ایران و جهان

برترین فیلمنامه‌های سینمای۹۷ معرفی شدند/از«لاتاری» تا«سرو زیر آب»


به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین جشن «شب کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران» امشب چهارشنبه ششم شهریورماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با حضور چهره‌هایی همچون منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، حبیب رضایی، محسن امیریوسفی، سیروس الوند، جواد طوسی، افشین هاشمی، امیرحسین قاسمی و… برگزار شد.

این مراسم با حدود یک ساعت تاخیر ساعت ۱۹:۳۰ با اجرای فرزاد حسنی آغاز شد.

حسنی در ابتدای مراسم گفت: امشب قرار است به دو تن نشان «سپنتا» اهدا شود و بعد از آن تصاویری از خشایار الوند و گفتگوهای او درباره «پایتخت» و همچنین خانواده او نمایش داده شد که همان ابتدای مراسم حضار داخل سالن را تحت تأثیر قرار داد.

اهدای نشان «سپنتا» به خشایار الوند

نخستین نشان «سپنتا» به خشایار الوند تقدیم شد که اهدای این نشان با حضور مجید قاری‌زاده کارگردان قدیمی سینما، صورت گرفت.

سپس سیروس الوند فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و برادر زنده‌یاد خشایار الوند، در سخنانی گفت: سینمای ایران سینمای تفاوت قصه‌هاست. می‌گوییم فیلمی خوب است، چون فیلمنامه خوبی دارد، اما ارزش نوشتن هنوز پایین است. هنوز برای یادآوری می‌گویند فیلم فردین و… البته من خوشحال می‌شوم مثلا بگویند فیلم پرویز فنی‌زاده یا فیلم نوید محمدزاده، ولی کاش بگویند فیلمِ فلان فیلمنامه‌نویس که در جاهای دیگر دنیا این ارزش و قرب را قائل می‌شوند.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالم بابت معرفتی که کانون فیلمنامه‌نویسان نسبت به خشایار الوند نشان داد.

الهام ایمانی همسر خشایار الوند نیز در سخنانی با اشاره به آیین تجلیل از همسرش با نشان «سپنتا» گفت: این اتفاق برای فرزندانم دلگرمی بود و اطمینان دارم روح خشایار هم اینجا حضور دارد و همان لبخند مشهورش را می‌زند.

وی ادامه داد: من از خشایار خیلی یاد گرفتم و خوشبختانه در دو کار هم توانستم جزو گروه نویسندگان او باشم. چند روز دیگر می‌شود ۶ ماه که از رفتنش گذشته است. او در کار هیچ رقابتی با کسی نداشت و خود را با کسی مقایسه نمی‌کرد. خصوصیت حرفه‌ای این بود که اگر امضا و قولی داشت، حتما به آن تعهد نشان می‌داد و عملی‌اش می‌کرد.

قاری‌زاده نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: فیلمنامه‌ای از خشایار الوند گرفتم ک هنوز به تصویر درنیامده است. دو تا از فیلمنامه‌های او را سیروس الوند کار کرد، ولی هنوز فیلمنامه‌ای دارد که کار نشده است.

توجه ویژه به ژانرهای غایب در سینمای ایران

مهدی سجاده‌چی سپس پشت میکروفن قرار گرفت و عنوان کرد: اهمیت جوایز امشب صرفاً تکنیکی است. اغلب جشنواره‌ها در ایران موضوعی هستند. مثل جشنواره کودک اصفهان و یا دفاع مقدس و مقاومت که به موضوع فیلمنامه توجه می‌کنند.

این فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون اضافه کرد: امسال توانستیم براساس ۱۰ ژانر معمول در سینما به آثار جایزه بدهیم. برخی از این ژانرها در سینمای ما غایب هستند و حتماً لازم است فیلم‌هایی در این گونه ساخته شود. گونه علمی تخیلی از جمله این آثار است. ما اکنون خیلی خود را شاید نتوانیم صاحب تکنولوژی بدانیم، اما به فیلم‌هایی بر این اساس نیاز داریم. ملت باید برای ۲۰ سال یا ۵۰ سال آینده رویا داشته باشد و بر این اساس فیلم بسازد.

سجاده‌چی ادامه داد: مثلا فیلم ترسناک یا هارور در سینمای ما ساخته نمی‌شود درحالی که این گونه از سینما مخاطب بسیاری دارد.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: بنیاد فارابی اسپانسر اصلی ما در این مراسم بود و امیدوارم به زودی همکاری کانون فیلمنامه‌نویسان و بنیاد فارابی و حتی تلویزیون به نتیجه برسد و تفاهمنامه‌هایی را امضا کنیم.

اهدای جوایز؛ ۸ فیلمنامه برتر در ۸ ژانر

در نخستین بخش اهدای جوایز هشتمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، بهترین فیلمنامه «هنر و تجربه» معرفی شد.

در این بخش با حضور کیوان کثیریان، محسن امیریوسفی و پریسا شمس، تندیس و لوح بهترین فیلمنامه بخش هنر و تجربه به کاظم ملایی برای فیلمنامه فیلم «کوپال» اهدا شد.

در ادامه رضا حیدرنژاد، غلامرضا موسوی و عباس یاری روی صحنه آمدند و جایزه بهترین فیلمنامه موزیکال را به افشین هاشمی و فرشته طائرپور برای فیلمنامه فیلم «خاله قورباغه» اهدا کردند.

فرشته طائرپور بعد از دریافت جایزه خود گفت: جلسه شما با یک اشک همدلانه شروع شد. امیدوارم با قدردانی همدلانه ما ادامه یابد. جایزه گرفتن و جایره دادن اتفاق دلچسبی است. با توجه به کم‌لطفی‌های مختلفی که به فیلمم شد، هرجای دیگر این جایزه را گرفته بودم فکر می کردم نوشداروست، اما الان خوشحالم این جایزه را از گروهی حرفه‌ای می‌گیرم.

وی افزود: در کشور ما کار موزیکال آسان نیست و فقط برای بچه‌ها می‌توان کار کرد. من بین تمام تولیداتم «خاله قورباغه» را ویژه دوست دارم و موافق با نیازهای کودک امروز می‌دانم. این سومین جایزه‌ای است که به خاطر فیلمنامه نویسی می گیرم و خیلی خوشحالم که به دلیل جنبه موزیکال این جایزه را می‌گیرم.

در ادامه برای اهدای بهترین فیلمنامه دفاع مقدسی جواد طوسی و علی‌اکبر قاضی نظام روی صحنه رفتند.

جوایز این بخش به محمدعلی و حامد باشه‌آهنگر برای فیلم «سرو زیر آب» تعلق گرفت.

در بخش فیلمنامه ژانر فانتزی حبیب رضایی و جلال الدین دری روی صحنه رفتند. رضایی در سخنانی گفت: نویسنده جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و من خیلی خوشحالم اینجا هستم. جایزه عزیزی را می‌دهیم به کارگردانی که فیلم‌هایش به اندازه دو دوره ریاست جمهوری توقیف و بعد اکران می‌شود!

جایزه این بخش به محسن امیریوسفی برای فیلمنامه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» رسید.

امیریوسفی پس از دریافت این جایزه در سخنانی گفت: این اولین جایزه‌ای است که در عمرم برای فیلم بلند در کشور خودم می‌گیرم. یادی کنم از دوستانی که ۱۶ بار مرا مجبور کردند فیلمنامه «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را بازنویسی کنم و سپس مورد تایید قرار گرفت. در همین‌جا (فارابی) ما دعوایی داشتیم و من تا مرز سکته رفتم. انگار نگاه «آشغال‌های دوست داشتنی» که می‌گوید همه با هم هستیم، بر همه ما مستولی است. متاسفانه هیچ‌گاه نشد همه عوامل با هم یک افتتاحیه داشته باشیم،  با این حال از همه کسانیکه ۶ سال کمک کردند تا این فیلم اکران نشود(!) تشکر کنم. از کسانیکه توبیخ هم شدند تشکر می‌کنم.

در بخش بهترین فیلمنامه اکشن طهماسب صلح جو و خسرو نقیبی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه رفتند.

در ادامه ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان برای فیلم «لاتاری» روی سن آمدند و جایزه خود را در این بخش دریافت کردند.

صلح‌جو در ادامه گفت: مهدویان قواعد ژانر را خوب می‌شناسد. اگر جای قهرمان و ضدقهرمان در فیلم او عوض شود باز هم جذاب است.

مهدویان نیز بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: خوشحالم که این اولین جایزه فیلمنامه را از یک نهاد حرفه‌ای مثل کانون دریافت می‌کنیم.

اهدای نشان «سپنتا» به سیامک تقی‌پور

در ادامه مراسم با حضور عنایت بخشی، محمودمهراور و فرزانه شبانی، نشان افتخاری سپنتا به سیامک تقی‌پور هیات موسس کانون فیلمنامه نویسان تعلق گرفت.

تقی‌پور سخنان خود را با این شعر که «افسوس که نامه جوانی طی شد…» شروع کرد و در ادامه به تجلیل از هم‌صنفانش پرداخت و بر اهمیت جایگاه فیلمنامه در موفقیت یک فیلم سینمایی تأکید کرد.

در ادامه نوبت به بخش فیلمنامه فیلم‌های جنایی رسید که جایزه این بخش با حضور حجت قاسم‌زاده اصل، مصطفی رستگاری و مهرداد فرید به هومن سیدی نویسنده فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رسید.

نوید محمدزاده به نیابت از سیدی این جایزه را گرفت و گفت: چقدر خوشحالم هومن سر فیلمبرداری بود و من به جای او به این جمع آمدم. هومن گفت که بگویم خیلی خوشحال است که این جایزه فیلمنامه را دریافت می‌کند. او به شوخی بیان کرد: این تندیس خیلی هم خوشگل است از این‌ها به بازیگران هم بدهید!

در بخش بهترین فیلمنامه کمدی جایزه این بخش با حضور حسین فرحبخش، مجید صالحی و مهدی سجاده‌چی به علی فرقانی نویسنده فیلمنامه «مصادره» رسید.

فرقانی عنوان کرد: خوشحالم برای کمدی منزلتی قائل شده‌اند چون فیلمنامه کمدی اسمش کمدی است اما فرآیند تراژیکی دارد و با خون و دل آن را ‌می‌نویسید.

فرحبخش هم در این بخش در سخنانی گفت: بعضی فکر می‌کنند که دوروزه می‌توان فیلمنامه نوشت، اما کمتر از پنج ماه یک فیلم را نمی‌توان نوشت و گاهی فیلمنامه‌هایی که من کار کرده ام تا دو سال و بیشتر هم زمان برده است تا نوشته شوند.

در بخش درام جایزه بهترین فیلمنامه از مجیدرضا مصطفوی و پیام کرمی برای فیلم «آستیگمات» با اهدای جایزه ویژه هیأت داوران تقدیر شد.

مصطفوی در حین دریافت این جایزه گفت: آستیگمات مسیر سختی را از زمان ساخت تا اکران و توزیع در شبکه نمایش خانگی طی کرد و شرایط بسیار سختی داشت. از بیضایی و ناصر تقوایی یادی می‌کنم برای مجموع کوشش‌هایی که برای همه ما انجام دادند.

در ادامه مراسم جایزه بهترین فیلمنامه درام به پیمان معادی برای نگارش فیلمنامه «بمب؛ یک عاشقانه» اهدا شد.

در نبود معادی، حبیب رضایی این جایزه را دریافت کرد و گفت: پیمان معادی بیش از ۲۰ سال است که فیلمنامه می‌نویسد. این فیلمنامه هشت سالی در ذهنش بود. در دو سال اخر که منتهی به ساخت  فیلم شد بارها و بارها آن را بازنویسی کرد و مسلما او هم خیلی خوشحال است که از دست همکارانش این جایزه را می‌گیرد.

در پایان این مراسم نشان سپنتای بهترین فیلمنامه مردمی هم به «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اهدا شد که نوید محمدزاده این نشان را دریافت کرد.

در حاشیه

_ جشن اگرچه با تاخیر شروع شد اما جوایز به سرعت اهدا و در فاصله ای دو ساعته به پایان رسید.

_ فیلمنامه برخی از فیلم‌ها که دو فیلمنامه نویس داشت، یک تندیس گرفت که مقرر شد تندیس دیگری به دست فیلمنامه نویس دوم اثر هم برسد. 

_ وقتی فرحبخش از نگارش فیلمنامه‌ها در مدت چند سال گفت، فرزاد حسنی با کنایه بیان کرد که زمان مجموع فیلمنامه‌هایتان را می‌گویید!

_ جواد طوسی در بخشی از مراسم از شوخی‌ها و اجرای فرزاد حسنی تعریف کرد و گفت او شبیه کسی است که نمی تواند از او اسم بیاورد!


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا