ایران و جهان

از «نامزدی» که به مقصد نرسید تا «گلری» که رکورد مردان را شکست

به گزارش خبرنگار مهر، فوتبال زنان ایران در سال ۹۸ رکوردشکنی و افتخار آفرینی را تجربه کرد. حضور کتایون خسرویار در جمع سه نامزد برترین مربی زن آسیا از شیرین‌ترین خبرهای منتشر شده در سال گذشته برای فوتبال زنان بود.

* خسرویار نامزد برترین مربی زن سال آسیا
کنفدراسیون فوتبال آسیا ۲۵ آبان ماه سال ۹۸ اسامی بهترین بازیکنان، مربیان، فدراسیون‌ها و تیم‌های آسیایی در سال ۲۰۱۹ میلادی را در حالی اعلام کرد که لیست منتشر شده برای فوتبال زنان ایران رنگ و بویی دیگر داشت. در لیست منتشر شده نام کتایون خسرویار مربی تیم بانوان ایران هم به عنوان کاندیدای بهترین مربی زن سال آسیا انتخاب شد تا نشان دهد زنان ایرانی با وجود تمام موانع توانایی درخشش و دیده شدن را دارند.

* تیم فوتبال زنان ایران کیسه گل نیست
کتایون خسرویار در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به قرارگیری نامش در بین نامزدهای بهترین مربی زن سال آسیا گفت: انگار تمام زحمات فدراسیون و خانم‌های ایرانی به بار نشست و فوتبال زنان ایرانی در سطح بالاتری قرار گرفت و این بسیار برای ما مهم و حائز اهمیت بود. از این به بعد هر کشوری که تصمیم به برگزاری دیدار دوستانه بگیرد یا تورنمنتی برگزار کند از ایران نیز دعوت خواهد کرد و دیگر فکر نمی‌کنند تیم ایران کیسه گل است که فقط گل بخورد. امیدوارم بتوانم دیدگا ه مثبتی به سمت ایران مخصوصاً در آمریکا و غرب بسازم و دختران ایرانی بیش‌تری را جذب فوتبال کنم.

صحبت‌های خسرویار نوید روزهای خوب را برای فوتبال زنان ایران می‌دهد، هر چند که او در جدال با سرمربی تیم ملی ژاپن موفق نشد و در نهایت آساکو از ژاپن برای هفتمین بار جایزه را کسب کرد اما خسرویار نشان داد زنان ایرانی توانایی بسیاری دارند.

* فدراسیون پنج ستاره، ستاره‌های واقعی را از دست ندهد
به دلیل بی برنامگی در فوتبال زنان، خسرویار در سال ۹۸ به آمریکا بازگشت و در حال حاضر با تیم باشگاهی اش در حال فعالیت است اما امید می‌رود که فدراسیون فوتبال پس از خاطره تلخ از دست دادن شهرزاد مظفر در فوتسال و رفتن او به کویت تجربه خوبی به دست آورده باشد و در ادامه شاهد از دست رفتن خسرویار نباشیم. کتایون خسرویارها یکی از ستاره‌های انسانی و واقعی فدراسیون فوتبال است و امید می‌رود فدراسیون پنج ستاره، ستاره‌های واقعی را حفظ کند.

* کلین شیت گلر ۱۸ ساله
دیگر اتفاق شیرین و خوب فوتبال زنان در سال ۹۸ رکورد شکنی گلر ۱۸ سال تیم ووچان کردستان در لیگ برتر بود. زهرا خواجوی موفق شد با ثبت ۹۵۳ دقیقه گل نخوردن رکورد پیام نیازمند دروازبان تیم سپاهان را بشکند تا رکورد جدیدی در فوتبال ایران به ثبت برسد.

جدا از این دو اتفاق شیرین در فوتبال زنان اتفاقات تلخ و عجیب هم رقم خورد.

* کنار گذاشتن داوران به دلیل درخواست دستمزد!
وقوع یک اتفاق در سال ۹۸ کام داوران را تلخ کرد و ضربه‌ای دیگر را به لیگ برتر زد. تعدادی از داوران با تجربه پس از درخواست دستمزدهای خود از قضاوت در میادین کنار گذاشته شدند تا داوران جوان و کم تجربه استفاده شوند. داورانی که به دلیل تجربه کم با سوت‌های اشتباه منجر به اعتراض برخی از تیم‌ها شدند. از جمله این اعتراضات مصاحبه سرمربی تیم پالایش گاز ایلام بود که در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چندین بار تیم ما به دلیل استفاده از داوران آماتور به مشکل برخورده است. امیدوارم از داوران زبده استفاده کنند تا چوب داوری را نخوریم.

داوران در حالی از هفته سوم مسابقات لیگ برتر در سال ۹۸ از قضاوت کنار گذاشته شدند که دستمزد داور وسط ۱۲۰ هزار تومان، کمک داوران ۸۰ هزار تومان و داور چهارم ۴۰ هزار تومان بود. مبالغ اندکی که با واکنش تند مبینی مواجه شد. برخی از داوران با نوشتن نامه عذرخواهی به عرصه داوری بازگشتند. اما داوران مطرحی مانند مهسا قربانی که قضاوت در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا را سوت زده است به همراه آسو جواهری که او نیز مسابقات کافا را با دعوت آسیا مرکزی داشته است همچنان از قضاوت در ایران محروم هستند.

* تیمی با ۷ بازیکن در مستطیل سبز
تیم فوتبال بانوان زاگرس در چارجوب رقابت‌های لیگ برتر در بازی مقابل تیم شهرداری بم به دلیل اعتراض بازیکنانش به عدم پرداخت قراردادها با ۷ بازیکن در زمین حاضر شد و در دقیقه ۱۷ با آسیب یکی از بازیکنان و شش نفره شدن (طبق قوانین بازی نیمه تمام پایان یافت) بازی پایان یافت و به سود تیم بم اعلام شد. مریم قدرت سرمربی تیم فوتبال بانوان زاگرس شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره مشکل تیمش و حضور با هفت بازیکن در زمین مقابل تیم شهرداری بم گفت: از زمانی که تیم ما استارت حضور در رقابت‌های لیگ برتر را زد، با وعده وعید مسئولان مواجه شده‌ایم و قرار بود قرارداد بازیکنان را پرداخت کنند. در ادامه مسیر هیچ خبری از پرداخت پول نشد و بازیکنان مطالبات خود را دریافت نکردند. هیچیک از مسئولان جوابگو نیستند. قرار بود تا قبل از بازی با شهرداری بم، پول را واریز کنند که این اتفاق رخ نداد؛ به همین دلیل بازیکنان حاضر به بازی نشدند.

در نهایت نیز ویروس کرونا که جهان را درگیر خود کرده است در اواخر سال ۹۸ باعث تعطیلی مسابقات لیگ شد تا مسابقات لیگ زنان در هفته چهاردهم تمام شود. امید می‌رود در سال جدید و با ریشه کنی ویروس کرونا فدراسیون فوتبال برنامه جدی برای فوتبال زنان داشته باشد تا بیش‌تر شاهد درخشش خسرویارها در فوتبال ایران باشیم که باعث پیشرفت روز افزون فوتبال زنان شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا