ایران و جهان

زیرساخت‌های «مهران» گنجایش حجم زیاد زائران را ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، وزیر کشور دو روز گذشته به استان ایلام سفر کرد و پس از بازدید از مرز مهران و بازدید از این مسیر تنها در بالگرد و از مسیر هوایی از آمادگی زیرساخت‌های لازم جهت رفاه حال زائران خبر داد و گفت: امکانات و شرایط مرز مهران نسبت به سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته است که امیدواریم فراهم کردن این مقدمات در خدمات رسانی هر چه بهتر به زائران موثر باشد.

این در حالی است که طی هفته گذشته با توجه به عدم استاندارد مسیرهای تردد زائران شاهد وقوع چند تصادف در مسیر ایلام-مهران بودیم که در این تصادفات بیش از ۶ نفر از زائران جان خود را از دست دادند.
 جای تامل است زیرساخت‌هایی که وزیر کشور از آن صحبت کرده شامل چه مواردی است که جهت رفاه حال زائران فراهم شده است؟ 
مگر نه اینکه راه‌های مواصلاتی، اماکن اقامتی، هتل‌ها و… جزو زیرساخت‌های رفاهی محسوب می‌شوند اما استان ایلام به‌عنوان دروازه عتبات عالیات که سالیانه میلیون‌ها تردد از این استان انجام می‌شود از ضعف این زیرساخت‌ها رنج می‌برد.

ضعف راه‌های مواصلاتی استان

احمدرضا توکلیان یکی از زائرانی که از تهران وارد این استان شده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: مسیرهای مواصلاتی این استان ناایمن و غیراستاندارد است و با توجه به ناآشنا بودن زوار به این مسیر و پیچ‌های تند و عرض کم جاده امکان وقوع حادثه بسیار زیاد است.

وی افزود: هرساله به واسطه زیارت عتبات عالیات به این استان سفر می‌کنم و باید گفت متاسفانه زیرساخت‌های این استان بسیار ضعیف است و آنگونه که مسوولان می‌گویند به زیرساخت‌ها توجه نشده است.

نبود اماکن اقامتی

علی اکبرپور یکی از شهروندان مهرانی نیز می‌گوید: ضعف زیرساخت‌ها از جمله استاندارد نبودن راه‌ها سبب شده هر ساله به ویژه در ایام اربعین شاهد وقوع تصادفات بسیاری باشیم و پس از چندین سال هنوز مسیر ایلام به مهران تکمیل نشده است.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر کشور در خصوص آمادگی زیرساخت‌ها جهت رفاه زائران، افزود: زیرساخت‌های این مرز که بیشترین تردد زوار در آن انجام می‌شود تکمیل نیست و مشکلات بسیاری وجود دارد که علاوه بر عدم استاندارد مسیر، مشکل اسکان زائران است زیرا هتل مجهز و اماکن اقامتی جهت اسکان زوار وجود ندارد.

لزوم تلاش برای رفع کاستیها

آنچه عجیب است خبرهایی است که از سوی مسوولان در خصوص میزبانی از ۴ میلیون زائر در ایام اربعین و آمادگی زیرساخت‌ها ارائه می‌شود اما باید دید نظر زائران در خصوص وضعیت زیرساخت‌ها چگونه است؟

بدون شک با توجه به شرایط موجود زوار اربعین در مرز مهران با مشکلاتی که در زمینه راه، اسکان، نقل و انتقال و… مواجه خواهند بود و نیاز است مسوولان با شناسایی نقاط ضعف و اعلام آنها به مسوولان کشوری جهت رفع مشکلات و کاستی‌ها تلاش کنند نه با مطلوب ارزیابی کردن زیرساخت‌ها  نه تنها مشکلات را رفع نکنند بلکه از شناسایی و برطرف کردن کاستی‌ها نیز جلوگیری کنند.

مسیر مهران ایلام که چیزی در حدود تنها ۹۵ کیلومتر است بیش از چند سال است که چهار بانده نشده و این موضوع درحالی است که مسوولین مرتبا این مسیر را به سالهای بعد موکول می‌کنند.

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا