ایران و جهان

زمان اقامه نماز آیات برای خورشیدگرفتگی پنجشنبه ۵ دی‌ماه


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد اظهار داشت: خورشید گرفتگی فردا پنجم دی‌ماه یک خورشید گرفتگی حلقوی در جهان است، اما در ایران به صورت جزیی خواهد بود و این طور نیست که تمام خورشید توسط قرص ماه گرفته شود.

وی گفت: با توجه به تفاوت طلوع آفتاب در شهرهای مختلف، زمان حداکثر گرفتگی خورشید و پایان خورشید گرفتگی هم چند دقیقه‌ای در میان شهرها تفاوت خواهد داشت.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: فتوای برخی از مراجع تقلید این است که نماز آیات باید قبل از حداکثر گرفتگی خورشید خوانده شود و بنابراین احتیاط این است تا قبل از حداکثر گرفتگی نماز آیات را خواند، اما برخی دیگر از مراجع می‌فرمایند که تا قبل از پایان گرفتگی خورشید هم می‌توان نماز آیات را خواند.

حجت‌الاسلام موحدنژاد گفت: زمان حداکثر گرفتگی خورشید در روز پنج شنبه از ساعت ۷ و ۹ دقیقه تا ساعت ۷ و ۱۷ دقیقه در شهرهای مختلف تفاوت دارد، به طور مثال طلوع آفتاب فردا در تهران ساعت ۷ و ۱۲ دقیقه و حداکثر گرفتگی خورشید ۷ و ۱۳ دقیقه خواهد بود و همین طور پایان گرفتگی خورشید ۸ و ۲۳ دقیقه خواهد بود و تا این زمان فرصت برای خواندن نماز آیات هست.

وی افزود: اگر بخواهیم برای کل کشور ساعتی را اعلام کنیم بهتر است هموطنان تا قبل از ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه نماز آیات را اقامه کنند و چنانچه بعد از پایان خورشید گرفتگی نماز خوانده شود باید با نیت نه قضا و نه ادا خوانده شود.
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: گرفتگی خورشید در تهران حدود ۶۵ درصد خواهد بود، ولی در بعضی شهرها به ۸۲ درصد هم می‌رسد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا