ایران و جهان

حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار شد


به گزارش خبرگزاری مهر، کاردار سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در خصوص مواضع مقامات این کشور در مورد تحولات عراق به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات جنگ طلبانه و ناقض منشور ملل متحد مقامات آمریکایی به حافظ منافع آن کشور ابلاغ شد.

محسن بهاروند دستیار وزیر امور خارجه در نشست احضار کاردار سوئیس از حافظ منافع آمریکا خواست که علاوه بر اعلام اعتراض ایران به آمریکا این پیام را به آنها برساند که کشور عراق یک کشور مستقل است و مردم این کشور نیز مردمی آزادی‌خواه، استقلال طلب و شرافتمند هستند.

وی در این دیدار افزود: ارتش آمریکا بدون ارائه کوچک‌ترین شواهدی در مورد مقصر بودن آنها حداقل ۲۵ نفر از جوانان ملت عراق را به شهادت رسانده و تعداد بیشماری را مجروح کرده است. طبیعتاً مردم عراق به کشوری که سرزمین آنها را اشغال کرده و جوانان آنها را می‌کشد، واکنش نشان می‌دهد.

دستیار وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکایی‌ها حتی دو نقطه را هم‌زمان در سوریه بمباران کرده‌اند که نشان می‌دهد به‌دنبال اهداف دیگری هستند و بهانه‌جویی می‌کنند. مقامات آمریکایی بهتر است دست از فرافکنی برداشته و بی‌دلیل به کشور ما اتهام نزنند.

همچنین به کاردار سوئیس گوشزد شد که ایران کشوری جنگ طلب نیست؛ ولی در مقابل هیچ تهدید و هر اقدام نابخردانه‌ای هم دست بسته نبوده و با تمام قدرت از خود دفاع می‌کند. دولت آمریکا به جای اتهام‌زنی بی مورد به دیگران، باید یاد بگیرد چگونه با ملت‌های دیگر حرف بزند و دست از اشغالگری بردارد.

به گزارش مهر، روز گذشته و در جریان اعتراضات مردمی که به حمله دو روز قبل نیروهای آمریکایی به پایگاه کی -۱ در استان الانبار انجام شد، مردم خشمگین به سفارت ایالات متحده در در بغداد حمله کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به خشم مردم عراق از ادامه تجاوزگری کشورش و به شهادت رساندن اعضای بسیج مردمی و در حالی که تعطیلات سال نوی میلادی را در فلوریدا می‌گذراند با انتشار یادداشتی توئیتری و بدون اشاره به جنایت‌های آمریکا در عراق، مسئول حمله به سفارت کشورش را ایران دانست و خواستار خیزش مردم عراق علیه کشورمان شد.

هرچند وی بعد از این توئیت و در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در چرخشی که با مواضع اولیه‌اش متفاوت بود، اعلام کرد که خواستار جنگ با ایران نیست.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا