ایران و جهان

واکنش شدید اللحن شورای امنیت ملی عراق به حمله آمریکا به حشد شعبی


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، شورای امنیت ملی عراق نشست فوق العاده ای به ریاست عادل عبدالمهدی درباره حمله هوایی شب گذشته آمریکایی‌ها به مواضع حشد شعبی برگزار کرد.

شورای امنیت ملی عراق اعلام کرد که حمله آمریکا به شهر القائم، سبب می‌شود که بغداد در راستای بازنگری روابط و رویکرد با ائتلاف بین المللی حرکت کند.

در بیانیه شورای امنیت ملی عراق آمده است: این تجاوز ددمنشانه مغایر با اهداف و اصولی است که ائتلاف بین المللی به خاطر آن تشکیل شده است و عراق را به سوی بازنگری در روابط و رویکرد امنیتی، سیاسی و قانونی سوق می‌دهد تا حافظ حاکمیت کشور و امنیت و حمایت جان فرزندان آن و تقویت منافع مشترک باشد.

شورای امنیت ملی عراق بیان کرد: دولت عراق این اقدام را محکوم و آنرا به مثابه نقض حاکمیت عراق و تجاوز خطرناک به قواعد فعالیت نیروهای ائتلاف از جمله نیروهای آمریکایی و تک روی در انجام عملیات بدون موافقت دولت عراق محسوب می‌کند به ویژه که این حمله به نیروهای عراقی شده است که جبهه مهمی در مرز ضد بازمانده‌های داعش را حراست می‌کردند و این امنیت و حاکمیت عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد و امنیت همه را بدون استثنا تهدید می‌کند.

در این بیانیه آمده است: در نتیجه این حمله، دهها نفر از نیروهای قهرمان ما شهید و زخمی شدند. نیروهای آمریکایی به برداشت‌های خصوصی و الویت‌های خود و نه اولویت‌های دولت و ملت عراق تکیه کرده اند. حمایت عراق و مراکز نظامی آن و نیروهایی که در آن قرار دارند و نمایندگانی ها، فقط مسئولیت نیروهای امنیتی عراق است و فقط دولت عراق است که در صورت نیاز از شرکایش کمک درخواست می‌کند نه اینکه دیگران دست به این اقدام تحت هر توجیهی به شکل انفرادی و علیه اراده عراق و منافع عالی آن بزنند.

شورای امنیت ملی عراق بیان کرد: عراق بارها بر مخالفت با اینکه عرصه درگیری باشد یا طرفی در هر درگیری منطقه‌ای و بین المللی شود، تاکید کرده است و تلاش‌های فزاینده ای را برای ممانعت از برخورد انجام داده است به ویژه که منطقه دهه طولانی از درگیری و دخالت و اشغال و جنگ‌ها را سپری کرده است.

در این بیانیه آمده است: تهدید امنیت عراق و وارد کردن آن در درگیری‌های جانبی، تبعات خطرناکش بر همه خواهد بود. بسیاری از کسانی که در نتیجه حمله اخیر شهید و زخمی شدند در پیروزی علیه داعش نقش به سزایی داشتند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا