ایران و جهان

«سرود و آهنگ‌های انقلابی» چگونه از «فجر موسیقی» حذف شد؟


جمشید جم خواننده باسابقه و رییس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور که قرار بود مدیریت بخش «سرود و آهنگ‌های انقلابی» را در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به عهده بگیرد،‌ با اعلام خبر حذف این بخش از جشنواره سی‌وپنجم به خبرنگار مهر گفت: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از مدت‌ها قبل صورت گرفته بود، بنا بود تا پنجمین جشنواره «سرودهای حماسی و آواهای انقلابی» در چارچوب یکی از بخش‌های سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شود. حتی قرار بود بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای هم بین سازمان بسیج هنرمندان کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شود که بر اساس آن، گروه‌های منتخب سرود در محوطه پیرامونی مجموعه تئاتر شهر در هر روز جشنواره به اجرای برنامه بپردازند. اجرای یک سرود ۱۰۰ نفره در مراسم اختتامیه هم یکی دیگر از مواردی بود که برای اجرای آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم.

وی افزود: متاسفانه پس از مدتی از سوی دوستان وزارت ارشاد بر سر برخی مفاد تفاهم‌نامه که به امضا هم نرسید، از جمله میزبان تامین بودجه و نحوه مشارکت مالی انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان نکاتی را مطرح کردند که به اعتقاد من نشات گرفته از عدم تمایل‌شان برای همکاری بود. همین نکات هم باعث شد نتوانیم کار را استارت بزنیم. این در حالی است که ما بر اساس این تفاهم‌نامه کارهای اجرایی را آغاز کرده و بر آن بودیم تا به بهانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر که مزین به نام انقلاب اسلامی است، باکیفیت‌ترین کارها را پیش روی مخاطبان قرار دهیم.

جم افزود:‌ نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاد که دوستان ارشاد سیاستی را اعمال کردند که ما با در جشنواره موسیقی فجر حضور نداشته باشیم. جالب اینکه ماجرا حتی تا این حد جلو رفت که نام بنده به عنوان مدیر بخش جنبی سرود و آهنگ‌های انقلابی جشنواره هم قید شده بود اما متأسفانه ماجرا به سمت و سویی رفت که به دلیل همین عدم همکاری‌ها، بخش سرود از جشنواره حذف شود.

رییس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزار نشدن پنجمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی گفت: متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که رخ داد، دیگر وقتی برای برگزاری این جشنواره هم تا پایان سال نیست و بنا داریم فروردین ماه سال آینده همزمان با برگزاری هفته بسیج رویدادی موسیقایی را با موضوع کاروان‌های راهیان نور در تهران برگزار کنیم که به زودی جزییات آن در یک نشست خبری اعلام می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد:‌ تلاش بنده و همکارانم در انجمن موسیقی سازمان بسیح هنرمندان کشور حضور جدی در جشنواره موسیقی فجر بود اما به دلیل برخی بهانه‌هایی که از سوی وزارت ارشاد در تفاهم نامه مطرح شد ما نتوانستیم در این رویداد حضور داشته باشیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا