ایران و جهان

۶دی به روایت تاریخ | از تولد زکریای رازی تا سالرز ترور بی‌نظیر بوتو

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج امروز ۶ دی برابر با ۲۷ دسامبر تقویم میلادی است روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویدادها:

زادروز رازی دانشمند بزرگ ایران

۸۶۴ – دسامبر ماهی است که ابوبکر محمد ابن زکریای رازی دانشمند بزرگ ایران در آن در سال ۸۶۴ میلادی در «ری» به دنیا آمد و بسیاری از واژگانی که او در علم شیمی بکار برده است جهانی شده اند از جمله واژه شیمی که از «کیمیا» و الکل که از «الکحل» گرفته شده اند که رازی در کتابهای خود بکار گرفته است.

رازی (منسوب به ری) در پزشکی، شیمی، ریاضی، نجوم و فلسفه تحصیل و مطالعه کرده بود و از پایان دوران جوانی نیمی از سال را در بغداد و نیم دیگر را در زادگاه خود، ری، که به آن دلبستگی فراوان داشت می گذرانید و کتاب مهم و معروف خود در دانش پزشکی را به نام منصور سامانی حاکم وقت ری کرد و عنوان «طب منصوری» بر آن گذارد که نخست در ده جلد به لاتین و سپس سایر زبانهای اروپایی ترجمه شده است. کتاب مهم دیگر او در پزشکی «حاوی» عنوان دارد که به صورت دائره المعارف نوشته شده و همه اطلاعات پزشکی آن زمان در آن گرد آوری شده است. رازی در بغداد ریاست بیمارستان «مقتدری» را برعهده داشت. در طول توقف او در ری و بغداد، بیماران و پژوهشگران و دانشجویان پزشکی از سراسر جهان برای درمان و کسب فیض و دریافت پاسخ پرسشهایشان به دیدار ش می شتافتند. کشف آبله و آبله مرغان و مشخص کردن تفاوت آنها از هم از کارهایی است که در دانش پزشکی به نام رازی ثبت شده است.

در دانش شیمی، رازی نخستین دانشمندی بود که شیمی آلی (ارگانیک) را از شیمی معدنی (غیر ارگانیک) جدا ساخت و در باره شیمی و واکنش های شیمیایی چند اثر به زبانی بسیار ساده نوشت که مهمترین آنها «اسرار» است. رازی کاشف چند اسید از جمله اسید سولفوریک است که آنها را جهت مخالف بازها قرار داده و واکنشن های شیمیایی را که به تهیه الکل که یک باز است منجر می شود به دقت شرح داده است. دویست کار علمی به نام رازی ثبت است و درمقایسه با سایر دانشمندان ایرانی، رازی را می توان همتراز ابن سینا خواند.

۵۳۷ – روزی که کار ساختن «ایا صوفیه» تکمیل شد

۱۹۲۷ – اخراج تروتسکی از حزب کمونیست شوروی به خواست استالین و برخلاف وصیت لنین.

۱۹۴۲ – آزمایش نخستین موشک هدایت شونده

نخستین موشک هدایت شونده زمین به زمین ۲۷ دسامبرسال ۱۹۴۲ (دوران جنگ جهانی دوم) که به دست دکتر ورنر فون براون آلمانی ساخته شده بود آزمایش شد. بعدا نوع هوایی آن هم ساخته شد. هیتلر با همین موشکها (V-1) و (V-2) لندن را می زد و منتظر بود که بمب اتمی آلمان تکمیل و بر این موشکها سوار شود که ….

در پایان جنگ دوم جهانی، فون براون رئیس تیم موشک سازان آلمان پیش از آن که به دست روسیه افتد، از سوی نیروهای آمریکایی به این کشور منتقل شد و در یک مرکز ویژه در آلابامای آمریکا مستقر گردید و برای آمریکا موشک قاره پیما ساخت و نخستین آمریکاییان را در ماه فرود آورد و مدتی هم رئیس یک قسمت از سازمان ملی فضایی آمریکا (ناسا) بود.

براوان با این که به تابعیت آمریکا درآمده بود بعدا از وارد آمدن اتهام کمک به ماشین جنگی هیتلر مصون نماند و …. وی که در ۲۳ مارس ۱۹۱۲ به دنیا آمده بود در۱۴ آپریل سال ۱۹۷۷ درگذشت.

۱۹۳۴ – دولت وقت ایران به همه کشورهای خارجی تاکید کرد که درمکاتبات رسمی خود از واژه پرشیا، پِرس و پِرسه به جای واژه ایران که از این به بعد نام رسمی این کشور است استفاده نکنند!.

۱۹۴۳ – دولت فرانسه از بیم بلعیده شدن لبنان توسط انگلستان، اختیارات کامل به دولت لبنان، تحت الحمایه، خود داد.

۱۹۴۵ – ایجاد “صندوق بین ‏المللی پول” در سازمان ملل متحد

۱۹۴۵ – عقد قرارداد مسکو درباره تقسیم شبه ‏جزیره کره

۱۹۷۹ – آغاز تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان و سرنگونی دولت این کشور

[۶ دی – ۲۷ دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟]

۱۳۵۷ ش – قطع صادرات نفت ایران در پی اعتصابات کارکنان شرکت نفت

۱۳۷۹ – تصویب لایحه ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط مجلس شورای اسلامی

۲۰۰۷ – «بی‌نظیر بوتو» ترور شد

سالر۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ _ یک سال پیش – بانو بی‌نظیر بوتو سیاستمدار ۵۱ ساله پاکستانی که مادر او ایرانی (و ازخانواده حریری های اصفهان) است در پایان یک سخنرانی انتخاباتی در باغ ملی لیاقت در راولپندی و چند لحظه پس از بازگشت به خودرو جهت ترک محل و هنگامی که از سقف کشویی اتومبیل بالا آمده بود و در حال پاسخ به ابراز احساسات هوادارانش بود هدف گلوله و سپس انفجار بمب قرارگرفت و کشته شد. ۵۶ سال پیش در ۱۶ اکتبر ۱۹۵۱ در همین محل، لیافت علیخان سیاستمدار – دولتمرد پاکستانی ترور شده بود و به همین مناسبت باغ ملی راولپندی را به باغ لیاقت تغییر نام داده اند.

بی‌نظیر دختر ذوالفقار علی بوتو دو بار نخست وزیر پاکستان شده بود؛ از ۱۹۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ و هر دو بار به اتهام وجود فساد مالی میان مقامات دولت و اعمال نفوذ بستگان در امور دولتی و خریدهای عمومی برکنار شده بود و پس از برکناری سال ۱۹۹۶ راه خود – تبعیدی در پیش گرفته بود و در انگلستان و «دوبی» زندگی می کرد. در جریان اتهامات وارده به بانو بی‌نظیر، انگشت عمدتا به سوی شوهر او «آصف علی زرداری» نشانه می رفت و به «آقای ده درصد پورسانت» معروف بود. درپی یک رشته تظاهرات علیه پرویز مشرف رئیس جمهور وقت که در طول سال ۲۰۰۷ به چشم می خورد، وی با بازگشتن بی‌نظیر به وطن و ازسرگرفتن فعالیت های سیاسی موافقت کرده بود . بی‌نظیر ۱۸ اکتبر ۲۰۰۷ به پاکستان بازگشته بود زیرا که قراربود انتخابات عمومی در ژانویه ۲۰۰۸ انجام شود. در سر راه بی‌نظیر از فرودگاه کراچی به محل اقامت، انفجاری با هدف کشتن او روی داد که باعث مرگ دهها تن شد ولی به بینظیر آسیبی وارد نیامد.

زادروزها

۱۵۷۱ – زادروز یوهانس کپلر دانشمند، ریاضیدان و ستاره‌شناس سرشناس آلمانی

۱۸۲۲ – زادروز لویی پاستور شیمیدان و زیست‌شناس مشهور فرانسوی و کاشف واکسن

۱۹۰۱ – زادروز مارلنه دیتریش هنرپیشه آلمانی-آمریکایی

۱۹۴۸ – زادروز ژرار دوپاردیو بازیگر مشهور فرانسوی

۱۹۶۱ – زادروز گیدو وستروله سیاستمدار لیبرال آلمانی ، معاون صدر اعظم آلمان آنگلا مرکل

۱۹۶۵ – زادروز سلمان خان هنرپیشه هندی

۱۳۶۶ ش – زادروز سحر قریشی، بازیگر ایرانی

مرگ‌ها

۱۹۱۴ – چارلز مارتین هال مهندس و شیمیدان آمریکایی و ابداع کننده روش استخراج آلومینیم که با نام فرایند هال شناخته می‌شود.

۱۹۲۵ – سرگئی یسنین شاعر روس و یکی از محبوب‌ترین شاعران روسیه در قرن بیستم.

۳۹۷ – درگذشت توکودیدس تاریخ‌نگار یونانی و نویسنده تاریخ جنگ پلوپونزی

۱۹۲۳ – درگذشت گوستاو ایفل معمار و متخصص سازه‌های فلزی اهل فرانسه

۱۹۳۸ – درگذشت اسیپ ماندلشتام شاعر و نویسنده روس

۱۹۷۲ – درگذشت لستر بولز پیرسون چهاردهمین نخست وزیر کانادا ، برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۵۷ میلادی

۲۰۰۷ – بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر اسبق و رهبر حزب مردم پاکستان.


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا