ایران و جهان

تونس در جستجوی رئیس جمهور جدید/ فاتح کارتاژ که خواهد بود؟

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: الباجی قائد السبسی رئیس جمهوری فقید تونس روز پنج شنبه ۳ مرداد ۹۸ در بیمارستان نظامی پایتخت در گذشت و پس از او «محمد الناصر» به صورت موقت تا برگزاری انتخابات اداره امور را به دست گرفت. مرگ السبسی سبب شد که انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در تونس برگزار شود و با معرفی نامزدها در روز شنبه یکم سپتامبر رسماً کارزار انتخابات شروع شد.

۲۶ نامزد برای رسیدن به پست ریاست جمهوری در نیمه دوم سپتامبر جاری با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که در میان آنها دو زن و دو نامزد که در معرض اتهامات قضائی هستند، وجود دارد. این انتخاباتی زود هنگام است و نتایج آن مبهم است زیرا شانس نامزدها زیاد است.

نامزدهای مذکور اسامی دو زن را در خود جای داده که «عبیر موسی»، رئیس حزب الدستوری الحر و «سلمه اللومی»، وزیر پیشین گردشگری و رئیس حزب امل هستند. «یوسف الشاهد»، نخست وزیر کنونی و رئیس جنبش تحیا تونس، «عبدالفتاح مورو»، رئیس موقت پارلمان و نامزد جنبش اسلامی النهضه، «عبدالکریم زبیدی»، وزیر کنونی دفاع و نامزد مورد حمایت جنبش‌های ندای تونس و آفاق تونس، «المهدی جمعه»، نخست وزیر سابق و رهبر حزب جایگزین تونسی، «المنصف المرزوقی»، رئیس جمهوری سابق و رهبر جنبش اراده تونس، «حمادی الجبالی»، نخست وزیر اسبق، «الهاشمی حامدی»، بنیانگذار جنجالی جریان محبت، «محسن مرزوق»، مشاور رئیس جمهوری سابق و دبیرکل جنبش پروژه تونس، «حمه الهمامی»، رهبر جبهه مردمی، «نبیل القروی»، رهبر حزب قلب تونس و «سلیم الریاحی»، رهبر ائتلاف اتحادیه ملی جدید از شاخص ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به شمار می آیند.

این در حالی است که «محمد عبو»، رهبر جریان دمکراتیک، «لطفی مرایحی»، دبیرکل اتحادیه مردمی جمهوری، «عبید البریکی»، دبیرکل جنبش تونس به پیش، «سعید العایدی»، رهبر حزب فرزندان میهن، «المنجی الرحوی»، نامزد حزب ملی گرایان دمکرات، «الیاس الفخفاخ»، نامزد انجمن دمکراتیک برای کار و آزادی، «سیف الدین مخلوف»، نامزد ائتلاف کرامت به همراه «الناجی جلول»، وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس مرکز پژوهش‌های راهبردی تونس، «عمر منصور»، وزیر اسبق دادگستری نیز از دیگر چهره‌ها هستند.

اما اسامی ۲۶ نامزد معرفی شده عبارتند از المنجی الرحوی، محمد عبّو، عبیر موسی، نبیل القروی، محمد لطفی المرایحی، المهدی جمعه، حمادی الجبالی، حمه همامی، محمد المنصف المرزوقی، عبد الکریم زبیدی، محسن مرزوق، محمد الصغیر نوری، محمد الهاشمی حامدی، عبد الفتاح مورو، عمر منصور، یوسف الشاهد، قیس سعیّد، الیاس الفخفاخ، سلیم الریاحی، سلمی اللومی، سعید العایدی، أحمد الصافی سعید، الناجی جلول، حاتم بولبیار، عبید بریکی، وسیف الدین مخلوف.

دادگاه عالی تونس پس از دریافت و بررسی شکایت افراد رد صلاحیت شده برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، روز شنبه یکم سپتامبر اسامی ۲۶ نفر را به عنوان نامزدهای نهایی و قطعی انتخابات پیش رو اعلام کرد.

تبلیغات انتخاباتی هم از امروز همزمان با اعلام فهرست نامزدها آغاز شد. نامزدها می‌توانند پویش‌های تبلیغاتی خود را برای تونسی‌های مقیم خارج از کشور از روز شنبه و تبلیغات برای تونسی‌های ساکن کشور را از پس فردا (دوشنبه) آغاز کنند.

«محمد الناصر» که پس از مرگ «محمد الباجی قائد السبسی» به طورت موقت پست ریاست جمهوری تونس را بر عهده گرفت با تاکید بر برگزاری شفاف انتخابات، از تمامی اعضای دولت، امامان مساجد، اصحاب رسانه و افراد ذی نفوذ خواست تا بر اصل بی طرفی در انتخابات پیش رو پایبند باشند.

در همین راستا، فاروق بوعسکر، نایب رئیس هیئت عالی مستقل انتخابات تونس اعلام کرد که ۳۹۱ شعبه اخذ رأی در ۳۱۰ حوزه انتخاباتی به انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داده شده است که شش حوزه در خارج از این کشور است.

وی افزود: انتخابات در خارج از تونس در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه جاری میلادی (۲۲، ۲۳ و ۲۴ شهریور) برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود که ۳۸۷ هزار رأی دهنده در انتخابات در خارج مشارکت کنند.

بوعسکر گفت: هیئت عالی انتخابات آماده نظارت بر تبلیغات انتخاباتی نامزدها در خارج از کشور است.

مناظره‌های تلویزیونی نامزدها که برای اولین بار رخ می‌دهد

برای اولین بار نامزدها در سه مناظره تلویزیونی شرکت خواهند کرد. این مناظره‌ها در سه گروه روزهای ۷، ۸ و ۹ سپتامبر است و گروه اول هفتم سپتامبر به مناظره می‌پردازند که شامل عمر منصور، محمد عبو، عبیر موسی، ناجی جلول، المهدی جمعه، نبیل القروی، محمد المنصف المرزوقی، عبید البریکی و عبد الفتاح مورو هستند.

مناظره گروه دوم در هشتم سپتامبر شامل منجی الرحوی، إلیاس الفخفاخ، محمد الهاشمی الحامدی، عبد الکریم الزبیدی، محمد الصغیر النوری، حمادی الجبالی، محمد لطفی المرایحی، حاتم بولبیار و محسن مرزوق هستند.

مناظره گروه سوم در نهم سپتامبر و شامل قیس سعید، سلیم الریاحی، الصافی سعید، حمه الهمامی، سیف الدین مخلوف، سعید العایدی، سلمی اللومی یوسف الشاهد هستند.

التهابات سیاسی و بیم از کشیده شدن به خشونت سیاسی

این در حالی است که برخی تحلیلگران سیاسی با اشاره به التهابات سیاسی در تونس درباره بروز خشونت سیاسی و انتخاباتی هشدار داده اند.

فرید العلیبی تحلیلگر سیاسی تونسی به العربیه گفت: امکان بروز خشونت سیاسی و انتخاباتی وارد است. آنچه هم اکنون در عرصه سیاسی تونس رخ می‌دهد نشان دهنده این است که کارزار انتخاباتی داغ خواهد بود و این به علت انباشته شدن بحران سیاسی قدیمی است و هر طرفی سعی می‌کند که به زیان طرف دیگر از آن خارج شود. به عبارت دیگر تسویه حساب‌هایی در کار خواهد بود و هر طرفی خود را برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری لایق تر می‌داند.

وی می‌افزاید: این نزاع سیاسی ممکن است که به راحتی به خشونت تبدیل شود. اوضاع ممکن است که از کنترل خارج شود و به صحنه تسویه حساب‌ها تبدیل شود.

از سوی دیگر برعکس العلیبی که سعی دارد به قول معروف اوضاع را بحرانی نشان دهد، سرحان الشیخاوی کارشناس امور سیاسی به العربیه گفت: التهاب کنونی در عرصه سیاسی تونس موضوعی عادی است و نشانه شدت رقابت انتخاباتی است و هرگز به سوی خشونت سیاسی کشیده نخواهد شد. تنش‌ها در حد درگیری‌های لفظی باقی می‌ماند و هرگز به خشونت و برخورد کشیده نخواهد شد. فضای کنونی تونس برای اقدامات خشونت آمیز مهیا نیست و اختلافات کنونی نژادی یا اعتقادی نیست بلکه فکری است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا