ایران و جهان

دلایل لغو انتخابات هیات فوتبال تهران/ پای تاج و داورزنی وسط آمد!


به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات هیات فوتبال استان تهران که برگزاری آن در ماه های گذشته با چالش های زیادی مواجه بود، پس از یک بار تعویق قرار بود فردا پنجشنبه با حضور ۱۳ کاندیدای تایید صلاحیت شده، برگزار شود اما در فاصله کمتر از دو روز مانده به برگزاری این انتخابات و به دلیل آنچه تخطی از قانون عنوان شده بود، انجام آن از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران لغو شد. 

رضا گل محمدی رئیس اداره کل ورزش و جوانان استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه انتخابات روز ۱۴ شهریورماه تحت هیچ شرایطی برگزار نمی شود، گفت که تعیین زمان جدید برای برگزاری انتخابات هیات فوتبال استان تهران، طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال که فعلا ملاک عمل است، بر عهده رئیس مجمع یعنی مهدی تاج است. 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: واژه «به زودی» که معاون وزیر ورزش از آن برای اعلام زمان نهایی شدن و ابلاغ اساسنامه هیات های ورزشی استفاده کرده است، هر چه زودتر صرف شود تا برگزاری انتخابات هیات های فوتبال قانونمند و اخلاقی شود. 

* خبرگزاری مهر – گروه ورزش: انتخابات روز پنجشنبه را زمانی لغو کردید که کمتر از دو روز به برگزاری آن مانده بود. 

– رضا گل محمدی: تصمیم من اشتباه بود یا غیرقانونی؟ بالاخره یک جایی باید عدالت را رعایت کنیم. مگر می شود از قانون حرف بزنیم اما پای عمل که به میان می آید آن را نادیده بگیریم. نمی دانم چرا برخی دوستان حتی از میان رسانه ها، نسبت به این تصمیم انتقاده وارد کرده اند. من با استناد به قانون چنین تصمیمی را گرفتم و پای آن هم ایستاده ام. 

*  با این اوصاف تحت هیچ شرایطی انتخابات فردا برگزار نمی شود؟

– فقط همین را بگویم که یا من هستم و این انتخابات فردا برگزار نمی شود یا نیستم و دیگر دوستان هر کاری دل شان می خواهد، انجام می دهند. من طبق قانونی که دوستان با تبعیت از آن، پروسه انتخابات را تا اینجا پیش برده اند، برگزاری آن را لغو کردم چرا که سه نفر از اعضای مجمع ۴۸ ساعت پیش از روز انتخابات، تغییر کردند در حالیکه طبق قانون باید حداقل ۷ روز و حداکثر ۱۵ روز پیش از برگزاری مجمع، در مورد ترکیب اعضای آن اطلاع رسانی رسمی صورت بگیرد. 

* در این زمینه وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال چقدر با شما هماهنگ بودند؟

– برای اعلام تصمیم اتخاذ شده مبنی بر لغو انتخابات در موعد مقرر، ابتدا با مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون ها صحبت کردم. آقای اسبقیان هم پس از در جریان قرار دادن آقای داورزنی، تصمیم را تایید کردند. 

* همراهی فدراسیون فوتبال چطور بود؟

– روز گذشته تلفنی با آقای تاج هم صحبت کرده و او را نسبت به موضوع و تخلفات قانونی توجیه کردم. 

* پس دلیل این تصمیم، به روابط و اختلافات احتمالی شما با مهدی تاج مربوط نمی شود؟

– اصلا؛ اختلافی میان من و مهدی تاج نیست. اتفاقا رئیس فدراسیون فوتبال پس از مطلع شدن از موضوع و مواردی که من یادآور شدم، حق را به ما داد. او با آقای طالقانی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم صحبت و تاکید داشته که اگر شرایط واقعا اینگونه است، حق با اداره کل استان تهران است. 

* یعنی آقای تاج در جریان انتخابات فدراسیون فوتبال و اقدامات انجام شده برای آن نبودند؟

– اعتقاد ندارم که از موضوع بی خبر بوده است. به هر حال در هر فدراسیونی بر اساس چارتی که دارد، پیگیری موارد مربوط به هر حوزه ای توسط مسئول مرتبط با آن انجام می شود. رئیس هم در جریان کلی مسائل است اما شاید از ریزِ جزئیات بی اطلاع باشد که باید در این مورد اطلاع رسانی کامل و به موقع به او انجام شود. 

* شاید هم این شائبه برای برخی ایجاد شده باشد که تصمیم اداره کل ورزش و جوانان استان تهران برای لغو انتخابات هیات فوتبال این استان به خاطر حمایت از منافع فردی گزینه مشخصی باشد.

– صراحتا اعلام می کنم که هیچ منفعتی را برای هیچ‌کسی دنبال نمی کنم. تصمیمی که گرفته شده و پیگیری هایی که برای آن صورت گرفت در جهت اجرای قانون بوده تا به منافع سیستم کلی فوتبال کشور آسیبی وارد نشود. قطعا در صورت اجرای قانون در هر زمینه ای، جایگاه سیستمی مانند وزارت ورزش و اداره کل ورزش و جوانان تهران و همچنین شخصیتی مانند مهدی تاج هم حفظ خواهد شد. 

*  این دومین بار است که برگزاری انتخابات هیات فوتبال استان تهران لغو می شود. تاریخ جدید آن چه زمانی خواهد بود؟

– طبق قانون انتخابات باید حداقل یک هفته به تعویق بیفتد. زمان جدید هم توسط رئیس مجمع که رئیس فدراسیون فوتبال است، مشخص خواهد شد. 

* پس اداره کل ورزش و جوانان استان تهران که تصمیم به لغو انتخابات ِ ۱۴ شهریورماه گرفت در تعیین زمان جدید نقشی ندارد؟

– طبق اساسنامه فعلی هیات های ورزشی، زمان انتخابات با پیشنهاد اداره کل استان و تایید فدراسیون مشخص می شود اما در اساسنامه فدراسیون فوتبال، طرحِ پیشنهاد از اداره کل لحاظ نشده است.

* همین مسئله می تواند محل اختلاف و اقدامات غیرقانونی دیگر شود؟

– بله، البته در اساسنامه جدید هیات ها که در دست ابلاغ است، به این اختلاف رسیدگی شده است. تا زمانیکه این اساسنامه ابلاغ شود، ملاک اساسنامه فدراسیون فوتبال خواهد بود.

* شما گفتید که انتخابات حداقل یک هفته به تعویق افتاده است. در صورتیکه زمان جدید مشخص شود اما به اقدامات غیرقانونی ترتیب اثر داده نشده باشد، واکنش اداره کل چه خواهد بود؟ بازهم مانع از برگزاری انتخابات خواهد شد؟

– بعید می دانم رئیس فدراسیون فوتبال در تعیین زمان جدید، اینگونه موارد را نادیده بگیرد. قطعا تاج پیشنهاد منطقی برای زمان جدید می دهد به گونه ای که فرصت کافی برای قانونمند کردن روند انتخابات وجود داشته باشد.

* حالا که دوبار انتخابات هیات فوتبال استان تهران لغو شده است، نمی توان تعیین زمان جدید آن را به ابلاغ اساسنامه جدید هیات ها موکول کرد تا هیچ ابهامی قانونی وجود نداشته باشد؟

– پیشنهاد بسیار خوبی است. کاش فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش آن را مد نظر قرار دهند. مهدی تاج که مسئول تعیین تاریخ جدید است باید به این پیشنهاد توجه داشته باشد.

* شما سال گذشته هم در نامه ای به وزارت ورزش، اعلام کردید که «اینکه انتخابات هیات های فوتبال با حضور همزمان رئیس آن هیات که کاندیدا هم است، برگزار شود اخلاقی نیست»، اما وزارت ورزش به این موضوع رسیدگی نداشت و کماکان شاهد این مسئله هستیم. چرا این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری نکردید؟

– استناد مهدی تاج به این است که اساسنامه فدراسیون فوتبال با اساسنامه دیگر فدراسیون ها فرق دارد. ملاک عمل هم اساسنامه فدراسیون است. به همین دلیل در این مورد کاری از پیش برده نشد. 

* سوال پایانی؛ اساسنامه جدید هیات ها چه زمانی ابلاغ می شود؟

– در نشست مدیران کل استان ها، آقای داورزنی اعلام کرد که این ابلاغ «به زودی» انجام می شود. کاش از او بپرسید که این «به زودی» یعنی دقیقا چه زمانی؟! وی که از طرف وزیر مسئول پیگیری اساسنامه ها است باید پاسخگو باشد. 


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا