ایران و جهان

درون کاخ‌مرمر چه خبر است؟/تلفیق هنر و معماری اسلامی و هخامنشی

به گزارش خبرنگار مهر، کاخ مرمر که چندروز پیش پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خبر بازپس‌گیری آن را از مجمع تشخیص مصلحت نظام داده بود، برای اولین‌بار پیش از ظهر امروز یکشنبه ۶ بهمن به‌روی خبرنگاران باز شد.

به‌این‌ترتیب خبرنگاران از صبح امروز وارد محیط سبز رنگ کاخ مرمر شدند؛ کاخی که اتفاقات مهمی در آن رخ داده و این موزه، از مقطع پیش از انقلاب تا حضور سران کشور در آن، از جمله برگزاری جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، روزگار و کاربری‌های متفاوتی را به خود دیده است. اما درهای آن هیچ‌وقت به روی مردم و مخاطبان باز نشده بود تا درونش را ببینند.

صبح امروز خبرنگاران از ورودی مجمع تشخیص وارد این‌مجموعه شدند و از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند. این‌مجموعه تاریخی بناست به‌زودی توسط بنیاد مستضعفان به موزه هنر ایران تبدیل شود.

تالار دوم گذر تاریخ این‌کاخ، در واقع برای هم‌نشینی سرشاخه‌های هنر ایران از آثار هخامنشی اشکانی و ساسانی است که به نمایش گذاشته شده‌اند.

حمیدرضا قنبری مدیر امور توسعه موزه‌ای مؤسسه فرهنگی بنیاد مستضعفان در ابتدای بازدید خبرنگاران از مجموعه کاخ مرمر گفت: ۴۰۰ اثر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اثر گنجینه بنیاد مستضعفان در این ساختمان به نمایش در آمده که آثاری از سه‌هزار سال پیش، تا امروز را به نمایش می‌گذارند.

وی گفت: مرمت و تجهیز این ساختمان و موزه هنوز تکمیل نشده اما قصد داریم آن را در دهه فجر افتتاح کنیم. فاز اول مرمت این بنا انجام شده است اما فاز دوم اردیبهشت ماه انجام خواهد شد.

صفی پور از راهنماها این مجموعه، در این بازدید گفت: گنبد مشهور بنا، برگرفته از طرح گنبد شیخ لطف‌الله است که از بیرون، سه لایه دارد. از قسمت داخل هم در بخش مرکزی آن، ترنج آبی‌رنگی وجود دارد که حجاری آن را زیبا کرده است. حجاری پله‌ها نیز منحصر به فرد است.

تأثیر هنر هخامنشی و اسلامی را می‌توان در این بخش دید. در طرفین، نقاشی‌های استاد بهزاد و قسمتی از نقاشی‌های پل ورسک و تخت جمشید قرار دارند.

صفی‌پور همچنین در بخش دیگری از سخنانش خطاب به خبرنگاران گفت: در تالار نقش هم، تابلوهایی از سبک‌های قهوه‌خانه‌ای و نقاشی‌هایی روی تابلوهای جناقی وجود دارد که نمایی از فتحعلی شاه قاجار را نشان می‌دهد.

تالار آئینه کاخ مرمر یکی از پرکارترین تالارهای آئینه در کشور است که سال ۱۳۱۷ ساخته شده است. این تالار، با فرش سفارشی ۱۷ در ۱۴ متری تزئین شده که توسط عمواقلو از بافندگان مشهدی بافته شده است.

در این تالار از خاتم و آئینه کنار هم استفاده شده که چنین‌رویکردی ویژه همین‌کاخ است.

در این‌بازدید، تمام بخش‌های ساختمان برای خبرنگاران باز شدند؛ به‌جز ۵ تالار نور کتابت نگارین باستان ۱ و کهن و باستان ۲ و خاتم که در حال تکمیل هستند.

پس از برگزاری مراسم افتتاحی که قرار است دهه فجر انجام شود، عموم علاقه‌مندان می‌تواند از همه بخش‌های این‌مکان فرهنگی تاریخی، بازدید کنند و برای آن بلیت ورودی در نظر گرفته خواهد شد. اما بازدیدها در قالب تور و همراه راهنما خواهد بود. همچنین برای رفع مشکلات امنیتی، درِ ویژه‌ای برای این کاخ از خیابان ولیعصر (عج) بار خواهد شد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا