ایران و جهان

آخرین وضعیت تولید واکسن سالک/ میزان شیوع بیماری در ایران


علی اصیلیان، در گفتگو با خبرنگار مهر، از سالک به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان نام برد و گفت: این بیماری از طریق پشه‌هایی که موش‌ها را مورد گزش قرار می‌دهند، به صورت اتفاقی به انسان منتقل می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به مدت زمان دو ماهه پدیدار شدن سالک در انسان، افزود: سالک در دو نوع شهری و روستایی شایع است که سالک شهری از نوع خشک و سالک روستایی از نوع مرطوب این بیماری است.

فلوشیپ جراحی پوست و لیزر از آمریکا، ادامه داد: نوع خشک سالک در مناطقی از کرمان و شیراز شایع است و نوع مربوط آن در مناطقی از مشهد و اصفهان، شیوع بیشتری دارد.

اصیلیان در ارتباط با وضعیت شیوع سالک در کشور، گفت: در بعضی از سال‌ها شاهد شیوع بالای این بیماری در برخی از مناطق کشور هستیم، به طوری که در منطقه‌ای از اصفهان تا ۱۴ هزار مورد جدید ابتلاء داشته ایم.

وی با اعلام اینکه فرد مبتلا به سالک بعد از ابتلاء به آن نوع بیماری مصونیت پیدا می‌کند، افزود: درمان این بیماری به واسطه داروها و کرم‌هایی که وجود دارد، انجام می‌شود. البته روش‌هایی مثل لیزر نیز به کمک درمان سالک آمده است.

اصیلیان، بر ضرورت آموزش خانواده در مناطقی که سالک همواره وجود دارد، تاکید کرد و گفت: اگر این بیماری سریع‌تر درمان شود، عوارض ناشی از «اسکار» و «جوشگاه» بر روی پوست بدن باقی نمی‌ماند.

این متخصص پوست، با اعلام اینکه در حال حاضر داروهای استاندارد برای درمان سالک وجود دارد، افزود: ایران جزو کشورهایی است که در زمینه درمان سالک با مشکل جدی مواجه نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه شیوع این بیماری در برخی از مناطق کشور رو به افزایش است.

اصیلیان، آموزش بیماران را مورد تاکید قرار داد و افزود: بهسازی محیط و تخریب لانه موش‌ها و…، روش مؤثری برای پیشگیری از سالک نیست، چون نمی‌توان با طبیعت جنگید. بنابراین، بهترین راه پیشگیری، آموزش روش‌های حفاظتی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در ارتباط با واکسن سالک، گفت: کارهایی در این زمینه انجام شده اما آنچه تا کنون به مرحله بالین رسیده است، مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است. زیرا، این واکسن زمانی باید به تأیید WHO برسد که مصونیت بالای ۹۰ درصد ایجاد کند که چنین واکسنی هنوز در دنیا تهیه نشده است. میزان کارایی واکسن‌هایی که تولید شده، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است و این مورد تأیید WHO نیست.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا