ایران و جهان

باید به زندگی مسالمت آمیز با کرونا عادت کنیم


به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حریرچی، در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با اشاره به مراجعه نیم میلیون نفر از مشاغل و اصناف به سایت برای اخذ پروانه آغاز فعالیت، گفت: نگرانی اصلی ما حمل و نقل عمومی است، زیرا به میزان شروع کار مشاغل حمل و نقل عمومی هم متأثر می‌شود و به همین دلیل استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به لحاظ ایمنی در این شرایط توصیه کرده‌ایم.

وی افزود: بازگشایی‌ها را باید به نحوی مدیریت و کنترل کنیم که ستون فقرات حمل و نقل عمومی به لحاظ رعایت فاصله اجتماعی توان تحمل آن را داشته باشد.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مسافران مترو و اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، گفت: در مجموع ارزیابی ما از نخستین روز اجرای فاصله گذاری هوشمند خوب و رضایت بخش است.

وی با بیان اینکه به کرونا نمی‌توان نگاهی صرفاً بهداشتی و درمانی داشت، ادامه داد: در اکثر مناطق کشور اوج بیماری را گذرانده‌ایم و باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از کارمندان مثل نیروهای انتظامی و کارکنان بخش درمان و بهداشت، ادارات برق و آب و گاز و…، تعطیلی ندارند از این جهت با واقع بینی باید تصمیم گیری کرد، از طرف دیگر باید به وضع کارگران روز مزد و دستفروشان و خانوارهای وابسته به یارانه و فقرا هم توجه داشت.

حریرچی با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت ساخت واکسن و داروی کرونا ۱۸ ماه طول می‌کشد، گفت: حتی اگر واکسن هم ساخته شود ۴۰ تا ۵۰ درصد مؤثر خواهد بود و تا به میزان کافی برای همه دنیا و مبتلایان ساخته شود بسیار زمان خواهد برد از این رو باید ویروس را کنترل کنیم، زیرا حذف شدنی و کاملاً نابود شدنی نیست و باید به زندگی مسالمت آمیز با ویروس کرونا عادت کنیم.

وی افزود: ما فقط به مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ عرضه کننده مواد غذایی و بهداشتی اجازه فعالیت داده‌ایم و در مورد پاساژها متأسفانه طراحی برخی از این مراکز به نحوی است که موجب تراکم جمعیت می‌شود و احتمال آلودگی در آنها بالا است و این مبنای تصمیم گیری ما بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت، راهبر اصلی و اولویت نظام و ستاد مقابله با کرونا را به فرموده مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری سلامت مردم برشمرد و گفت: در مورد بازگشایی اصناف با خطر بالا مثل آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، تالارها، رستوران‌ها و…، با تأخیر و دقت بیشتری باید تصمیم گیری کرد.

حریرچی، راه ارزیابی طرح فاصله گذاری هوشمند را گزارش ناظران و بازرسان و اصناف و نیز سیر بیماری دانست و افزود: قطعاً در ماه اردیبهشت ما احتیاط‌های بیشتری خواهیم داشت.

وی گفت: طبق نظرسنجی‌های منتشر شده برای اولین بار همه اقتصاد دان های دنیا با هر مرام و اندیشه‌ای بر سر یک موضوع توافق دارند و آن این است که شکستن دفعی قرنطینه و بازگشایی‌های زودهنگام برای خود اقتصاد مضرتر است.

معاون کل وزارت بهداشت، درباره اهداف اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، اظهار داداشت: در این مرحله از اقدامات و اهداف ما شناسایی افراد بی علامت و کم علامت است، زیرا این‌ها مثل بمب هستند و می‌توانند عامل سرایت بیماری به دیگران باشند و در این مرحله ما به صورت فعال این افراد را بررسی و معاینه می‌کنیم و در صورت ابتلاء ایزوله می‌کنیم. همچنین افرادی را که با مبتلایان بوده‌اند شناسایی و تست می‌کنیم و آن‌ها هم اگر مبتلا باشند قرنطینه خواهند شد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا