ایران و جهان

سناریوهای ایران برای فروش نفت/ هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی هانداریم


به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص فروش اعتباری نفت، اظهارداشت: برای اینکه خواسته های ایران تامین بشود مرحله اول این است که کانال مالی طراحی شود؛ کانال مالی و کانال بانکی قدم اول است که باید انجام شود. در مورد نفت مشخص است و آن اینکه ما می گوییم یا نفت را بخرید و یا این که پولش را به ما بدهید. اعتباراتی باید در اختیار ما قرار داده شود که معادل نفت ایران باشد؛ که باید یا بخرند یا پیش خرید کنند یا معادلش اعتبار در اختیار ما قرار دهند و نفت ما بتواند به عنوان ضمانت در اختیار آنها قرار بگیرد. در این صورت ما می‌توانیم به اجرای مجدد برجام برگردیم در غیر این صورت طبق برنامه ۱۰روز دیگر گام سوم را برخواهیم داشت.

وی در ادامه در خصوص فضاسازی های اخیر در مورد مذاکره، گفت: از نظر ما صورت مسئله کاملا مشخص است و آن اینکه بتوانند خواسته های ما را در برجام تامین کنند و هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی ها نداریم؛ این را سریعاً به آنها گفته ایم و دلیل ما کاملاً مشخص است. هیچ کشوری تحت فشار تن به مذاکره نمی دهد؛ این مذاکره مذاکره تسلیم است و مذاکره واقعی نیست. موضع ما در ارتباط با این موضوع روشن است و ما اعلام کرده‌ایم که اگر بخواهد مذاکره‌ای صورت بگیرد باید آنها تحریم‌ها علیه ایران را بردارند و به برجام بازگردند و در این صورت شاید مثل قبل در جریان کمیسیون مشترک برجام و مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ با آنها رایزنی و گفت‌وگویی داشته باشیم.

عراقچی با اشاره به سفر اخیر ظریف به فرانسه گفت: وقتی دعوت شد از آقای ظریف که در حاشیه گروه ۷ مذاکراتی داشته باشد شرط ما این بود که هیچ ملاقات و مذاکره ای با طرف آمریکایی حتی در حالت شانسی وجود نداشته باشد و تا این حد مواظب هستیم که طرف آمریکایی نتواند از این مذاکرات سوء استفاده کند. ما برای حقوق خودمان با اروپایی‌ها مذاکره می‌کنیم و آنها یا می‌توانند مطالبات ما را تامین کنند یا نمی‌توانند. آقای روحانی هم خیلی واضح در این خصوص صحبت کرد که ما برای منافع خود ممکن است مذاکره کنیم ولی با آمریکایی‌ها هیچ صحبتی در این خصوص نخواهیم داشت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا