ایران و جهان

مردم فرآورده‌های خام دامی را به‌صورت بسته‌بندی تهیه کنند/لزوم اطمینان از سلامت دام نذری

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، با توجه به فرارسیدن ایام سوگواری ابا عبدالله (ع) و افزایش تقاضا برای تهیه فرآورده‌های خام دامی از جمله گوشت قرمز، سفید و آلایش گوشتی در تأمین نذورات مردمی، اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای از عموم شهروندان درخواست کرد تا فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید به مهمور بودن گوشت به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل نمایند.

 در این اطلاعیه آمده است: در ایام خاص نظیر دهه محرم و ایام سوگواری، مخصوصاً روزهای تاسوعا و عاشورا شیعیان و شیفتگان حضرت اباعبداالله الحسین(ع) براساس سنت حسنه و دیرینه خود اقدام به ذبح دام قربانی و نذری در مسیر دسته‌های عزاداری، هیات‌های مذهبی، حسینیه‌ها و… می‌نمایند که در این راستا به‌جهت پیشگیری از برخی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام علی‌الخصوص بیماری تب کریمه کنگو توصیه می‌شود دام‌های نذری مورد بازرسی بهداشتی واقع شده و وارد چرخه مصرف انسانی شوند.

در ادامه این اطلاعیه به حضور اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی استان در این ایام اشاره شده و از عزاداران گرامی درخواست شده تا ضمن مراجعه به اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی از سلامت دام قربانی خود اطمینان حاصل نمایند.

اداره کل دامپزشکی استان در ادامه این اطلاعیه آورده است: کلیه کشتارگاه‌های استان در ایام سوگواری مخصوصاً تاسوعا و عاشورای حسینی فعال بوده و شهروندان عزادار می‌توانند دام نذری خود را به کشتارگاه منتقل و از خدمات بهداشتی رایگان استفاده نمایند که علاوه بر ذبح دام نذری، کلیه فرآیندهای آماده‌سازی لاشه به‌صورت کاملاً بهداشتی در آن‌جا انجام می‌شود و از آلودگی زیست محیطی در معابر و خیابان‌ها جلوگیری به‌عمل می‌آید.

در پایان این اطلاعیه ذکر شده؛ شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰  اداره کل دامپزشکی جهت ارتباطات مردمی منظور شده و آماده دریافت گزارشات مردمی است.

گفتنی است؛ به حداقل رساندن شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام و کاهش مسمومیت‌های غذایی، اطمینان شهروندان از سلامت فرآورده‌های خام دامی مصرفی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح در این اطلاعیه عنوان شده است.

انتهای پیام/۳۴۶۳/**


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا