ایران و جهان

وضعیت بهداشتی و درمانی؛ سنگ محکی برای ارزیابی عملکرد مدیران و نمایندگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، وضعیت بهداشت و درمان در هرمزگان اگر چه در سال‌های اخیر بهبودی نسبی را شاهد بوده است اما فاصله آن تا رسیدن به نقطه مطلوب به اندازه‌ای است که باید یک همت ملی و استانی پای کار آن بیاید و الا در شرایط سخت اقتصادی کنونی کشور ممکن است پسرفت شدید آن را شاهد باشیم.

اوضاع بهداشت و درمان در هرمزگان به قدری حاد شده که رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره وضعیت درمانی استان اذعان کرده که وضع درمان استان اصلا خوب نیست و ادغام خدمات آموزشی درمانی در بخش سلامت، بیمارستانی و بهداشت صورت گرفته و کارهایی که انجام می شود، جوابگوی نیاز استان نیست.

از طرفی وعده‌های امروز و فردای صنایع غرب بندرعباس در کمک به ایجاد زیرساخت‌های حوزه درمان در هرمزگان نیز عمدتا به آینده موکول می‌شود و معلوم نیست چه کسی پاسخگوی افکار عمومی در قبال وعده‌های به باد رفته افتتاح بیمارستان ۲۴۸ تختخوابی جدید به همت نفت ستاره خلیج فارس است که فقط گودبرداری آن را در زمان وعده داده شده برای افتتاحش را شاهدیم.

بخش خصوصی مشتاق به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت در هرمزگان نیز که می‌تواند گوشه‌ای از بار درمانی استان را به دوش بگیرد نیز با آزار و اذیت‌های مکرر و مستمر و تنگ‌نظری‌های بی‌پایان در خصوص واگذای زمین و یا سخت‌گیری‌های اولیه در صدور موافقت اصولی و مجوز و … در سال‌های گذشته نیز عطای ماندن در هرمزگان را به لقایش سپرده و استان‌های همجوار را برای سرمایه‌گذاری برگزیده است.

بیش از ۱٫۵ میلیون جمعیت هرمزگان و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان‌های مجاور نظیر مناطق جنوبی استان کرمان و مناطق جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان چشم خود را به امکانات تنها بیمارستان اصلی هرمزگان یعنی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس دوخته‌اند که سرانه تخت به نسبت بیمار در این مرکز درمانی به هیچ وجه پاسخگوی شهر بندرعباس نیز نیست چه برسد به انبوهی از جمعیت‌های مجاور! 

بسیاری از عقلای صاحب نظر در حوزه بهداشت و درمان در هرمزگان دلیل اصلی تداوم سفرهای درمانی مردم استان به یزد و شیراز و تهران را برای درمان، فقدان وجود نگاهی اصلاح‌گرایانه نسبت به وضعیت درمانی استان عنوان می‌کنند و حتی برخی معتقدند نباید بیمارستان جدید بندرعباس که شرکت نفت ستاره خلیج فارس وعده ساخت آن را داده است، در محدوده بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بنا می‌شد چرا که همان نگاه قدیمی به کیفیت خدمات در این بیمارستان بر بیمارستان جدید نیز سایه می‌افکند و از طرفی وضعیت درونی و محیطی این مجتمع درمانی در هرمزگان از چنان آشفتگی برخوردار است که عملکرد بیمارستان جدید، پرسنل و پزشکان و کادر درمانی و بیماران آن را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

این نوشته اساسا به دنبال تخطئه پیشرفت‌های اخیر در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان و ارتقای کمی و کیفی حوزه سلامت در هرمزگان نیست اما واقعیت آن است که مردم هم انتظار خدمات بهتر و بیشتری دارند و هم شایسته خدمات بهتری هستند و این دو مهم را در ساختار کنونی بهداشت و درمان هرمزگان مشاهده نمی‌کنند.

حقیقت آن است که باید وضعیت بهداشت و درمان هرمزگان را معیار و ترازویی برای ارزیابی عملکرد مدیران و نمایندگان استان دانست که تا چه میزان در این مهم اهتمام داشته‌اند و تا چه میزان توانسته‌اند در این امر موفق باشند. همین طور این وضعیت می‌تواند معیاری برای شناخت برنامه‌های آینده کاندیداها در انتخابات مجلس نیز باشد که بدور از شعارزدگی و تخریب، برنامه‌های عملی خود را برای این منظور تشریح کنند.

وضعیت درمانی هرمزگان چیزی نیست که بتوانیم آن را به فرداها و یا فراموشی بسپاریم. همین امروز، امشب یا فردا ممکن است مجبور باشیم برای درمان اورژانسی عزیزان‌مان راهی همین بیمارستان‌های بندرعباس شویم و با کیفیت و وضعیت کنونی گرفتار بمانیم؛ کما این که تا امروز نیز خانواده‌های بسیاری از ضعف ساختار بهداشت و درمان استان و یا کمبود امکانات و تجهیزات و … داغدار عزیزان خود شده‌اند. نگذاریم تجربه‌های تلخ گذشته در آینده نیز تکرار شود.

خبرگزاری فارس در هرمزگان مصمم است تا وضعیت بهداشت و درمان استان را در بوته نقد قرار داده و از صاحب‌نظران این حوزه در قالب مجموعه گفت‌وگوهایی، راههای برون رفت از این وضعیت را مورد بررسی قرار دهد.

انتهای پیام/۳۲۶۴


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا