ایران و جهان

موعد گفتگو در مورد آینده حضور آمریکا در افغانستان فرانرسیده است!


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در شرایطی که نمایندگان واشنگتن و نیروهای طالبان ظاهراً در حال دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ هجده ساله آمریکا در افغانستان هستند، «جوزف دانفورد» ژنرال عالیرتبه ارتش آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد که هنوز بسیار زود است در مورد آینده نیروهای ضدتروریسم آمریکا در خاک افغانستان گفتگویی انجام شود!

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پنتاگون خطاب به خبرنگاران گفت: «صادقانه فکر می کنم که بدون درکی بهتر از شرایط آینده هرگونه گفتگو درباره حضور نیروهای ضدتروریسم آمریکا درخاک افغانستان زودهنگام خواهد بود».  

وی با اشاره به این نکته که خروج نیروهای آمریکا از خاک افغانستان در نهایت به نتیجه گفتگوهای جاری میان آمریکا و طالبان بستگی خواهد داشت، افزود: «هر توافقی که حاصل شود همانطور که رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد، بر پایه شروطی خواهد بود».

به گزارش مهر، متن توافقنامه میان آمریکا ‌و گروه طالبان در حال حاضر نهایی شده است ‌و طرفین در حال تطبیق متون انگلیسی، فارسی‌دری و پشتویِ توافق هستند تا بین این نسخه‌ها اختلافی وجود نداشته باشد.

به گزارش این رسانه، «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، روز چهارشنبه رهسپار کابل شد؛ هرچند وی اعلام کرده بود که احتمال بازگشتش به محل مذاکرات در دوحه قطر همچنان وجود دارد.

این در حالی است که «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان ساعاتی پیش در یک پیام توئیتری گفت: «روی نقاط نهایی بحث می‌کنیم. امید می‌رود و کوشش هم می‌کنیم که توافق‌نامه صلح در همین دور (دور نهم) نهایی شود».

گفتنی است، تازه‌ترین دور مذاکرات بین آمریکا و طالبان از پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده‌است. با این حال، همچنان نگرانی‌هایی در مورد آینده افغانستان پس از دستیابی به این توافق صلح وجود دارد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا