ایران و جهان

مهاجرت از مناطق روستایی به حاشیه شهرها چالش اساسی در کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان وحید قربانی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی طرح‌های عمرانی شهرستان‌های سمنان، گرمسار، مهدیشهر و سرخه در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان افزود: برخی از مشکلات عمرانی و فنی به صورت کلان مربوط به تمامی نقاط کشور است که این امر از نقص در قوانین نشات می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر برخی مشکلات در حوزه‌های فنی و عمرانی به دلیل اختلاف‌های منطقه‌ای و بین دستگاهی است که با هم اندیشی‌ها باید این رویه‌های نادرست رفع شود.
مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور با اشاره اینکه ، سعی شود که مشکلات فنی و عمرانی منطقه‌ای به پایتخت کشانده نشود، گفت: نقش استانداری‌ها برای رفع مشکلات عمرانی و فنی بسیار برجسته است.
قربانی ادامه داد: رضایت اجتماعی از زندگی در استان‌های کشور باید از سوی دستگاه‌های اجرایی روزافزون و مستمر مورد توجه قرار گیرد
وی اضافه کرد: تمام اختیارهای قانونی برای رفع مشکلات مردم در بخش‌های مختلف برای جلوگیری از مهاجرت لحاظ شود و استانداری‌ها نقش محوری برای کاهش دغدغه های مردم دارند.
مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور افزود: ساز و کارهای قانونی در طرح ملی برای رضایت عمومی مورد توجه است و با دوری از رویکردهای جزیره‌ای می‌توان توسعه را برای استان‌های کشور به ارمغان آورد.
قربانی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها براساس شناخت منطقه‌ای انجام شود و با ساز و کارهای کاربردی توسعه استان شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: تمرکزگرایی و بخشی‌نگریی از چالش‌های اساسی برای مدیریت طرح‌های مختلف است که این امر به عنوان سیاست‌گذاری اشتباه تلقی می شود.
مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور گفت: فرهنگ‌سازی برای اجرای قوانین ساختمان‌سازی در استان‌ها مورد توجه قرار گیرد و برخی از کارفرماها چندان به این مفاهیم توجه چندانی ندارند.

 

استان سمنان به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: استان سمنان به عنوان کارگاه بزرگ عمرانی با ساخت جاده، بیمارستان، سد و طرح‌های شهری و روستایی تبدیل شده است.

منوچهر فخری هم گفت: شهرداری‌های فعالی در استان سمنان برای اجرای طرح‌های عمرانی پای کار هستند که با رهیافت‌های مهم برای توسعه منطقه تلاش می‌کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ادامه داد: در بحث مسکن شاخص مهمی که باعث مشکلات می‌شود، ورود سازنده‌های غیرمتخصص در این حوزه است و هرفردی به خود اجازه می‌دهد که در امر ساخت واحد مسکونی نقش داشته باشد‌.
وی اضافه کرد: مصالح غیراستاندارد از مشکلات اساسی در امر خانه سازی است و ناظرین بدون مسئولیت هم در ساخت واحدهای مسکونی بی‌کیفیت نقش دارند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان افزود: در نظر نگرفتن عمر مفید ساختمان یک چالش اساسی در کشور است و بهتر است از قبل بروز مشکل باید تلاش شود که برای رفع نواقص در طرح های عمرانی اقدام کرد.
وی اضافه کرد: برای جذب فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران با تلاش شهرداری.ها و دیگر مسئولان اقدام شود و نباید اجازه داد که فعالان اقتصادی به جای سمنان در دیگر استانهای کشور سرمایع گذاری کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ادامه داد: در تدوین طرح جامع و تفصیلی در بعضی موارد نظارت های دقیق انجام نمی شود که در بعضی موارد میزان پرونده کمیسیون پنج بیش از حد استاندارد است.
وی خاطر نشان کرد: بزرگترین عامل ساخت و ساز غیرمجاز در کشور ماده ۱۰۰ است چرا که این رویه نه تنها بازدارنده نیست، بلکه جهت دهنده است.
فخری افزود: درآمد شهرداری ها از محل ماده ۱۰۰ باید حذف شود و نباید شهرداران به درآمدهای از این دست تکیه کنند.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا