ایران و جهان

ورود ۵۴۰خودروی لوکس با کارت بازرگانی یک روستایی در ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه حسن کوماسی صبح امروز در دیدار با بازرس‌کل آذربایجان‌غربی اظهار داشت: پرونده واردات ۵۴۰ دستگاه اتومبیل مدل بالا که از طریق کارت بازرگانی یک روستایی در ارومیه صورت گرفته است یکی از پرونده‌های قابل توجه فرار مالیاتی بوده که بدهی ۵۰۰ میلیارد ریالی را روی دستگاه مالیاتی استان گذاشته است.

وی با اشاره به صدور بی رویه کارت‌های بازرگانی در مناطق مرزی استان عنوان کرد: این امر و موارد مشابه آن که ناشی از صدور گسترده کارت بازرگانی بوده، یکی از مهمترین مشکلات حوزه مالیاتی استان است که معضل فرار مالیاتی را در این منطقه دامن می‌زند.

کوماسی اضافه کرد: موضوع دریافت مالیات ارزش افزوده و علی‌الحساب به مأخذ ارز دولتی از واردکنندگانی که از کارت دیگران استفاده می‌کنند، باعث تشدید دلالی‌ها و به‌تبع آن افزایش معوقه‌های مالیاتی در این حوزه برای استان خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برای کاهش آثار منفی این موضوع، دریافت مالیات علی‌الحساب از واردکنندگان بر اساس نرخ ارز نیمایی یا سنایی ضروری است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی از رشد ۳۷ درصدی درآمدهای مالیاتی استان در سال جاری خبر داد و گفت: این رقم نشان‌دهنده تلاش بیشتر این بخش برای تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده به‌ویژه از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی است.

دادگاه ویژه مالیاتی در آذربایجان غربی تشکیل شود

کوماسی با بیان اینکه این افزایش بدون فشار بر مؤدیان و از طریق مقابله جدی با موضوع فرار مالیاتی و وصول معوقات صورت گرفته است افزود: امکان قانونی برای رصد و بررسی تراکنش‌های بانکی برای شناسایی و مقابله با فرار مالیاتی وجود دارد و بر همین اساس همکاری دستگاه‌های نظارتی، قضائی و انتظامی استان برای تسهیل امر وصول مالیات و مسدود کردن راه‌های فرار مالیاتی ضروری است.

وی بر لزوم تشکیل دادگاه ویژه مالیاتی جهت سرعت بخشیدن به روند مطالبه حقوق مالیاتی دولت به ویژه در زمینه وصول معوقات ناشی از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای در استان با کمک و همراهی سایر دستگاه‌ها تاکید کرد.

کوماسی تصریح کرد: سالانه افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال درآمد دولتی در آذربایجان غربی وصول می‌شود که بیش از ۹۰ درصد آن درآمد مالیاتی است فرار مالیاتی از طریق کارت بازرگانی اجاره‌ای در آذربایجان‌غربی طی سال‌های اخیر رشد بی رویه‌ای داشته که لازم است تمهیداتی برای جلوگیری از این امر در راستای کاهش درآمدهای معوقه دولت اتخاذ شود.

وی در خصوص کارت خوان پزشکان نیز گفت: ثبت این کارت خوان در سامانه امور مالیاتی روی مالیات ۸۵ تا ۹۰ درصد پزشکان تأثیر گذاشته است که نشان دهنده فرار مالیاتی پزشکان قبل از اجرای این طرح بود.

انتهای پیام/م/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا