ایران و جهان

روند جهشی اقتصاد نوظهور گردشگری/۲۴ اثر ثبت جهانی شد


به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر مونسان پنجشنبه شب در مراسم جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی از جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث ارزشمند یاد کرد و گفت: جنگل‌های هیرکانی دومین ثبت میراث طبیعی کشور در جهان است و قدمت آن تا ۵۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود.

وی ادامه داد: مردم مازندران طی مدت‌ها توانستند جنگل هیرکانی را حفاظت و صیانت کنند و امیدواریم این موضوع بهانه‌ای برای پیشرفت گردشگری در مازندران شود.

وزیر میراث فرهنگی با اظهار اینکه تلاش‌های زیادی شده تا گردشگری به عنوان بخش و اقتصاد نوظهور در کشور عملکرد داشته باشد گفت: هیچ شهری با صنعت به تنهایی توسعه نیافته است.

مونسان گفت: شهرهایی پیشرفته هستند که گردشگران زیادی را میزبانی می‌کنند و از این رو گردشگری سبب ایجاد اشتغال با نرخ بالا می‌شود و سرعت اشتغال در آن بالا و حجم سرمایه گذاری در آن کم است.

وی ادامه داد: گردشگری موجب توزیع عادلانه ثروت و درآمد خواهد شد بنابراین مازندران باطبیعت بی نظیر، تاریخ کهن و ماندگار قطب مهم گردشگری محسوب می‌شود.

رشد شمار گردشگران خارجی

وی با بیان اینکه گردشگری در کشور رونق خوبی پیدا کرده است تصریح کرد: این درحالی است که مؤلفه‌های تهدیدکننده زیادی مانند تحریم، کاهش پروازها و غیره وجود داشته است اما میزان گردشگران خارجی از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال ۹۶ به هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید و در هفت ماه اول امسال شش میلیون گردشگر خارجی به کشور سفر کردند و امید داریم این میزان تا پایان سال به ۱۰ میلیون نفر برسد.

مونسان با اظهار اینکه در امر سرمایه گذاری، حجم سرمایه گذاری روز به روز در حال افزایش است گفت: بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در قالب دو هزار و ۴۰۰ پروژه در حوزه گردشگری در حال سرمای گذاری است و بیش از ۵۰۰ پروژه واحدهای اقامتی و هتلی است که به زیرساخت‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم محصولات گردشگری را متنوع کنیم و روی ظرفیت‌های گردشگری کار کردیم: اکو توریسم بسیار مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی با اظهار اینکه مازندران در گردشگری و گردشگری دریا محور و آب بندان ها قابلیت‌های زیادی دارد گفت: می‌توانیم مازندران را به قطب گردشگری اکوتوریسم و گردشگری کشور تبدیل کنیم.

ثبت جهانی ۲۴ اثر تاریخی و طبیعی

وی با اظهار اینکه کشور ظرفیت‌های جنگلی و طبیعی زیادی دارد گفت: ۳۴ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۴ اثر ثبت شده جهانی، ۶۰۰ موزه فعال ظرفیت خوبی است تا گردشگری را در تراز اول اقتصاد ایران قرار دهیم.

وزیر میراث فرهنگی یادآور شد: ظرف سال‌های آینده گردشگری به عنوان اقتصاد مهم و درجه اول در کشور فعالیت خواهد کرد و اگر پیش از این بیشتر به گردشگری پرداخته بودیم، معضل اشتغال و توزیع عادلانه ثروت را حل می‌کردیم.

وی با اظهار اینکه زیرساخت‌های گردشگری خوبی ایجاد شده است گفت: در شرایط آرام روند گردشگری با جهش‌های بسیار زیادی روبرو خواه شد.

مونسان با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی متعلق به مردمان جهان است گفت: از این به بعد باید استفاده و حفاظت بیشتری از میراث گران بهای جنگل هیرکانی کنیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا