ایران و جهان

تاجران اروپایی در بازار پسته ایران/ رونق تولید در باغ های رفسنجان

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: برداشت پسته از ۲۲۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان وارد فاز تازه شده است، در سال جاری جمع آوری پسته از باغ های پسته حدود ۲۰ روز با تاخیر انجام شده اما وضعیت محصول نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است.

در حالیکه سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی پسته ای برای برداشت وجود نداشت امسال اما وضعیت بسیار مطلوب است، بعد از برداشت پسته کال و برداشت مغز پسته سبز برای صادرات به اروپا و کشورهای عربی حالا برداشت پسته رسیده و نوبر آغاز شده است.

لزوم عرضه تدریجی پسته به بازارهای خارجی

قیمت پسته تر، بنا به نوع محصول از ۴۳ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان در خرده فروشی ها تعیین شده و به نظر می آید با عرضه بیشتر محصول به بازار قیمت کاهش یابد به همین دلیل به کشاورزان توصیه شده است برای جلوگیری از افت قیمت پسته محصول به صورت تدریجی وارد بازار مصرف شود.

همه نگران هستند که با توجه به افزایش تولید با عرضه ناگهانی محصول به بازارخارجی قیمت ها با افت جدی مواجه شود.

در سال جاری در کنار بارندگی مطلوب و کاهش تغییرات دمایی آفت پسیل پسته نیز به خوبی کنترل شده است. هزاران نفر برای برداشت پسته از استانهای مجاور به کرمان آمده اند و برداشت پسته رسیده عملا در رفسنجان طی چند روز گذشته خورده است.

تحریم ها هیچ تاثیری بر بازار پسته نداشته چون عملا کشاورزان آمریکایی با وجود افزایش تولیدشان اما به هیچ عنوان نمی توانند محصولی با کیفیت پسته ایران تولید کنند

هنوز هم می توان پوکی پسته را در برخی  باغ ها مشاهده کرد اما وضعیت نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است.

محمد یکی از پسته کاران دشت کبوتر خان در نزدیکی رفسنجان است که به خبرنگار مهر می گوید: سال گذشته در این فصل از سال در باغی که در حال فعالیت هستیم حتی ۵ کیلو پسته نیز برداشت نشد اما در سال جاری هر کارگر در هر روز از این باغ ۵۰۰ کیلو پسته برداشت می کند.

وی گفت: انتظار می رود با توجه به وضعیت موجود میزان تولید در سال آینده بهتر نیز بشود.

این کشاورز گفت: بخشی از پسته به صورت کال برای تولید مغز پسته سبز برداشت شد چون این نوع پسته به شدت مورد توجه بازارهای خاص خارجی است زیرا پسته ایرانی رنگ طبیعی یک دست و زیبایی دارد در صنایع مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: تحریم ها هیچ تاثیری بر بازار پسته نداشته چون عملا کشاورزان آمریکایی با وجود افزایش تولیدشان اما به هیچ عنوان نمی توانند کیفیت محصول ایرانی را جبران کنند و دستشان خالی مانده است در سال جاری همه پسته سبز را به اروپا صادر کردیم.

فرصت اشتغال برای کارگران فصلی مهیا شده است

هم اکنون فرصت اشتغالی برابر با ۳ میلیون نفر روز – کارگر در باغ های پسته کشور ایجاد شده است که بخش عمده ای از آن در استان کرمان وجود دارد و پیش بینی می شود بعد از برداشت پسته کال به زودی شاهد برداشت قریب به ۱۳۰ هزار تن پسته فقط در استان کرمان باشیم.

میزان کلی برداشت پسته در کشور ۲۴۰ هزار تن پیش بینی می شود که البته از نظر کیفیت و وزن نیز محصول سال جاری بسیار مطلوب است.

محمد نظری یکی از تولید کنندگان و صادر کنندگان عمده استان کرمان در گفتگو با مهر می گوید: هیچ کشوری در طول انقلاب نتوانسته است پسته ایران را تحریم کند چون پسته یک محصول ویژه و سنتی در ایران محسوب می شود و مشتری های خاص و همیشگی دارد.

میزان برداشت پسته در کشور ۲۴۰ هزار تن پیش بینی می شود که البته از نظر کیفیت و وزن نیز محصول سال جاری بسیار مطلوب است

وی افزود: آمریکا هر چند سعی کرده در بازار پسته ورود کند اما نتیجه این ورود تولید محصولی بی کیفیت و با طعم بسیار نا مطلوب است بطوریکه پسته آمریکا چربی بسیار اندک و بی مزه است اما پسته ایران کاملا منحصر به فرد و خوشمزه است.

نظری گفت: هم اکنون پسته ایران به کشورهای اروپایی ، آسیایی دور، آسیای میانه، روسیه و کشورهای عربی و با واسطه یک کشور به آمریکا هم صادر می شود، هر چند مشکلاتی ایجاد شده اما صادرات همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: خریداران از کشورهای مختلف در استان کرمان رفت و آمد می کنند و محصول مورد نیاز را خریداری می کنند.

وی به تولید کنندگان توصیه کرد به هیچ عنوان محصول خود را به یکباره صادر نکنند و با عرضه تدریجی نبض بازار خارجی را در دست بگیرند.

ارزآوری ۱.۵ میلیارد دلاری در سال جاری

وی در خصوص قیمت پسته گفت: هنوز محصول خشک سال جاری وارد بازار نشده است و محصولی که عرضه شده یا پسته کال بوده یا پسته تر که قیمتش نسبت به پسته خشک تفاوت دارد.

شهرستان های رفسنجان، انار، زرند، سیرجان، کرمان ، راور، بم و شهربابک از مراکز عمده تولید پسته در استان کرمان محسوب می شوند.

این محصول مهمترین کالای صادراتی غیر نفتی ایران است و انتظار می رود در سال جاری ۱.۵ میلیارد دلار ارز را وارد کشور کند.

در اکثر باغ های پسته استان کرمان تکاپو و جنب و جوش جریان دارد هزاران نفر مشغول کار هستند و پسته بعد از حمل به کارگاه های ضبط پسته وارد چرخه فراوری و خشک شدن می شود.

هشدار در خصوص کنترل آفلاتوکسین

کنترل آفلاتوکسین هم یکی از دغدغه های ویژه کشاورزان است و کارشناسان کشاورزی توصیه های جدی در خصوص بهداشت فرآوری و ضبط پسته می کنند، نیروی انتظامی هم درکنار کارگران تلاشش رو مضاعف کرده است. سرقت پسته این روزها یکی از دغدغه های کشاورزان است و دهها مورد تا کنون کشف شده است.

رئیس کشاورزی شمال استان کرمان در گفتگو با مهر تاکید می کند که کشاورزان توصیه های جهاد کشاورزی در خصوص کنترل آفلاتوکسین را جدی بگیرند چون بازارهای خارجی روی این مساله به شدت حساسیت دارند و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی محصول پس از صادرات با مشکل مواجه می شود.

عباس سعیدی همچنین در خصوص افت قیمت پسته نیز گفت: این امر به عرضه و تقاضا در بازارهای خارجی بستگی دارد ما توصیه می کنیم محصول به یکباره به بازار خارجی عرضه نشود چون قیمت به افت می کند.

رئیس کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: پیش بینی می کنیم سال آینده وضعیت مطلوب تری نسبت به سال جاری داشته باشیم و صنعت پسته روزهای پر رونقی پیش رو خواهد داشت.

وی به تولید مغز سبز در کرمان اشاره کرد و گفت: با وجودیکه کشورهایی مانند آمریکا و ترکیه برای تولید پسته سرمایه گذاری هنگفت کرده اند اما نمی توانند مغز سبز تولید کنند.

پیش بینی می شود برداشت پسته تا اواخر مهر ماه در استان کرمان ادامه داشته باشد و با آغاز فصل سرد سال اما بازار پسته هر روز گرمتر می شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا