ایران و جهان

هیچ کشوری به تنهایی توانایی برقرار کردن امنیت در دریا را ندارد


به گزارش خبرنگار مهر، دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» اظهارداشت: امروز در آب‌های جمهوری اسلامی ایران مشغول انجام رزمایش هستیم.

وی در ادامه در خصوص رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین و مشخصات و ابعاد جغرافیایی آن، گفت: آن چیزی که مسلم است این رزمایش در اجرای تدابیر مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی شده است و امروز به مورد اجرا درآمده است؛ حضرت آقا در تاریخ ۱۴ مهر ۸۸ در دانشگاه نیروی دریایی در نوشهر فرمودند نیروی دریایی که امروز همه ما میهمان آن هستیم در بسیاری از نقاط عالم و کشور ما یک نیروی راهبردی است و به نیروی دریایی باید به عنوان یک نیروی راهبردی نگریسته شود.

خانزادی با بیان اینکه امروز آب‌های جمهوری اسلامی ایران به واسطه نیروهای دریایی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هم در سپاه پاسداران و هم در ارتش جمهوری اسلامی ایران به مثابه جولانگاه شیر است، گفت: حضور مقتدر نیروهای دریایی اجازه تصور غلط نسبت به منافع دریایی و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهد؛ وقتی صحبت از رزمایش می‌کنیم این رزمایش به تنهایی و به خودی خود یک حرف دارد، منهای تاکتیکی که انجام می‌شود؛ در ظاهر قضیه دو هزار نفر در رزمایش شرکت دارند که ۵۰۰ نفر از آنها نیروهای خارجی هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در منطقه و در جهان همه دارند از این رزمایش صحبت می‌کنند؛ اگر به سابقه رزمایش‌ها در منطقه نگاه کنید آمریکایی‌ها هر چند وقت یک بار تعدادی کوتوله را دور خود راه می‌اندازند و می‌گویند ما داریم رزمایش می‌گذاریم اما هیچ بازتابی در جهان ندارد و هیچ خروجی ندارد اما برای اولین بار می‌بینیم که جغرافیای مناطق مختلف جهان به هم گره خورده است. رزمایش واقعی را می‌بینیم. به نوعی ما امروز شاهد خیزش تمدنی هستیم و اقدام یکپارچه با اهداف مشترک برای دسترسی به امنیت دسته‌جمعی در دریا به اجرا در می‌آید. در آینده شاهد اتفاقات اینچنینی خواهیم بود.

وی با اشاره به سفری که به کشور چین داشت گفت: با فرمانده نیروی دریایی و مقامات چین جلسه داشته و گفتگوهای خوبی داشتیم و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی را با آنها به اشتراک گذاشته و در ادامه با آنها خیلی کار داریم. حوزه‌های زیادی برای همکاری وجود دارد.

خانزادی منطقه رزمایش را حدود ۱۷ هزار کیلومتر مربع عنوان کرد و ادامه داد: حدود ۲ هزار نیروی نظامی در این رزمایش شرکت دارند. پیش از این رزمایش دو مرحله گفتگو و هماهنگی داشتیم. وقتی در یک عملیات مشترک که با نیروهای مسلح خودمان انجام می‌دهیم از یک کتاب مخصوص نیروهای مسلح خودمان استفاده می‌کنیم اما این رزمایش با حضور چند کشور دنیاست و یک زبان جدید وجود دارد و عبارات و رمزهای معناداری وجود دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: وضعیت‌های مختلف طراحی شده و برای اولین بار کتاب تاکتیکی طراحی شده است و برای اولین بار در یک رزمایش مرکب دریایی از یک کتاب تاکتیکی بومی استفاده می‌شود و پیش از این کشورهای منطقه از کتاب‌های تاکتیکی ناتو استفاده می‌کردند. آمریکایی‌ها برای انجام رزمایش کتاب تاکتیکی بین المللی طراحی کردند. کشورهای که برای فضولی در اطراف رزمایش حضور دارند محاوره بین کشورهای حاضر در رزمایش را متوجه نمی‌شوند.

هیچ کشوری به تنهایی توانایی برقرار کردن امنیت در دریا را ندارد

وی افزود: چینی‌ها بزرگترین شناور نظامی که می‌توانستند به منطقه بیاورند را وارد منطقه کردند؛ البته این شناور از مدتی پیش حضور داشت و روسیه هم جدیدترین و به روزترین شناورها با قابلیت و توانایی‌های زیادی را وارد منطقه کرده اند. هم ظرفیت رزم ضد سطحی و ضد هوایی را دارند و هم برای مقابله با زیردریایی مناسب هستند؛ مجموعه پیچیده با توانایی رزم هوشمند در منطقه حضور دارند و برای اولین بار است که داریم یک همچنین تمرینی را برگزار می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با اینکه رزمایش مرکب که «کمربند امنیت دریایی» نام گرفته است چه هدفی را دنبال می‌کند، گفت: همانطور که از اسم رزمایش پیداست کمربند امنیت دریایی خودش معنا دارد؛ یعنی امنیت در یک نقطه متمرکز نیست و در واقع یک منطقه‌ای را تحت پوشش امنیتی خود قرار می‌دهد. عنوان مقداری بزرگ‌تر از محدوده‌ای است که رزمایش در آن انجام می‌شود اما مقیاسی از آن چیزی است که ممکن است در آینده اتفاق بیافتد؛ به واسطه تمرینی که امروز انجام می‌شود.

وی افزود: همانطور که استحضار دارید امروز امنیت دریایی در اقیانوس‌های جهان معنا پیدا کرده است و کشتی‌های تجاری و نفتکش مناطق مختلف جهان که در دریا حرکت می‌کنند نیازمند این هستند که امنیت شأن تأمین باشد و آزادی تردد در آبراه‌ها وجود داشته باشد. این آزادی تردد مستلزم وجود قدرتمندانه و مسئولانه نیروهای دریایی کشورهای منطقه و جهان است. ما معتقدیم هیچ کشوری و نیروی دریایی‌ای به تنهایی توانایی برقرار کردن امنیت در دریا را ندارد و کشورهای مختلف دنیا باید دست به دست هم دهند و امنیت را تأمین کنند. بنابراین اولین هدف این رزمایش تمرینی است برای مقابله با هر نوع تهدیدی که امنیت را در دریا به خطر می‌اندازد.

خانزادی با بیان اینکه نیروهای چند کشور با هم هماهنگ عمل کنند و زبان مشترک در دریا داشته باشند و از تاکتیک‌های مشترک استفاده کنند و با تمرین به سطح بالایی از مهارت برسند قطعاً معنادار است، تصریح کرد: پیام‌های سیاسی ای که این رزمایش به بیرون مخابره می‌کند از نظر ما شفاف است. اولین پیام این است که ما این رزمایش را در شمال اقیانوس هند برگزار می‌کنیم نه در خلیج فارس، نه تنگه هرمز، نه حتی در شمال دریای عمان، دلیلش این است که آن مناطق از نظر ما مناطق کاملاً امنی هستند و نیاز به هیچ تمرین نظامی در آنجا نیست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: امنیت در آن نقطه کاملاً برقرار است و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با تکلیفی که در قبال مملکت، منطقه و جهان دارند کارشان را به خوبی در آنجا انجام دادند و نیازی به شکل گرفتن هیچ ائتلافی در آنجا نیست. ما خلیج فارس را یک آبگیر کاملاً امن می‌دانیم و به عقیده ما تنها نقطه ناامنی آن حضور پرسه‌ای نیروهای دریایی آمریکایی، انگلستان و رژیم صهیونیستی است که می‌خواهند به برخی کشورهای بگویند ما حضور داریم و به نوعی باج خواهی می‌کنند که امنیت نمایشی را فراهم می‌کنیم.

خانزادی خاطرنشان کرد: دیگران هم گاهی فریب می‌خورند اما دیدیم که تا امروز هرچه تلاش کردند نمایش دروغینی داشته باشند عملاً ائتلافی شکل نگرفت و هیچ عملیاتی برای نمایش برقراری امنیت انجام نداده اند و هیچ اقدام خاصی انجام ندادند و همه بیرون خلیج فارس مستقر هستند. این بیرون بودن هم معنادار است.

قطعاً پای آمریکایی‌ها از مناطق مختلف دریایی دنیا کوتاه خواهد شد

وی تاکید کرد: به هر حال زیردریایی‌های جمهوری اسلامی ایران در دریاها حضور دارند. همین امروز همزمان اقدامات تاکتیکی دیگری در دریا داریم. یک منطقه‌ای را تحت عنوان منطقه تمرینی مین ریزی داریم. منطقه‌ای تحت عنوان پرتاب اژدر از زیردریایی را داریم و مناطق تاکتیکی دیگری داریم که همزمان کارهای پرتابی خاصی انجام می‌دهیم که عمدتاً متمرکز در دریای عمان است. همین حضورها و نمایش‌ها برای قدرت‌های استکباری معنایش این است که هر آنچه تلاش کردند ما قدرتمند نشویم، به برکت انقلاب و خانواده شهدا و ایثارگران امروز توانمند تر از همیشه در دریا حضور داریم و یکی پس از دیگری شناورهای پیچیده نظامی در دریا حضور پیدا می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در رابطه با اینکه رزمایش دریایی با چین و روسیه چه معنایی دارد؟ بیان کرد: اولین و بزرگترین معنا این است که کشور ایران نه تنها منزوی نیست بلکه انقدر قدرتمند است که سایر قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای به صورت همگرا و همسو با ایران رزمایش بزرگی را در دریا در شرایطی برگزار می‌کنند که غربی‌ها به طور کامل ناخشنود هستند که اگر قرار بود ناخشنودی آنها بر اراده هر کدام از کشورها اثرگذار باشد امروز شاهد این رزمایش نبودیم.

وی ادامه داد: هر سه کشور ایران، چین و روسیه که قدرت‌های بزرگ دریایی هستند تهدیدها و دشمنان مشترکی دارند و این به نوعی یک صف آرایی جدی و خط کشی پررنگ در قبال تهدیداتی است که برای هر یک از این کشورها در دریا می‌تواند متصور باشد که قطعاً در اولویت آنها آمریکایی‌ها هستند که در هر منطقه‌ای دخالت می‌کنند و قطعاً پای آنها از مناطق مختلف دریایی دنیا کوتاه خواهد شد. ما ضرب المثلی داریم که چوب را برداری گربه دزد حساب کار خود را می‌کند.

خانزادی با بیان اینکه رزمایش تاکتیکی، تمرین تاکتیکی معمولی است که برای اولین بار در این نقطه مهم در حال انجام است، تاکید کرد: نکته مهم این است که سه قدرت بزرگ دریایی منطقه و جهانی هستند که کارشان معنای ائتلاف پیدا می‌کند و هر چه جلوتر می‌روند پررنگ‌تر می‌شود و به نوعی برای ملت‌های آزاده الهام بخش است که استکبار ۴۰ سال هر چه در توان داشته به کار گرفته و تمام ایادی استکباری خود را بسیج کرده تا ایران را متوقف کند اما ایران قدرتمندتر و سربلند تر از همیشه در دریاها حضور دارد. عرصه‌ای که هم از لحاظ فناوری و هم از لحاظ دانش و امور مرتبط بسیار پیچیده است.

ادامه دارد…


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا