اخبار خوزستاناقتصادیایران و جهانتیتر یکستون وسط

رونمایی از نخستین دروگر نیشکر ملی در اهواز

به گزارش پایگاه خبری خوز ۲۴ مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی روزچهارشنبه ۱۶ بهمن در آیین رونمایی از دروگر نیشکر که در مجتمع کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره) توسط صنعتگران بومی خوزستان طراحی و ساخته شده است گفت: این دروگربا هدف غلبه بر شرایط تحریم‌های ظالمانه ، تقویت اراده ملی ، رفع نیاز شرکت به دستگاه‌های جدید و پیشرفته ، نوسازی ناوگان دروگرهای نیشکر ، حمایت از رونق تولید داخلی ، استفاده از ظرفیت‌های فنی و تخصصی استان ، کمک به حفظ محیط زیست و کاهش ضایعات نیشکر و هزینه ها با صرف اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال ساخته شده است.

عبدعلی ناصری با بیان اینکه هزینه ساخت دروگر بومی نیشکر ایران یک دهم مشابه خارجی آن است افزود: یک دستگاه دروگر دیگر با طراحی و کاربرد بیشتر در خوزستان در حال ساخت است که تا پایان امسال تحویل شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی می‌شود.
قیمت نوع خارجی دروگر نیشکر که در کشور برزیل ساخته می‌شود حدود ۳۵۰هزار دلار معادل ۵۰میلیارد ریال است که به دلیل شرایط تحریم ، ورود آن به کشور امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: با بومی‌سازی دروگر ملی نیشکر ایران که نقش مهمی در سرعت بخشیدن به برداشت محصول نیشکر و حفظ محیط زیست دارد گامی مهمی در کاهش وابستگی صنعت نیشکر به خارج و خوداتکایی برداشته شد.

بنابر همین گزارش  دستگاه دروگر ملی ایران در مدت ۴۵روز با بهره گیری از ۳۷درصد قطعات ساخت داخل ، ۴۲درصد قطعات بازسازی شده و ۱۳ درصد قطعات ساخت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ساخته شده و تنها هشت درصد قطعات آن خارجی است که این میزان قطعات خارجی  نیز در شرکت هپکو اراک ساخته خواهد شد.
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با ۸۴هزار هکتار زمین کشاورزی زیرپوشش ، حدود ۴۰درصد شکر مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و با ۱۹هزار شغل مستقیم و ۱۰۰هزار فرصت شغلی غیرمستقیم بزرگترین شرکت کشاورزی صنعتی کشور به شمار می رود.
ظرفیت سالانه تولید شکر در طرح‌های هفت گانه این شرکت ۷۰۰هزارتن است. تولید سالانه ۳۵میلیون لیتر الکل ، ۵۰۰ هزارتن کمپوست ، ۱۰۰هزار تن تخته صنعتی (نئوپان) و ۱۰هزار تن مایه خمیر از دیگر تولیدات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.

طرح‌های هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان در طول دهه ۷۰ یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسیدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا