ایران و جهان

دبیر اجرایی جشنواره «ترانه گو»:حوزه شعر محاوره و ترانه نیاز به متولی دارد

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: نخستین جشنواره ترانه‌گو با همکاری مرکز مأوا برگزار می‌شود. این جشنواره که با رویکرد تخصصی در حوزه شعر و ترانه  فراخوان داده است بعد از داوری آثار توسط شاعران و ترانه‌سرایان تراز اول کشور جوایزی نیز به برگزیدگان جشنواره اعطا خواهد کرد و بهترین ترانه جشنواره نیز توسط یکی از خوانندگان کشور اجرا و منتشر خواهد شد. جشنواره تخصصی ترانه‌گو تا بیستم دی پذیرای آثار متقاضی خواهد بود و شرایط شرکت در جشنواره نیز در متن فراخوان به‌طور کامل آمده است.

در متن فراخوان نخستین جشنواره تخصصی ترانه‌گو آمده:

– دبیرخانه جشنواره ترانه‌گو از تمامی شاعران و ترانه سرایان جوان بدون هیچ محدودیتی دعوت بعمل می‌آورد.

– آثار ارسالی بهتر است در تعریف مختصات ترانه از دیدگاه ترانه‌گو بگنجد و همچنین قابلیت تلفیق با موسیقی را داشته باشد.

تعریف اختصاصی ترانه از دیدگاه ترانه‌گو این است که ترانه مانند هر شعر دیگری دارای دو ساحت است: پیکره و پیام

پیکره: زبان محاوره است در شکل صحیح آن با همه مختصات نحوی و واژگانی

تاثیر‌گذاری بر دامنه وسیعی از مردم (زبده و توده) است از تحریک عواطف برانگیختن اندیشه و بیان تجربه زیستی مشترک

این جشنواره اولین دوره برپایی خود را تجربه می کند و پیش از این جشنواره ای با این شیوه برگزار نشده بود. به همین بهانه با علی فلاحت دبیر اجرای جشنواره تخصصی «ترانه گو» از موسسه هنری ماوا گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

**لطفا در مورد برپایی اولین دوره از جشنواره تخصصی شعر و ترانه «ترانه‌گو» توضیح بفرمایید.

-پس از کسب تجربه در زمینه تولید آثار پیشرو و ارزشمند در حوزه موسیقی پاپ، سنتی و سرود در– ماوا – به این نتیجه رسیدیم که در زمینه ترانه و شعر محاوره زمینه‌های پرورش و رشد استعدادها مهیا نیست. لذا احساس کردیم حوزه شعر محاوره و ترانه نیاز به متولی دارد، بنابراین سعی داریم با حمایت ماوا این مسیر را آغاز و استعدادهای موجود را پیدا کنیم.

**هدف از برگزاری این جشنواره تخصصی چیست و چطور شد به این نتیجه رسیدید که در این مقطع زمانی نیازمند اینچنین جشنواره تخصصی برای ترانه هستیم؟

-هدف از برگزاری این جشنواره کشف و جذب استعدادهای جوان است و البته این مساله به همین جا ختم نخواهد شد و در ادامه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی و بهره‌گیری از تجربه شاعران و ترانه‌سرایان حرفه‌ای و باتجربه کشور در جهت پرورش و رشد این استعدادها و با رویکردی نو و پیشرو، فضای مناسبی برای رشد و پرورش این فضا در عرصه ترانه‌سرایی کشور فراهم نماید.

**فراخوان جشنواره را از چه تاریخی منتشر کردید و تاکنون استقبال چگونه بوده است؟

-فراخوان جشنواره از نیمه آبان ماه منتشر شده و احتمالا تا پایان سال تمدید خواهد شد. ان‌شاءالله در اوایل سال ۹۹ اختتامیه برگزار خواهد شد.

**فرآیند انتخاب آثار برتر به چه گونه است؟

-پس از پایان مهلت فراخوان، آثار رسیده به دبیرخانه توسط یک تیم حرفه‌ای در مرحله اول گزینش خواهند شد. معیار گزینش مرحله اول بیشتر به جنبه‌های ذوقی و خلاقانه اثر برمی‌گردد. پس از این مرحله آثار منتخب توسط داوران «ترانه‌گو» مورد بررسی قرار خواهند گرفت و سپس آثار برتر معرفی خواهند شد.

**علاقمندان چگونه می‌توانند در این رقابت شرکت کنند و آثار ارسالی باید دارای چه مشخصه‌هایی باشند؟

-علاقه‌مندان می‌توانند از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی taranegoo.ir، جهت ثبت‌نام در این رویداد ادبی ثبت‌نام نمایند. هدف «ترانه‌گو» افزایش سطح توانایی شاعران و ترانه‌سرایان خوش ذوقی است که استعداد آن‌ها کشف نشده و همچنین استفاده از ظرفیت‌های شاعران و ترانه‌سرایان حرفه‌ای است که به دلیل جو حاکم بر ترانه نتوانسته‌اند محلی برای پیشبرد استعدادها و ظرفیت‌های پنهان خود ایجاد نمایند. لذا «ترانه‌گو» در کنار بخش آزاد مسابقه بخشی جانبی نیز در نظر گرفته است که با موضوعات خاص و پیشروی خود بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و آنها را شناسایی نماید.
این موضوعات عبارتند از : خانه نُقلی ما، من با همین قیافه هم قشنگم، دستپخت خونگی و همچنین مهاجرت نمی‌کنم.

**ملاک و معیار «ترانه گو» برای ترانه چیست؟

-«ترانه‌گو»، تعریف خود را از ترانه دارد. تعریف ترانه از دیدگاه «ترانه‌گو» این است که «ترانه، مانند هر شعر دیگری دارای دو ساحت است: پیکره و پیام» ویژگی پیکره ترانه، زبان محاوره است در شکل صحیح آن با همه مختصات نحوی و واژگانی.

ویژگی پیام آن، تاثیرگذاری بر دامنه وسیعی از مردم (زبده و توده) است از رهگذر تحریک عواطف، برانگیختن اندیشه و بیان تجربه زیستی مشترک.

**منظورتان از «جوّ حاکم بر ترانه» چیست؟ می‌توانید در این مورد توضیح دهید؟

-منظور فضایی است که ترانه و شعر محاوره در این سال‌ها داشته و اگر صدا یا فضای خلاقانه‌ای شکل گرفته زود دچار تکرار شده و یا شنیده نشده است. 

ببینید اگر ترانه‌ یا شعر محاوره‌ای که در ده سال گذشته داخل کشور تولید شده را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینید که فضاهای فکری و خلاقیتی ذهن شاعر یا ترانه‌سرا محدود به چند ترانه‌سرا یا شاعر خاص بوده. این محدودیت و این جو موجود نیاز به شکسته شدن دارد چرا که مخاطب را هم از بازار موسیقی دلسرد کرده و علاوه بر آن خواننده‌ها و آهنگسازها هم به طور عملی از شعر و ترانه امروز ناامید شده‌اند و برای اجرا دارند به اشعار و ترانه‌های قدما رو می‌آورند. لذا این فضا و جو باید شکسته شود و جریان جدیدی با نگاهی جدید برای ارتقاء سطح سلیقه مخاطبان ایجاد شود.

**اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به دنبال ارتقاء سطح ترانه در کشور باشیم به نظر شما طرح اینچنین جشنواره‌ها و رویدادهایی تا چه اندازه می‌تواند به ارتقاء ترانه در کشور بیانجامد مادامی که کشور ما در جهان به مهد غزل و شعر کلاسیک شهرت دارد.

-شعر محاوره و ترانه در کشور ما از گذشته هم مورد توجه بوده، و ساحت شعر محاوره و ترانه از ساحت غزل و دیگر گونه‌های ادبی جدا بوده و به عنوان یک سبک و مکتب راه خود را پیدا کرده است. تصنیف سرایی و آوازهای کوچه بازاری یا نمایش‌های روحوضی و دیگر قالب‌هایی که بین مردم رایج بوده. حالا با توجه به نیاز امروز جامعه باید تفکرات قالبی شکل گرفته را عوض کنیم که فقط از چهارچوب‌های کلاسیک برای ترانه سرایی یا شعر محاوره استفاده شود. از نظر ترانه‌گو اگر ترانه سرا یا شاعر نگاه و زاویه دید خود را پرورش بدهد این اتفاق رفته رفته و به مرور زمان و با مداومت خواهد افتاد. حتما ترانه سراها و شاعرانی اینچنین در بدنه ادبیات و موسیقی کشور هستند اما شاید فرصتی برای بروز نداشته باشند.

بر‌گزاری جشنواره برای کشف این نوع نگاه‌ها مفید است اما باید به شکل‌های دیگری هم ادامه داشته باشد. به عنوان مثال برگزاری کارگاه‌ها و تولید آثار پیشرو و خلاقانه می‌تواند بسیار مفید واقع شود. البته مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصل در بهبود وضعیت ترانه و کلا هر مقوله هنری تداوم و استمرار و پیگیری راه‌های بهبود وضعیت است و اگر به تک رویدادها و جشنواره‌ها اکتفا شود کاری اثرگذار صورت نخواهد گرفت و وضعیت به همان منوال همیشگی ادامه می‌یابد ولی با پشتکار و تداوم طرح‌هایی که به ارتقاء ترانه بیانجامد قطعا در آینده نزدیک با جهشی در این حوزه مواجه خواهیم شد.

**بی‌شک ژانر موسیقی پاپ بویژه در یک دهه اخیر بیشترین تاثیر را بر تنزل محتوایی ترانه داشته است و این تنزل به آن اندازه که در محتوا و واژگان بوده در ساختار و بخش نحوی ترانه نبوده است. تعداد ترانه‌سرایان و آهنگسازان این ژانر هم معلوم و مشخص است. بنظر شما آیا دستگاه‌های ذیربط نمی‌توانند بر جنبه کیفی و محتوایی ترانه‌ها بر این عده مشخص تکلیف کرده و آیا در این مقطع واقعا نیاز به ممیزی ترانه‌ها ازین منظر ضروری به نظر نمی‌رسد؟

-قطعا نظارت کیفی‌ و ممیزی‌هایی که دستگاه نظارتی به جهت اهدای مجوز داشته است، در این امر بی‌تاثیر نبوده و نخواهد بود. اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان این‌گونه در نظر گرفت که همین دستگاه نظارتی نیز خودش چهارچوب و یا خط فکری مشخصی به جهت سمت و سو دادن به زاویه دید و نگاه ترانه‌سرا یا شاعر نداشته است. حالا چه در موسیقی پاپ باشد چه هر ژانر دیگر.

مساله اصلی داشتن یک چهارچوب و قالب مشخص برای بهتر شدن شرایط است. نقش ممیزی اینجا باید ارتقا دهنده سطح کیفی تولیدکننده‌گان و سطح سلیقه مخاطبان باشد به گونه‌ای که همزمان خالق محتوا و مخاطب به صورتی دو سویه بالا کشیده شوند. البته بی‌شک همواره این خالقین آثار هستند که سطح ذائقه جامعه را بالا یا پایین می‌آورند و همانطور که متاسفانه اکنون سطح مخاطب اغلب جوان موسیقی پاپ کشور نزول یافته که برآمده از خروجی آثار ترانه‌سرایان بوده، به همین ترتیب می‌توان با شیبی ملایم سطح شنیداری مخاطب را با ارتقاء سطح محتوایی ترانه، بالا کشید.

**در خبرها اعلام کرده‌اید که ترانه برتر این مسابقات توسط یکی از خوانندگان مطرح کشور اجرا و ضبط می‌شود. در این خصوص توضیح بفرمایید.

-به امید خدا پس از انتخاب نفرات برتر، بهترین اثر از دید داوران و اساتید «ترانه‌گو» جهت اجرا به یکی از آهنگسازان و خوانندگان برتر کشور سپرده خواهد شد تا به اجرا در بیاید. اسپانسر تولید این قطعه صوتی نیز مرکز آوای انقلاب اسلامی خواهد بود.

**یقینا برای برندگان جشنواره جوایزی در نظر گرفته شده. در این مورد توضیح بفرمایید.

-هدیه نفر اول یک سکه تمام بهار آزادی به علاوه تولید صوتی اثر توسط یکی از خوانندگان مطرح کشور. هدیه نفر دوم و سوم یک عدد نیم سکه بهار آزادی و هدیه نفر چهارم و پنجم یک عدد ربع سکه بهار آزادی.

**آیا برای شرکت محدودیت سنی خاصی وضع کرده‌اید یا شرکت در این رقابت در گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌شود؟

-شرایط سنی خاصی برای این جشنواره در نظر نگرفته‌ایم. اما خب می‌دانیم که بخش زیادی از مخاطب ما جوانانی هستند که در این عرصه به دنبال کسب تجربه و رشد و پرورش فضای ذهنی و شعری خود هستند. ترانه‌گو از آثار تمام هنرمندان در سنین مختلف استقبال می‌کند اما در نهایت معیار و ملاکی که ترانه برتر را انتخاب می‌کند خلاقیت و پیشرو بودن نگاه ترانه‌سرا در ترانه برای ما حائز اهمیت خواهد بود.

**ماوا به تنهایی این جشنواره را برگزار می‌کند یا ارگان‌ها و سازمان‌های دیگری نیز در این رویداد مشارکت کرده‌اند؟

-حمایت اصلی را مرکز آوای انقلاب اسلامی از کار ما انجام می‌دهد.

**درباره شرایط ارسال آثار نیز توضیح بفرمایید.

-بله. تمامی ترانه‌ها با فونت  B Nazanin و سایز ۱۴ در قالب یک فایل Word با فرمت docx.  در سایت بارگذاری شوند. در پایین فایل ورد شماره تلفن و نام و نام‌خانوادگی صاحب اثر به طور کامل نوشته شود.ترانه‌های ارسالی نباید به جشنواره دیگری ارسال شده باشد. ضمن اینکه تمامی حقوق مادی و معنوی اثر برای ارسال کننده  محفوظ است. تبعات حقوقی ارائه  آثاری که متعلق به غیر  باشد، به عهده ارسال‌کننده خواهد بود.

زمان‌بندی هم به این شکل است که مهلت ارسال آثار تا تاریخ ۲۰ دی ماه خواهد بود و البته زمان برگزاری اختتامیه هنوز مشخص نشده است که در صورت نهایی شدن زمان برگزاری اختتامیه به طور رسمی در سایت جشنواره و رسانه های معتبر اعلام خواهد شد.

جوایز جشنواره هم به این شکل خواهد بود که نفر اول؛ یک سکه تمام بهار آزادی و اجرای یک ترانه توسط یکی از خواننده‌های مطرح کشور، نفر دوم؛ نیم سکه تمام بهار آزادی، نفر سوم؛ نیم سکه تمام بهار آزادی، نفر چهارم؛ ربع سکه تمام بهار آزادی و نفر پنجم؛ ربع سکه تمام بهار آزادی

راه‌های ارتباطی هم برای شرکت کنندگان  نشانی پست الکترونیک: [email protected]
،نشانی صفحه اینستاگرام: @taranegoo_ir ،نشانی دبیرخانه ترانه‌گو: میدان ولیعصر بلوار کشاورز خیابان فلسطین کوچه حجت‌دوست بعد از تقاطع طوس پلاک ۱۶ است و  شماره تماس جهت پاسخگویی: ۰۲۱-۸۸۹۹۶۷۵۸ می باشد.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا