ایران و جهان

یادداشت/ تاریخ‌سازان این خاک چه کسانی‌اند؟

خبرگزاری فارس، یادداشت میهمان ـ‌ احسان علوی: بازگشت قریب به ۱۹ ماه از خروج یکجانبه ایالات متحده از معاهده فریبکارانه برجام و محاصره بی سابقه صنعت نفت ایران، مجریان اقتصاد وابسته به نفت کشور بار دیگر با ژست و تحلیل های روشنفکر مآبانه چشم به راه دستگاه دیپلماسی دولت در گشایش گره کور تحریم و اتصال شریان حیاتی نفت به بازارهای شرق و غرب می باشند.

در زد و خورد اتاقهای دیپلماسی متاثر از حب و بغض های خارجی، مدعیان دموکراسی تنها راه برون رفت از بحران اقتصادی جاری را احیای مجدد صنعت نفت در مقابل نوشیدن جام شوکران و تقدیم دستاوردهای داخلی و منطقه ای به غرب می دانند.

سکان داران صنعت نفت کشور هنوز در این رویا به سر برده که پس از برچیده شدن تحریم ها به دنبال هر مذاکره(معامله)ای با غرب، نفت صادراتی ایران به بازار برگشته و اقتصاد بیمار نفتی، جانی دوباره خواهد یافت. گویا ژنرال های باسابقه نفتی غافل از این حقیقت تلخ هستند که روزهای طلایی طلای سیاه در خاورمیانه رو به غروب است و رکود اقتصادی دنیا در کنار جهش تکنولوژی و سرریز نفت و گاز غیر متعارف خصوصا از آمریکا و همزمانی آن با زد و خورد های سیاسی اعضای اوپک میخ محکمی بر تابوت اقتصاد نفتی خاور میانه کوبیده است.

کشورهای منطقه به خوبی دریافته اند که دوران حفر زمین جهت استخراج منابع مجانی و اداره کشور به پایان رسیده است. این واقعیت تلخ با تلاطم گذرای بازارهای نفتی جهان با وجود حذف نیمی از تولید نفت عربستان به دنبال سانحه اخیر آرامکو تلنگری واضح بر اقتصادهای وابسته به نفت و گاز منطقه بود.

باری، امید به آینده درخشان نفتی در دوران پسا تحریم و سیل پترودلارهای وارداتی به خزانه جهت تنظیم دخل و خرج کشور، در بهترین حالت ریشه در عدم شناخت تغییرات صفحات تکتونیکی صنعت انرژی جهان دارد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس و اربابان سعودیشان با آگاهی از سقوط قریب الوقوع جایگاه استراتژیک سابقشان و بهره گیری از چرخش های ۱۸۰ درجه ایدئولوژیکی و تاکتیکی از قبیل همصدایی با معامله قرن و هم آغوشی بی پرده با اسرائیل، شعرهای عوام فریبانه برابری جنسیتی، پیشنهاد فروش سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان به غرب و بهره گیری از گرایشات ناسیونالیستی عربی در کنترل نفوذ ایران، به دنبال فرو کردن مجدد آمریکا و غرب به باتلاق منطقه بوده و در این مسیر از حمایت تمام قد اسرائیل و کشورهای اروپایی که همواره خود را در بردگی کشورها جسته اند، برخوردار می باشند.

در این آشفته بازار سیاسی و اقتصادی و نزدیکی انتخابات ایالات متحده، ترامپ تاجر مسلک با وجود علاقه وافر به بازار اسلحه اعراب، به شدت از هرگونه تقابل فیزیکی رویگردان است و اعزام نیرو و بازگشایی پایگاهی متروکه در بحرین با سردادن شعارهای تو خالی حفظ امنیت عربستان و کشورهای منطقه، شباهت بسیاری به فیلم های تخیلی هالیوود دارد.

حقیقت این است که ترامپ در مخمصه ای فرو رفته است که به شدت با پیش بینی های زمانی اش مغایر است و به همین علت با جنجال و هیاهوی رسانه ای در حال خریدن زمان است. بدیهی است گذر زمان در شرایط کنونی منطقه و فرو بردن سردر گریبان غفلت و انتظار معجزه از گله گرگان ملبس به پوستین گوسفند، فراهم نمودن مهلت جهت اولویت بندی و تقسیم منافع غارت گران جهانی و کمک به حل مشکلات داخلی آنها می باشد.

افرادی که ایران و پاسداران حریم این خاک را تشویق به نظاره گری و انفعال می نمایند قطعا از شعور سیاسی و ژئوپولیتیکی ناقصی برخوردارند.

هر ذهن آگاه و آشنا به تاریخ منطقه معترف خواهد بود که سکوت و مدارا در مقابل هجمه سردمداران و رکوردداران سیاست ماکیاولیستی در جهان که به هیچ ایدئولوژی و اصول بشری پایبند نیستند؛ نه نشان قدرت که عین ضعف می باشد.

این روزها خاورمیانه مرکز جهان است و وقایع اخیر منطقه نشان می دهد که نمی توان در این حقیقت تردیدی داشت. منطقه ما در حال عبور از پیچی تاریخی است و ماه های پیش رو تعیین کننده این خواهد بود که تاریخ سازان این خاک بلادیده خاورمیانه چه کسانی هستند!

سکون دلاوران شب شکن این مرز و بوم در مقابل هجمه بی وقفه و ترور اقتصادی حکومت های پرچمدار دفاع از حقوق بشر سکوتی است که در باطن هزار فریاد دارد.

استکبار و عمال منطقه ای شان وقیحانه در حال عبور از خطوط قرمز و آزمایش نقطه جوش پاسدارن کشور می باشند. آیا می توان کشور را در کف جهَال و قداره بندهای بین المللی رها کرد و دم هم برنیاورد!؟

پیام کاروان تاریخ و رزم آوران حق جو به مخاطبان و مسببان جنایات اخیر و بانیان هرج و مرج منطقه ای این است که عصر حکومت جباران به پایان رسیده و جاده امنیت منطقه ای دوطرفه می باشد. ایران هیچگاه به دنبال جنگ طلبی و کشورگشایی نبوده و همواره در مقابل کینه توزی های کشورهای جنگ افروز منطقه خویشتن دار بوده است و اما نصیحت طلایه داران سپاه صبح به شجره خبیثه سعودی این است که شرف المکان بالمکین.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا