ایران و جهان

انتقاد از قفل شدن فهرست دارویی کشور/ آسیب بیمار از خودتحریمی


احمد قویدل، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قفل کردن فهرست دارویی کشور، محروم نمودن بیماران است، اظهار داشت: سازمان غذا و دارو بیش از یکسال است که چراغ خاموش قفل بزرگی بر فهرست داروهای مجاز کشور زده و از ورود نام داروهای جدید به آن خودداری می‌کند.

وی ادامه داد: این خود تحریمی با چه استدلالی انجام شده است، نمی‌دانیم. به نظر می‌رسد سازمان غذا و دارو به سکوت بیشتر از گردش آزاد اطلاعات علاقه مند است. عاقلانه نیست در شرایطی که تمام تلاش آمریکا متوجه قفل کردن اقتصاد کشورمان شده است، مدیران هم همان سیاست را اجرایی کنند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران افزود: مسئولین سازمان غدا و دارو بدانند با این قفل، بیماران را از دسترسی به داروهای جدید محروم نموده‌اند و علم و تکنولوژی در جهان به ثانیه در حال تحول است.

قویدل گفت: کدام مدیری که موافق توسعه اقتصاد کشور است بر درهای توسعه قفل می‌زند. مثال ساده آن در حوزه بیماری هموفیلی است. یک شرکت سوئیسی در شرایط تحریم‌های غیر انسانی آمریکا، دو سال است می‌خواهد داروی جدیدی را در فهرست دارویی کشور برای بیماران هموفیلی به ثبت برساند. اما قفلی که بر این فهرست زده شده بیماران هموفیلی را از یکی از پیشرفته‌ترین داروهای هموفیلی که نه تنها به رگ تزریق نمی‌شود بلکه با طول عمر یک هفته‌ای، یک دنیا آرامش و بهبود کیفیت زندگی برای بیماران به ارمغان می‌آورد محروم نموده است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در پاسخ به این سوال مهر مبنی بر اینکه آیا مطالعه اقتصاد دارویی برای این دارو در کشور انجام شده است یا خیر، گفت: بله، شما سوال دقیقی را مطرح کردید. مطالعه اقتصاد دارویی آن هم با نتیجه مثبت در کشور انجام شده و اثبات شده است که دارو با ظاهر گران چگونه در یک پروسه دو الی سه ساله به نفع اقتصاد کشور و بیماران است. همین الان چند بیمار داریم که در حجم‌های بالا با گزاف ترین هزینه ادامه زندگی می‌دهند اما هم زندگی آنها کیفیت ندارد و هم هزینه گزافی بر روش دولت است. در صورتی که اگر از داروهای جدید استفاده کنند تحول بزرگی در سلامت آنها به وجود خواهد آمد. برخی خانواده‌ها حاضرند هست و نیست خودشان را برای بهبود زندگی فرزندشان خرج کنند، اما سازمان غذا و دارو آنها را هم از این حق عملاً محروم می‌کند.

وی افزود: مدیران دارویی کشور بدون توجه به منفعت عمومی و دقیقاً به علت آنکه مدیریت کشور بر اساس آینده نگری نیست و هر مسئولی تلاش می‌کند هر نتیجه‌ای را در دوره مدیریت خود ببیند به آینده کمتر می‌اندیشند و به جای توسعه، خود تحریمی را سیاست چنین سازمان حساسی در کشور قرار داده‌اند.

قویدل در پایان خاطر نشان کرد: وجود داروهای پیشرفته در کشور سطح رقابت داروهای تولید داخل را بالا می‌برد و کیفیت این داروها نیز بهتر خواهد شد. دولت می‌تواند سطح حمایت بیمه‌ای خود را از داروهای خارجی در سطح حمایت از تولید کنندگان داخلی قرار دهد اما راه را بر ورود داروهای جدید که برخی انقلابی در صنعت دارویی جهان ایجاد کرده‌اند، نبندد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا