ایران و جهان

هشدار وقوع سیلاب در لرستان/دستگاه های امدادی و خدماتی آماده باشند


به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان که شامگاه شنبه به ریاست استاندار لرستان برگزار شد، با توجه به ورود سامانه بارشی قوی به استان طی روزهای دوشنبه و چهارشنبه این هفته، بر ضرورت آماده باش سراسری دستگاه‌های اجرایی مربوطه در استان تاکید شد.

در ابتدای این جلسه استاندار لرستان با تشکر از مردم لرستان و همه عوامل اجرایی انتخابات، از برگزاری مطلوب انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد و از اجرای خوب آن به عنوان یک رویداد ملی و ارزشمند نام برد.

سید موسی خادمی با اشاره به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه پر فشار طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه گفت: سامانه‌ای که در روزهای آتی وارد لرستان خواهد شد سامانه پر بارشی است و شاید به جهاتی به بارش‌های ابتدای سال جاری نزدیک باشد.

شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر، جنوب خرم آباد، دورود، سپید دشت و الیگودرز بیش از نقاط دیگر استان تحت تأثیر سامانه بارشی هستند

استاندار لرستان ضمن تاکید بر اطلاع رسانی قوی بر ضرورت آماده باش مردم و دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

خادمی با تاکید بر قوی بودن سامانه بارشی و احتمال وارد شدن خسارات گفت: با توجه به حجم بالای بارش و تجربه سیل قبل، تخلیه مناطق مسکونی و … نزدیک رودخانه‌ها ضروری است.

وی ضمن تاکید بر انجام کلیه اقدامات پیشگیرانه بر اطلاع رسانی مناسب تاکید کرد و نقش رسانه‌ها و صدا و سیما را در آگاهی دادن به مردم در جهت کاهش خسارت‌های احتمالی پر رنگ خواند.

گفتنی است این سامانه از عصر روز دوشنبه تا عصر چهارشنبه فعال است و در شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر، جنوب خرم آباد، دورود، سپید دشت و الیگودرز شدت بیشتری دارد.

میزان بارش در برخی نقاط استان بصورت نقطه‌ای ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیمتر تخمین زده می‌شود

براساس این گزارش، هواشناسی لرستان نیز روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که در جریان فعالیت این سامانه بارشی متوسط بارش (مایع) در سطح استان ۸۰ تا ۱۰۰ میلیمتر و در برخی نقاط استان بصورت نقطه‌ای ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیمتر تخمین زده می‌شود.

دبی رودخانه کشکان در پلدختر به ۲۳۰۰ متر مکعب در ثانیه می‌رسد

اثر مخاطره این سامانه بارشی لغزندگی سطح جاده‌ها، اختلال در تردد محورهای مواصلاتی، رواناب سطحی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، وقوع سیلاب، با توجه به مقدار بارش‌ها و نیز کاهش جذب و نفوذناپذیری سطح زمین احتمال وقوع سیل در برخی نقاط نیمه جنوبی استان، مه آلودگی و کاهش میدان دید افقی (مخصوصاً گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی)، بارش تگرگ در مناطق مستعد و وقوع صاعقه، آسیب رساندن به گلخانه‌ها و سازه‌های موقت و احتمال آسیب به تأسیسات سبک شهری و روستایی خواهد بود.

همچنین مدیرکل آب منطقه‌ای لرستان اعلام کرده است که به دنبال فعالیت سامانه بارشی قوی از روز دوشنبه، دبی رودخانه خرم‌آباد در روز سه‌شنبه به ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه و دبی رودخانه کشکان در پلدختر به ۲۳۰۰ متر مکعب در ثانیه خواهد رسید.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا