ایران و جهان

آیا رسانه‌ها درباره ترس از کرونا بزرگنمایی کرده‌اند؟


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از چاینا دیلی، از هنگامی که ویروس کووید ۱۹ برای نخستین بار در ماه دسامبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان گزارش شد، این ویروس سرخط اخبار رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

در کشور انگلیس، مساله برگزیت که سال‌ها شبکه‌های خبری را به خود اختصاص داده بود، مسکوت مانده و در سایه اخبار کرونا و چگونگی شستن دست‌ها قرار گرفته است.

با تشدید اخبار رسانه‌ها در مورد کرونا، عمده فروشان در سراسر جهان کاغذ توالت را سهمیه بندی کرده و داروخانه‌ها از مواد ضدعفونی کننده خالی شده اند. شیوع کرونا و هراس از این بیماری همه گیر در همه انوع رسانه‌های بین اللملی و به گونه‌ای مهار گسیخته درحال انتشار است.

آیا غالب شدن خبر کرونا در رسانه‌ها و هشدارهای مربوطه واکنش‌های نژاد پرستانه را در برابر کشورهای آسیایی به دنبال دارد؟ دکتر سایرا ماداد، مدیر ارشد برنامه ویژه عوامل بیماری زا در شرکت سلامت و بیمارستان در نیویورک سیتی، معتقد است کووید ۱۹ بزرگنمایی شده است. او می‌گوید جدید بودن این بیماری باعث هراس شده است و این میزان از هراس و نگرانی به علت جدید بودن آن است. او گفت هم اکنون در نیمکره شمالی در اوج آنفلونزای فصلی به سر می بریم. ظرف تنها چند ماه حداقل ۳۲ میلیون نفر در امریکا به آن مبتلا شده و ۱۸ هزار نفر از آنها جان باخته‌اند.

خارج از شهر ووهان، نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا تنها ۰.۷ درصد و بسیار کمتر از رقم ۲ تا ۵ درصد است که رسانه‌ها گزارش می‌دهند. لحن مورد استفاده در رسانه‌ها برای توصیف شیوع کرونا به یقین در هراس مردم از آن تأثیر داشته است. یک نمونه اخیر که تداعی گر انگیزه‌های نژاد پرستانه است، مضروب شدن یک دانشجوی سنگاپوری در لندن به دست اوباش است که تصور می‌کردند او حامل ویروس کرونا است. این مساله تنها به انگلیس محدود نمی‌شود. در فرانسه نیز جنبشی در رسانه‌های اجتماعی فعال شده است که خشم خود را نثار مردم چین می‌کند.

درحالی که رسانه‌ها موظف به گزارش دادن در موارد سلامتی عموم هستند ولی پوشش خبری به یقین تأثیرات مهمی بر رفتار مردم دارد و در مورد کووید ۱۹ باعث خصومت علیه مردم چین شده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا