ایران و جهان

بی‌مهری بودجه ملی به پایتخت


به گزارش خبرنگار مهر، محسن هاشمی در جلسه علنی روز یکشنبه شورا با اشاره به بودجه سال ۹۹ کشور که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است، گفت: در ایامی به سر می بریم که مجلس شورای اسلامی، در حال بررسی لایحه بودجه سال آینده است و لازم دیدم نسبت به تضییع حق شهروندان تهرانی در این لایحه تذکر دهم.

وی ادامه داد: سهم حمل ونقل عمومی در بودجه سال آینده بسیار ناچیز و در حد صفر است، این بودجه قریب به ۲ هزار میلیارد تومانی که بیش از یک چهارم آن بودجه عمومی دولت است، حدود هشتاد هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی در نظر گرفته است اما از این مبلغ یک ریال نیز به حمل ونقل عمومی تخصیص داده نشده است.

هاشمی اضافه کرد: مجموعاً سهم عمران شهری و مسکن در بودجه برای هر ایرانی فقط دو هزار تومان است که به معنای این است دولت وظیفه ای برای خود در این حوزه قائل نیست.

وی تاکید کرد: سهم شهروندان استان تهران از بودجه عمرانی که بیشترین نقش را در تولید درآمد ملی در کشور دارند، کمترین سرانه بین ۳۱ استان کشور و کمتر از شصت هزارتومان در سال است و سهم محیط زیست نیز از بودجه برای هر ایرانی هفت هزار تومان ونزدیک به صفر در سال است و طبیعی است با این بودجه نباید انتظار اقدامات مهمی در حوزه محیط زیست داشت.

رییس شورای شهر خاطر نشان کرد: انتظار ما از شهردار تهران، که در مورد قانون گرایی و اجتناب از قانون گریزی به ایشان حق می دهم، آن است که حداکثر تلاش خود را برای احیای حقوق شهروندان تهرانی در بودجه و تثبیت وظایف دولت در قبال حمل ونقل عمومی و محیط زیست پایتخت، به کار برند و قطعاً شهروندان سایر کلانشهرها نیز که سیستم حمل ونقل عمومی آنها نیاز به تقویت و تجهیز دارند، از وضعیت موجود بودجه ناراضی هستند.

به گفته هاشمی، سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به خصوص نمایندگان تهران که خود وضعیت نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می کنند، حتماً متوجه هستند که با این بی مهری صورت گرفته در بودجه سال آینده، بحران حمل ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد و دست کم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می شود، اعتبار برای حمل ونقل عمومی تهران و به تبع محیط زیست آن منظور کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا