ایران و جهان

شاید «قاصد» کرونا باشیم/ویروس «چموش» را سوغات نبریم


به گزارش خبرنگار مهر، این روزها که کشور ما همچون اغلب کشورهای دنیا مشغول سر و کله زدن با ویروس چینی است، عده‌ای ناخواسته و بدون تأمل، راهی سفر می‌شوند. مسافرتی که شاید خستگی به تن ما بگذارد وقتی بفهمیم کرونا گرفته ایم و یا اینکه قاصد این ویروس چموش بوده ایم.

توصیه‌های پزشکان و دست اندرکاران حوزه سلامت کشور در این روزها که کرونا حرف اول را می‌زند، این است که تا می تونیم کمتر تردد کنیم.

رعایت بهداشت فردی و دور ماندن از اجتماعات و دورهمی ها، می‌تواند زنجیره انتقال این ویروس را قطع کند. اما متأسفانه، برخی از مردم خواسته و ناخواسته، به این توصیه‌ها گوش نمی‌دهند و این گونه می‌شود که طی دو روز قبل و به دنبال اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال، به یکباره شاهد حجم سنگینی از ترافیک در خروجی‌های تهران بودیم.

آن طور که مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا و فوق تخصص بیماری‌های عفونی، بارها و به دفعات تکرار کرده است، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، به دست خود مردم اتفاق می‌افتد. زیرا، اگر بتوانیم بهداشت فردی را رعایت کرده و توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیریم، این ویروس خیلی زود کنترل خواهد شد.

این در حالی است که وزیر بهداشت، در صحبت‌هایی که روز گذشته و در حاشیه نشست ستاد ملی مبارزه با کرونا، مطرح کرد، از مسافران این روزها به شدت گلایه مند بود.

در همین حال، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، به خبرنگار مهر، گفت: واقعاً نمی‌دانیم با چه زبانی از مردم خواهش کنیم که در خانه بمانند.

وی با اشاره به افزایش موارد ابتلاء به کرونا ویروس در استان مازندران در روزهای اخیر افزود: قطعاً یکی از دلایل افزایش آمار کرونا در شمال کشور، همین سفرها و مسافرت‌های هموطنان بوده است.

از سوی دیگر، علی رضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، زمان فروکش شیوع کرونا را بسته به همکاری و همراهی مردم با توصیه‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: اگر قرار است هر چه زودتر از بحران کرونا خارج شویم، باید از ترددهای غیر ضروری خودمان کم کنیم و در خانه بمانیم.

احمد مؤذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: با توجه به لزوم پرهیز از هرگونه مواجهه انسانی و ضرورت اجرای قرنطینه خانگی در این ایام و پرهیز از مسافرت و دید و بازدیدهای نوروزی، هموطنان می‌بایست به حفظ روحیه و نشاط اعضای خانواده توجه داشته باشند.

بر اساس توصیه‌های بهداشتی جامعه پزشکی، شستشوی دست‌ها با آب و صابون آن هم به مدت حداقل ۲۰ ثانیه، مهم‌ترین راهکار جلوگیری از انتقال ویروس است. البته این دست شستن باید در طول روز مدام تکرار شود و به یکبار شستشو بسنده نکنید.

مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا، با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا، بدون مشاهده هیچ گونه علامت و یا با علائم خفیف بیماری را پشت سر می‌گذارند، تاکید کرد: بهتر است افراد در دوره اوج اپیدمی بیماری، از تردد غیر ضروری خودداری کرده و در منزل بمانند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی، با تاکید ضرورت شستشوی دست‌ها با آب و صابون بعد از دور انداختن ماسک و دستکش گفت: مردم باید از رها کردن این زباله‌ها در سطح شهر خودداری کنند زیرا می‌تواند برای همه مشکل ایجاد کند.

مردانی با توصیه به مردم برای ماندن در خانه افزود: اگر کمی به توصیه‌های بهداشتی توجه کنیم و حرف‌های مسئولان وزارت بهداشت را جدی بگیریم، حتماً خواهیم توانست خیلی زود این بحران کرونایی را پشت سر بگذاریم.

وی با عنوان این مطلب که سرعت شیوع و انتقال کرونا بسیار زیاد است، گفت: به همین دلیل هموطنان باید با رعایت نکات بهداشتی با شیوع این ویروس مقابله کنند. مردم برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس از دید و بازدیدهای خانوادگی پرهیز کرده و حتی مهمانی‌های ایام نوروز را تا آنجایی که ممکن است لغو کنند.

این فوق تخصص عفونی، درباره سفرهای نوروزی گفت: بهتر است در ایام نوروز نیز تا حد امکان از سفرهای زیارتی و سیاحتی خودداری کنیم تا منجر به انتقال شیوع بیشتر کرونا به شهرهای مختلف کشور نشویم. در ایام تعطیل استراحت در منزل بهترین اقدام است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا