ایران و جهان

«پول مشکوک» در تلویزیون محلی از اعراب ندارد/ فرمول تخصیص بودجه

مجید اوجی تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون که در حال حاضر سریال «مرضیه» را برای پخش در شب‌های محرم در دست تولید دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر و در پی سخنان منتشر شده به نقل از داریوش ارجمند بازیگر این سریال درباره «مسئولیت تلویزیون در زمینه پول‌های مشکوک» توضیحاتی ارایه و امکان ورود پول‌های کثیف را به تلویزیون از اساس رد کرد.

وی در توضیحاتی با اشاره به سخنان ارجمند به خبرنگار مهر بیان کرد: قطعاً منظور آقای ارجمند هم این نبوده که پول‌های کثیف در سریال‌سازی تلویزیون هزینه می‌شود بودجه تلویزیون مشخص است و به‌جز بودجه محدودی که دارد از جای دیگر نمی‌تواند پولی هزینه کند.

سازوکار دریافت بودجه از تلویزیون

اوجی درباره ساز و کار دریافت بودجه توسط تهیه‌کننده از صداوسیما تصریح کرد: تلویزیون به ما بودجه می‌دهد و ما سریال می‌سازیم، بنابراین پول و سرمایه شخص دیگری نمی‌تواند وارد پروژه شود چون دلیلی ندارد کس دیگری بیاید و پول وارد  پروژه کند.

وی با رد پرداخت دستمزدهای بالا در تلویزیون عنوان کرد: این قضیه که مثلا مبالغ بالا به عنوان دستمزد پرداخت می‌شود ظاهرا در سینما و شبکه نمایش خانگی وجود دارد چون سرمایه‌گذار خصوصی است و اتفاقاتی از این دست رخ می‌دهد ولی پولی به‌نام پول کثیف یا مواردی از این قبیل که این روزها در سینما و سریال‌های نمایش خانگی مطرح است، اساساً امکان ورود به تلویزیون را ندارد. همانطور که گفته شد تلویزیون سرمایه گذار خصوصی ندارد و خودش سرمایه می‌دهد تا ما سریال بسازیم.

«پول کثیف» در تلویزیون محلی از اعراب ندارد

این تهیه‌کننده تلویزیون تصریح کرد: براساس آنچه گفته شد به نظرم حتی ورود به بحث پول‌های کثیف در بخش سریال‌سازی تلویزیون محلی از اعراب ندارد.

اوجی در بخش دیگر درباره حضور اسپانسرها در ساخت و تولید برنامه‌ها و تفاوت این فرآیند با سریال‌سازی بیان کرد: بحث اسپانسر با سرمایه‌گذاری در سریال‌سازی فرق می‌کند. در بحث اسپانسرینگ،‌ تلویزیون در قبال تبلیغ یک کالا یا شرکت، بودجه‌ای را بعنوان تبلیغات می‌گیرد که کاملا قانونی است و جزو درآمدهای صداوسیما هم محسوب می‌شود.

رقم هر پروژه با توجه به شرایط فرق می‌کند

تهیه‌کننده سریال‌های «بیقرار» و «مرضیه» در بخشی دیگر درباره سقف رقم قراردادها در تلویزیون در ساخت پروژه‌های عادی و غیر الف هم توضیح داد: رقم‌ها بر اساس شرایط هر سریال فرق می‌کند و نمی‌توان با قاطعیت گفت چه مبلغی برای هر سریال تعیین می‌شود. با این حال همه رقم‌ها در قالب شورایی متشکل از افراد مختلف بسته می‌شود. یک گروه حدودا ده نفری بعنوان کمیته برآورد به همراه تهیه‌کننده جلسه‌ای تشکیل می‌دهند و سر تمام جزییات و هزینه‌ها بحث می‌کنند تا به رقمی که مورد توافق همه باشد برسند.

وی اضافه کرد: این رقم نهایی بستگی به نیاز سریال تعیین می‌شود که چه بودجه‌ای لازم دارد تا به آن تعلق بگیرد. به طور مثال اگر تلویزیون در جایی صلاح ببیند که برای فلان سریال نیاز هست هزینه بیشتری پرداخت کند، این هزینه بیشتر را صرف می‌کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا