ایران و جهان

رزمایش ارادت اهل سنت به سیدالشهدا/ مشق وحدت در آستانه اربعین

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: کمتر از دو هفته دیگر به اربعین حسینی باقی‌مانده و این روزها در هر کوچه و خیابانی صحبت از کربلا و پیاده‌روی اربعین و شور و شیدایی مسافران کوی دوست است.

عشق حسین(ع) برای قرن‌ها زائرانی را از گوشه گوشه دنیا با مغناطیسی بی‌مانند به مرکزی به نام «کربلا» جذب می‌کند و هیچ‌چیز تاکنون مانع از این نشده که مشتاقان در ایام اربعینِ سیدالشهدا خود را به کربلا نرسانند و زیباترین تصاویر از عشق‌بازی را در قاب تاریخ ثبت نکنند.

نه اینکه فقط پاها باشند که بروند به‌سوی کربلا… نه‌فقط جسم که حرکت کند… قلب‌ها هم سرگشته شده و به سمت کربلا مایل شده است.

همه از شیعه و سنی، کنار هم، یک دل خود را مهیای اربعین امام حسین(ع) کرده‌اند تا به جهانیان نشان دهند عظیم‌تر از اجتماع اربعین در دنیا وجود نداشته و ندارد.

اهل سنت استان گلستان هم همپای سایر شیفتگان امام حسین(ع) رخت سفر بسته و عده‌ای عازم شده و برخی هم در تکاپوی رفتن هستند.

استقبال اهل تسنن از پیاده‌روی اربعین

مسئول موکب یحیی بن زید (ع) که خود از شهروندان اهل سنت گنبدکاووس است، در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: استقبال خوبی از پیاده‌روی اربعین توسط اهل سنت گلستان صورت می‌گیرد و گروه‌های مختلف مانند روحانیون، مردم، مسئولان کاروان‌ها و همچنین خانواده شهدا در پیاده‌روی شرکت می‌کنند.

حاج محمد بیک محمدی با بیان این‌که بنده امسال برای بار چهارم در پیاده‌روی اربعین شرکت خواهم کرد، افزود: سال گذشته هم روحانیون سنی حضور پررنگی در اربعین داشته و در خیابان جمهوری که محل استقرار موکب یحیی بن زید (ع) بود، مهمان ما بودند.

امام حسین (ع) به تمام مسلمانان و تمام آزادی خواهان جهان تعلق دارد

بیک محمدی تصریح کرد: امام حسین (ع) تنها مختص اهل تشیع و تسنن نیست بلکه به تمام مسلمانان و آزادی خواهان جهان تعلق دارد.

وی با بیان این‌که مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن حدود ۳۰۰ سال پیش در وصف ۱۲ امام (ع) شعر سروده است، ادامه داد: رفتن به پیاده‌روی جزو افتخارات ما است زیرا امام حسن و امام حسین (ع) دو گل از گل‌های بهشت هستند.

بیک محمدی بیان کرد: اهل سنت تا جایی که شرایط مهیا باشد در پیاده‌روی شرکت می‌کنند و افرادی هم که نمی‌توانند در این سفر حضور داشته باشند در ثواب نذورات سهیم می‌شوند.

ارسال نذورات

وی با بیان این‌که به‌عنوان‌مثال امسال یکی از خیران اهل سنت پنج تُن روغن مایع و چند تن مرغ به یکی از موکب‌ها اهدا کرد، گفت: آرد، نمک، ماشین لباسشویی، کمک‌های نقدی و غیره از جمله نذورات ترکمن‌ها بوده است.

بیک محمدی با اشاره به این‌که کسانی که توفیق حضور نمی‌یابند با این کمک‌ها به‌نوعی در این سفر همراه می‌شوند، اضافه کرد: امسال بنا داریم آلاچیق و خیمه ترکمنی در کنار موکب مستقر کنیم و تمام تدارک را در آن خواهیم دید.

وی عنوان کرد: ما در موکب یحیی بن زید (ع) که برخی از عوامل آن ترکمن و اهل سنت هستند هم شبانه‌روز در خدمت زائران هستیم.

بیک محمدی گفت: سال گذشته ۴۰ نفر از اهل سنت با کاروان ما همراه شده و امسال هم بیش از این تعداد عازم خواهند شد.

وی با بیان این‌که بسیاری از مردم هم با ماشین شخصی مهیای سفر می‌شوند، عنوان کرد: علاوه بر گنبدکاووس شهروندان بندر ترکمن، گمیشان، مراوه‌تپه و آق‌قلا هم به پیاده‌روی می‌روند.

حضور در اربعین؛ اعلام وحدت و همدلی

امانگلدی صفایی از دیگر تراکمه گنبدی است که تجربه حضور در راهپیمایی اربعین را داشته و امسال هم عازم کربلا است؛ وی در گفتگو با خبرنگار مهر علت حضور خود را نشان دادن وحدت و همدلی شیعه و سنی اعلام کرد.

وی گفت: هر کسی یک‌بار پیاده‌روی اربعین را تجربه کرده باشد تمایل دارد که سال‌های بعد هم در این مراسم حضور داشته باشد.

یکی دیگر از مسافران کربلا به خبرنگار مهر گفت: سال‌های قبل شکوه راهپیمایی را از تلویزیون مشاهده می‌کردم اما تا انسان خودش نرود متوجه این‌همه ارادت به امام حسین (ع) نخواهد شد.

وی افزود: اهل سنت هم عاشق اهل‌بیت است و ما به زیارت اهل‌بیت (ع) می‌رویم. روز عاشورا را روزه می‌گیریم و ثواب آن را به امام حسین (ع) هدیه می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در سفر قبلی مقداری از آب‌وخاک کربلا را برای تبرک آورده‌ام، اضافه کرد: پذیرایی موکب‌ها از زائران خوب بوده و زمانی که می‌فهمیدند ما سنی هستیم از ما بیشتر پذیرایی می‌کردند.

یکی از علمای برجسته اهل سنت آق‌قلا چندی قبل در بیان خصائص امام حسین (ع) گفته بود: نوه بزرگوار پیامبر (ص) فریب زرق‌وبرق دستگاه اموی را نخورد و برای اجرای آموزه‌های دین از جان خود و خانواده و عزیزانش گذشت.

حاج الله قلی آخوند توماج افزود: این ایثار و رشادت نوه مکرم رسول اکرم (ص) باعث شد تا پس از ۱۴۰۰ سال همچنان نام و یاد حسین (ع) با شکوهی هرچه‌تمام‌تر در ذهن‌ها بماند.

وی بیان کرد: همچنین در ادبیات شفاهی، مردم ترکمن برای بیان راستی و حقانیت نام امامان و ائمه اطهار را بر زبان می‌آورند و همه این‌ها خواسته قلبی این مردم است.

ثبت نام در سماح

مدیر حج و زیارت گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سال گذشته مجموعاً ۸۵ نفر از اهل سنت در سامانه سماح ثبت‌نام و در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند.

سید علی میر قاسم پور با بیان این‌که امسال تاکنون بیش از ۱۶۰ نفر برای پیاده‌روی ثبت‌نام کرده و این رقم هم افزایش خواهد یافت، افزود: افراد زیادی هم شخصاً عازم پیاده‌روی می‌شوند.

وی تأکید کرد: برای بهتر برگزار شدن پیاده‌روی اربعین حسینی، لازم است عاشقان حسینی در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و با داشتن بیمه و مدارک موردنیاز برای خروج اقدام کنند تا چنانچه اتفاقی رخ دهد، مشکلات از مجاری مرتبط و در حداقل زمان با سرعت پیگیری شود.

وی گفت که امسال پیشنهاد دادیم که یک موکب اهل سنت داشته باشیم و حتماً این امر در سال‌های بعد تحقق خواهد یافت.

پیاده‌روی اربعین حسینی مانور بزرگ شیعیان، مسلمانان و حق‌طلبان جهان است که همه ادیان و مذاهب در یک مسیر و زیر یک پرچم حرکت می‌کنند و این اتحاد همگانی باعث حیرت جهانیان شده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا