ایران و جهان

کشف ۵ میلیارد تن ذخایر کشف شده نفلین‌سینیت در سراب

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پورمحمدی امروز در نشستی با مدیران طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت سراب، با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر آذربایجان شرقی از نظر ذخایر معدنی، اظهار داشت: راه‌اندازی صنایع پایه در این بخش می‌تواند منجر به رونق اقتصادی استان شود، اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود ۳ تا ۵ میلیارد تن ذخایر کشف شده نفلین‌سینیت در شهرستان سراب، گفت: با وجود اینکه تاکنون چندین بار برای استخراج این ذخایر و اجرای طرح تولید آلومینا اقدام شده است اما با گذشت سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

پورمحمدی ادامه داد: البته امروز شرایط متفاوت از گذشته است؛ سال گذشته قرارداد اجرای این طرح در حضور رئیس مجلس امضا شد و وزیر صنعت نیز نظر کاملا مثبتی نسبت به آن دارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های اجرای این طرح از قبیل تاسیسات آب، برق و گاز نیز آماده است، افزود: با توجه به مصوبه هیأت وزیران و موافقت شخص رئیس جمهور، هیچ مانعی برای اجرای این طرح وجود ندارد و هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست.

استاندار آذربایجان شرقی سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۶۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این طرح از هر جهت، یک طرح اقتصادی و راهبردی است و برای همیشه چهره منطقه را از نظر رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه صنعتی دگرگون خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه اجرای طرح باید با سرعت بیشتر انجام شود، افزود: قطعا مسائل زیست‌محیطی و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در این طرح رعایت خواهد شد.

پورمحمدی با اشاره به آغاز اجرای پروژه‌های توسعه صنعت مس در استان، گفت: خوشبختانه توسعه صنایع مس با سرعت خوبی در حال اجراست و باید در اجرای طرح نفلین‌سینیت نیز شاهد اهتمام ویژه مدیران باشیم.

سرپرست طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت سراب نیز در این جلسه با بیان اینکه دانش فنی این طرح در داخل استان وجود دارد، گفت: با استفاده از تجربه واحد پایلوت طرح در آذرشهر که از سال ۷۱ فعالیت می‌کند، از نظر فنی کاملا آماده اجرای این طرح هستیم.

علی رضایی با اشاره به طرح نفلین‌سینیت سراب کاملا توجیه اقتصادی دارد، افزود: با مطالعات انجام شده، این طرح تنها محدود به تولید پودر آلومینا نیست و محصولات دیگری نیز قابلیت تولید در این طرح را دارد و حوزه‌های دیگری از صنایع پیشرفته نیز در قالب این طرح قابل تصور است.

وی افزود: فاز ۷۰ هزار تنی این طرح که مصوبه هیأت وزیران را نیز دارد، کاملا آماده عملیاتی شدن است و هیچ مانعی برای اجرای آن وجود ندارد.

در این جلسه که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در آن حضور داشت؛ ثقفی، فرماندار سراب نیز با قدردانی از پیگیری‌های جدی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص اجرای طرح نفلین‌سینیت، گفت: برای نتیجه‌گیری بهتر و استفاده از ظرفیت‌های قانونی در اجرای این طرح، اقدامات و پیگیری‌ها باید به صورت هماهنگ انجام شود.

در این جلسه برخی از مسائل فنی و اجرایی طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت سراب از سوی کارشناسان و مدیران طرح و مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور تشریح شد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۲


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا