ایران و جهان

فروش ۶ درصد زعفران کشور با برند ایرانی/ صنعت زعفران خانه نشین شد


به گزارش خبرنگار مهر، محسن احتشام دوشنبه شب در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار داشت: محصول زعفران، فخر خراسان جنوبی است که با معیشت بیش از ۲۰۰ هزار خانوار در خراسان جنوبی و رضوی عجین شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع صادرات زعفران را با اهمیت کرده است، بیان کرد: در حال حاضر در بازار جهانی شاهد قیمت‌هایی از خرید زعفران هستیم که ما این قیمت را منصفانه نمی‌دانیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند با تأکید بر اینکه باید بتوانیم قیمت منصفانه‌ای برای زعفران در دنیا به وجود آوریم، افزود: قیمت منصفانه سبب می‌شود تا دسترنج کشاورزان با یک قیمت واقعی به فروش برسد.

احتشام با بیان اینکه تمام تلاش اتاق بازرگانی در شورای ملی زعفران این است که بتوانیم زعفران کشاورزان خودمان را با قیمت واقعی بفروش برسانیم، بیان داشت: شورای ملی زعفران تلاش دارد با برند سازی و حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.

وی ادامه داد: در نظر داریم از تولید تا بسته بندی از حقوق مصرف کننده هم در داخل و هم در خارج دفاع کنیم تا مصرف کننده هم کالای با کیفیت دریافت کند.

خانه نشینی صادرکنندگان واقعی زعفران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند با تأکید بر لزوم تفویض بخشی از اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت به شورای ملی زعفران افزود: این موضوع در جلسه گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی و جنوبی مصوب شد تا شورای ملی زعفران بتواند در فرآیند صادرات و برند سازی و معرفی نشان ملی زعفران حرکت کند.

احتشام با اشاره به اینکه در این راستا هشت خواسته از سوی شورای ملی زعفران مطرح شده است، افزود: یکی از این خواسته‌ها پیگیری رفع مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران در جهت کاهش پدیده قاچاق و صادرکنندگان یک بار مصرف است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر معضل اساسی ما در بحث زعفران صادرات از طریق کارت‌های یک بار مصرف بوده که صادرکنندگان اصلی و واقعی و صنعت زعفران را خانه نشین کرده اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند، هند و چین را دو مصرف کننده مهم زعفران ایران دانست و گفت: به دلیل تعرفه ۳۷ درصدی صادرات زعفران به این دو کشور در حال حاضر بخش اعظم زعفران به هنگ کنگ و ویتنام می‌رود و از این طریق وارد چین می‌شود.

احتشام ادامه داد: همچنین بخاطر تعرفه صفر بین هند و افغانستان بخش زیادی از زعفران ایران به کشور افغانستان می‌رود و از طریق این کشور به هند صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما هنوز کسی ما را به عنوان تولید کننده نمی‌شناسد، عنوان داشت: بیش از ۹۴ درصد زعفران کشور به صورت خام صادر و تنها حدود شش درصد با برند شرکت‌های ایرانی به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم در بازار جهانی زعفران سهم خود را از زعفران بسته بندی با نشان ملی زعفرانی افزایش دهیم، افزود: در راستای سامان دهی و سازمان دهی تولید و صادرات زعفران طرح ملی صادرات و تولید زعفران در شورای ملی زعفران تدوین شده است که باید در هیئت دولت به تصویب برسد.

لزوم افزایش اختیارات مسئولان استانی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند، همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در خراسان جنوبی را خوب ارزیابی کرد و افزود: با این وجود باید اختیارات متولیان امر خراسان جنوبی توسط دستگاه‌های اجرایی پایتخت افزایش یابد.

احتشام اضافه کرد: انتظار داریم اختیارات استاندار خراسان جنوبی بیشتر شود تا به صنعت‌گر و کارآفرین کمک کند؛ چراکه روند تصمیم گیری های چندین ساله در تهران کار را با تأخیر مواجه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در سال رونق تولید باید اداره بیشتری بر رفع موانع و مشکلات تولید کنندگان و صادر کنندگان داشته و از کارآفرینان بیشتر حمایت کنیم، افزود: رفع مشکلات تولید کنندگان را از بخش دولتی توقع داریم که امیدواریم با اختیارات تفویض شده از مرکز به استان، تولید کنندگان را توانمند کنیم.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی از نظر زیرساخت‌ها نسبت به استان‌های توسعه یافته ضعیف است و باید تولید کنندگان استان حمایت و توانمند شوند تا در بازار رقابتی بتوانند فعالیت کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا