ایران و جهان

ایران با همکاری کشورهای دوست از سرکوب مسلمانان در هند جلوگیری کند


محسن روحی‌صفت کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد تحولات اخیر در هندوستان و اذیت و آزار مسلمانان در این کشور اظهار داشت: «نارندرا مودی» در داخل هندوستان با مشکلاتی که خود او و حزب حاکم بر این کشور ایجاد کرده در فشار است. از سال پیش که بحث مسجد بابری و اعطای مالکیت آن از سوی مسلمانان به هندوها مطرح شد، نارضایتی در میان مسلمانان در هند افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین بحث قانون شهروندی جدید که سبب می‌شود بخش بزرگی از جامعه مسلمان هند، از داشتن هویت و شناسنامه محروم شوند، باعث این شده است که مسلمانان به شدت از این رفتار دلزده شوند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به بحث قانون شهروندی جدید در هندوستان و نارضایتی مسلمانان به وضعیت جدید، گفت: به رغم اینکه مبنای هند بر شکیبایی و سکولاریسم بنا شده و در چندین سال گذشته که حزب «کنگره» در این کشور بر مسند حکومت بوده همیشه سعی کرده تلاش کرده بود که از دخالت قومیت و مذهب در سیاست جلوگیری کند.

روحی‌صفت با بیان اینکه در قانون اساسی هند نیز بحث تسامح قومی و مذهبی به روشنی اشاره شده است، اظهار داشت: اما حزب «بهاراتیا جاناتا» که حزب مودی است، بر خلاف سیاست‌های اولیه دولت هند تلاش کرده است که از مسائل دینی و قومی در مسیر مسائل سیاسی بهره برداری کند.

وی با اشاره به سوابق «نارندا مودی» در خشونت علیه مسلمان، تاکید کرد: او در زمانی که سر وزیر ایالت گجرات بود نیز سابقه درخشانی در برخورد با مسلمانان ندارد و در آن زمان کشتار وسیعی از مسلمانان در این ایالت صورت گرفت، به طوری که همه کشورهای اروپایی ورود مودی را به کشورهای خود ممنوع کرده بودند.

دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: رشد افراط‌گرایی در هند همسان با دیگر نقاط جهان است، به طوری که ما شاهد هستیم که در خاورمیانه داعش را داشته‌ایم، در آمریکا دونالد ترامپ و در اروپا نیز برخی احزاب راست افراطی به قدرت رسیده‌اند.

روحی‌صفت تصریح کرد: آنچه امروز در هند می‌گذرد، نمی‌تواند با منافع این کشور همراه باشد، چرا که بر اساس قانون هند، تنوع قومی، مذهبی و نژادی به رسمیت شناخته شده است. بر اساس تکثرگرایی و قبول چندفرهنگی که در هند وجود دارد، تحولات کنونی مانع صلح، آرامش و پیشرفت هند می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست در نهایت کارآمد نخواهد بود؛ تصویر جدیدی از هند در جهان در حال شکل‌گیر است که با تصویر گذشته آن کاملاً متفاوت است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در پی سفر «نارندا مودی» نخست وزیر هندوستان به ایالات متحده، ترامپ از او استقبال بسیار گرمی به عمل آورد و با جمع کردن هندی‌های مقیم آمریکا، در استادیوم ورزشی لاس وگاس مراسم باشکوهی برگزار شد.

روحی‌صفت با اشاره به سفر ترامپ به هندوستان، اضافه کرد: در واقع ترامپ با انجام این سفرها به دنبال این است که آرای هندی‌های مقیم آمریکا را در سبد شخص خود و جمهوری‌خواهان به طور کلی برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال جاری بریزد و همچنین منابع مالی از سوی آنها جلب کند و با کمک رای این گروه، ریاست جمهوری خود را تضمین کند.

وی اظهار داشت: این سفر به رغم تبلیغاتی که روی آن شده بود، دستاورد چندانی به همراه نداشت و قراردادهای تجاری که قرار بود امضا شود، با توجه به اختلافات فیمابین به امضا نرسید.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به این موضوع که رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر هندوستان سیاست‌های پوپولیستی را دنبال می‌کنند، افزود: «ترامپ» و «مودی» هر دو سیاست‌های افراط‌گرایانه‌ای داشته و هر دو در برابر مخالفان خود ناشکیبا هستند.

روحی‌صفت در پاسخ به این سوال که اقدامات ایران در قبال چنین تحولات چه باید باشد، تصریح کرد: وزیر امور خارجه و سخنگوی دستگاه دیپلماسی نسبت به این مسائل موضع گرفته‌اند. باید قبول کرد که ما نظام دولت-ملت را قبول کرده‌ایم و همانطور که دوست نداریم کسی در امور داخلی ما دخالت کند، در امور دیگر کشورها هم نمی‌توانیم دخالت کنیم.

وی افزود: آنچه ایران می‌تواند در این مقطع انجام دهد، در درجه اول حمایت‌های اخلاقی و اعلام مواضع در حمایت از مردم و مسلمانان هند است.

دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به وضعیت فعلی سازمان همکاری اسلامی، تاکید کرد: سازمان همکاری اسلامی برای چنین اقداماتی در اصل تاسیس شد؛ متاسفانه شاهد هستیم که به دلیل رابطه خوب ریاض با دهلی‌نو و همچنین نقش و نفوذ عربستان سعودی در این سازمان، عملاً این نهاد نیز کارآمدی لازم را ندارد.

روحی‌صفت گفت: ما می‌توانیم با کشورهای دوست در این زمینه همکاری‌هایی داشته باشیم و چه در خود سازمان همکاری اسلامی و چه در دیگر نهادهای بین‌المللی کاری کنیم که نخبگان، احزاب و روشنفکران هندی از دولت این کشور انتقاد کرده و مانع افراط‌گرایی علیه مسلمانان شوند و مانع از سیاست‌ها تبعیض آمیز دولت هند شوند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا