ایران و جهان

شلیک بولتون به مغز ترامپ در بحبوحه روند استیضاح


خبرگزاری مهر – گروه بین‌الملل: جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که پیشتر با ادای شهادت در خصوص پرونده اوکراین گیت مخالفت کرده بود، در کتاب خود در این رابطه لب به سخن گشود و جملاتی را بر روی کاغذ آورده که گویی شلیک تیر خلاص به مغز دونالد ترامپ است.

روزنامه نیویورک تایمز بخشی از کتاب جدید جان بولتون را که به جریان اوکراین گیت اختصاص دارد منتشر کرده است. در این بخش از کتاب بولتون آمده است: دونالد ترامپ در تابستان گذشته خواسته بود تا زمانی که مقام‌های کی‌یف به تحقیقات در مورد رقبای سیاسی‌اش از جمله جو بایدن، یاری نمی‌رسانند، کمک‌های نظامی به اوکراین، متوقف بماند.

روزنامه نیویورک‌تایمز این گزارش را بر اساس شرحی از نوشته‌های منتشر نشده جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا تنظیم کرده، بدون آنکه به‌طور مستقیم از اسناد نقل قول کند.

این نوشته‌ها در عین حال برای بازبینی پیش از انتشار به کاخ سفید ارسال شده‌اند.

شماری از مقام‌های فعلی و پیشین در کاخ سفید که کتاب می‌نویسند از چنین الگوی استانداردی پیروی می‌کنند.

گزارش نیویورک تایمز در حالی منتشر شد که تیم حقوقی ترامپ در روند دادگاه استیضاح رئیس‌جمهوری که در سنا جریان دارد، روز ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) اعلام کرده بود هیچ مدرکی وجود ندارد که دونالد ترامپ مسئله کمک‌ها به اوکراین را به مسئله تحقیقات مرتبط کرده باشد.

صدها میلیون دلار کمک مالی برای بهبود سطح نظامی اوکراین در بودجه فدرال سال ۲۰۱۹ تصویب شده بود. دولت دونالد ترامپ دو بار به کنگره کشورش که بودجه را تصویب کرده بود، گفته بود کمک‌های اوکراین به کی‌یف اعطا می‌شوند؛ یک بار در فوریه و یک بار در ماه مه. اما در هیچکدام از موارد کاخ سفید توضیحی در این باره که چرا اعطای کمک‌ها متوقف شده، ارائه نکرد.

جان بولتون یک روز پیش از آن‌که کمک ۳۹۱ میلیون دلاری پرداخت شود، در ۱۱ سپتامبر، دولت را ترک کرد.

بولتون گفته مایل به ارائه شهادت در جمع قانونگذاران است و این در حالی است که دونالد ترامپ دستور به منع همکاری مقام‌ها و مشاوران با روند استیضاح داده است.

بولتون در این خصوص می‌نویسد: «دونالد ترامپ در اوت ۲۰۱۹ به مشاورانش در کاخ سفید اطلاع داده که قصد دارد مسدود کردن کمک‌های نظامی به اوکراین را ادامه دهد تا رهبران این کشور به تحقیقات درباره فساد مالی احتمالی پسر جو بایدن در اوکراین کمک کنند».

جو بایدن معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا یکی از اصلی‌ترین رقبای احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری خواهد بود.

دموکرات‌ها با دستاویز قرار دادن همین پرونده، توانستند پرونده استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان را با رأی مثبت راهی مجلس سنا کنند.

اما در این میان «آدام شف»، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که هدایت تیم دادستانی محاکمه دونالد ترامپ در سنا را برعهده دارد روز یکشنبه اعلام کرد که از سوی رئیس جمهوری آمریکا مورد تهدید واقع شده است.

این هشدار از سوی رئیس دموکرات تیم استیضاح کننده دونالد ترامپ در حالی مطرح می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا به تازگی با انتشار توییتی آدام شف را «سیاستمداری فاسد و احتمالاً یک فرد مریض» توصیف و اعلام کرده است که وی «هنوز بهای آنچه بر سر کشور آورده را نپرداخته است».

ابطال نتیجه انتخابات ۲۰۱۶

در این میان اما مدافع دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در جلسه محاکمه او در مجلس سنا اعضای دموکرات مجلس نمایندگان را متهم کردند که به دنبال ابطال نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هستند.

«پت سیپولونی» مشاور حقوقی کاخ سفید در مورد دموکرات‌ها گفت: «آنها اینجا هستند تا گسترده‌ترین دخالتی را که در تاریخ آمریکا در انتخابات صورت گرفته است انجام دهند».

وی در ادامه خطاب به سناتورها گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد».

یکی دیگر از استدلال‌های وکلای مدافع رئیس جمهوری ایالات متحده این بود که هدف از تحقیق در مورد مناسبات بین دونالد ترامپ و اوکراین کشف حقیقت نبوده است. به گفته آنها تحقیق مقدماتی برای استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان با انگیزه‌های سیاسی انجام شد تا او از قدرت برکنار شود.

واکنش ترامپ به نوشته‌های بولتون

در واکنش به این اقدام انتحاری بولتون، ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر نوشته‌های مشاور سابق خود را رد کرد و عنوان داشت که وی هرگز به بولتون نگفته که کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را مشروط به تحقیقات کی یف درباره دموکرات‌ها از جمله بایدن و پسرش کرده است.

ترامپ در ادامه نوشت: اگر بولتون چنین اظهاراتی را داشته فقط برای به فروش کتابش بوده است.

قیام نئو کان‌ها

انتشار این جزئیات و تأیید جان بولتون درباره آنچه میان ترامپ و دولت اوکراین گذشته است، می‌تواند در فرایند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا در مجلس سنا مؤثر باشد. بولتون در حالی اعلام کرده حاضر به شهادت در کنگره است که جمهوریخواهان مجلس سنا با حضور او به عنوان شاهد مخالفت کرده‌اند.

۲۲ ژانویه ۲۰۲۰، اعضای مجلس سنا پس از ۱۳ ساعت بحث و گفتگو، قواعد مربوط به پرونده استیضاح دونالد ترامپ را تصویب کردند و از آن زمان، ۱۰۰ سناتور آمریکایی در حال بررسی و شنیدن نظرات مخالفان و مدافعان استیضاح رئیس جمهوری آمریکا هستند.

موافقان برکناری ترامپ کار دشواری در پیش دارند، چرا که آنها برای این امر به دو سوم آراء سناتورها یعنی ۶۷ رأی احتیاج دارند. این در حالی است که سهم دموکرات‌ها از مجلس سنا تنها ۴۷ صندلی است و جمهوری‌خواهان ۵۳ کرسی را به خود اختصاص داده‌اند.

تمایل بولتون برای ادای شهادت علیه ترامپ و انتشار بخش‌های جنجالی کتاب وی در روزنامه نیویورک تایمز نشان می‌دهد جناح تندرو حاضر در میان سیاست گذاران آمریکایی موسوم به نئوکان‌ها که جان بولتون از چهره برجسته آن محسوب می‌شود به نوعی علیه ترامپ قیام کرده‌اند.

هر چند تا امروز بعید به نظر می‌رسید که سناتورهای جمهوریخواه در رأی‌گیری برای استیضاح ترامپ به نفع دموکرات‌ها رأی بدهند اما کتاب جان بولتون و شهادت احتمالی وی در سنا می‌تواند موجب تغییر نظر آنها شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا