌های آموزشی حضوری در دانشگاه‌ها تا پایان فروردین ادامه خواهد داشت و تداوم آن بستگی به نظرات تخصصی وزارت بهداشت و مصوبات ستاد یادشده خواهد داشت.

خاکی صدیق خاطر نشان کرد: این تعطیلی هرگز به معنای لغو و معطل ماندن آموزش‌های دانشگاهی نیست بلکه با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹، آموزش‌های الکترونیکی جایگزین شده اند و با قوت در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سطح کشور پیگیری می‌شوند.

وی در خصوص آنکه آیا توقف آموزش‌های حضوری همه مقاطع تحصیلی را شامل می‌شود، تصریح کرد: این توقف با نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا شامل همه مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌هاست با این استثنا که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مجازند آموزش حضوری دانشجویان دوره دکتری را با رعایت شرایط و ضوابطی از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، درباره شرایط بازگشایی دانشگاه‌ها برای دانشجویان دوره دکتری گفت: دانشگاه‌ها مجازند به تشخیص استاد و به منظور رفع اشکال با رعایت فاصله افراد و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کلاس‌های بزرگ و دارای تهویه مناسب امکان برگزاری کلاس‌های حضوری را برای دانشجویان دوره دکتری فراهم کنند.

وی افزود: دانشجویانی که برای پیشبرد و انجام رساله خود نیاز به حضور و فعالیت در آزمایشگاه و کارگاه دارند می‌توانند با رعایت ضوابط بهداشتی و تا حد امکان به‌صورت تک‌نفره از فضای آزمایشگاه یا کارگاه استفاده کنند. در صورت لزوم ساعات کاری آزمایشگاه و کارگاه بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آنها در روزها و زمان‌های مختلف تنظیم شود.

خاکی صدیق گفت: باید قبل و بعد از حضور هر دانشجو در آزمایشگاه و کارگاه، قسمت‌های مورد استفاده و تجهیزات و وسایل به نحو مؤثر ضدعفونی شود. البته همه این دانشجویان برای حضور در محیط دانشگاه ملزم به دریافت «گواهی سلامت» از مراکز بهداشتی هستند.

وی افزود: نیمسال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ که با شیوع بیماری کووید -۱۹ همزمان شده است از نظر وزارت علوم دوره فعال تحصیلی است و به علت لزوم حفظ تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهرماه ۱۳۹۹ و نیز لزوم دانش‌آموختگی برخی دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی خود (در نیمسال جاری)، الزام به اتمام این نیمسال وجود دارد.

وی ادامه داد: اما نکته مهم‌تر این است که تهدید کووید -۱۹ می‌تواند تبدیل به فرصتی بی نظیر برای تحول در آموزش کشور و تقویت زیرساخت‌ها برای ارائه آموزش‌های متنوع غیر حضوری و بالا بردن سطح تاب‌آوری نظام آموزش عالی کشور در مواجهه با شرایط مشابه احتمالی در آینده شود.

خاکی صدیق خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت‌های مناسب و دانش فنی موجود در زمینه آموزش‌های الکترونیکی در بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و تلاش‌های انجام شده در سایر دانشگاه‌ها در همین مدت کوتاه، این شیوه جایگزین آموزش می‌تواند رویه غالب دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری برای تداوم و اتمام نیمسال جاری باشد.

خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که اگر دانشجویی به هر علت نتواند از آموزش‌های غیرحضوری بهره بگیرد چه امکانی دارد؟، خاطرنشان کرد: از سوی وزارت علوم شرایط منعطف و سهلی برای دانشجویان و دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است که آسیب‌های احتمالی به حداقل برسد. برای نمونه در مواردی که به هر علت برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیمسال جاری امکان‌پذیر نباشد، برگزاری کلاس‌ها، تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تأیید گروه آموزشی، اضافه بر سقف واحدهای هر ترم به نیمسال بعدی قابل انتقال است.

وی ادامه داد: همچنین حذف یک یا چند درس، بی توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال، و یا حذف کامل واحدهای درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیمسال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در صورت لزوم و با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس‌های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده‌اند، مجاز است.
در همین راستا و برای تسهیل در موضوع، در صورتی که محدودیت‌های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری فراغت از تحصیل دانشجویانی را با تأخیر مواجه سازد، به جبران فرصت از دست رفته امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر قابل افزایش است.

خاکی صدیق ادامه داد: امکان مهمانی دانشجویان در دانشگاه برای استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌های محل زندگی یا استقرار خود به عنوان دانشجوی مهمان آزاد با اطلاع و موافقت دانشگاه نیز از دیگر تسهیلات پیش‌بینی شده در این زمینه است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: مجموعه این امکانات منعطف و تسهیل‌گر در قالب توصیه‌نامه ای ۲۰ بندی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ شده است که در وبگاه وزارت علوم نیز قابل دسترسی و بهره‌برداری است و البته تشخیص چگونگی اجرای این توصیه‌ها برعهده دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نهاده شده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا