ایران و جهان

اکران فیلم‌های کوتاه تمرین جدی برای ارتباط با مخاطب است

سیدسجاد حسینی کارگردان فیلم کوتاه «ملاقات محرمانه خانم و آقا» که این روزها در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است، به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: مهمترین مسئله برای اکران فیلم‌های کوتاه این است که فیلمسازانی چون ما که نگاه روشنفکرانه برای ساخت فیلم‌هایی کوتاه با مخاطب نخبه و خاص ندارند، فیلم‌هایشان امکان اکران برای همه مخاطبان را پیدا می‌کند.

وی امکان اکران فیلم‌های کوتاه را در سینماها و همراه شدن با تماشاگران را تمرینی برای درست روایت کردن دانست و گفت: با اکران فیلم‌های کوتاه روی پرده سینماها و همراهی با تماشاگران، می‌توان از واکنش‌های مخاطبان نکاتی را آموخت، از جمله این که چه بخشی از فیلم، مخاطب را خسته می‌کند و کجا برای او جذاب است.

حسینی تأکید کرد: این که فیلمی کوتاه بسازیم و در یک یا چند جشنواره به نمایش درآید بی آن که سینما را بلد شده باشیم، کفایت نمی‌کند. اکران فیلم‌های کوتاه در سینماهای گروه هنر و تجربه، یک تمرین جدی برای ارتباط نفس به نفس با مخاطب است.

این فیلمساز کوتاه تصریح کرد: به نظر من به جای آن که فقط یک فیلم کوتاه بسازیم، می‌توانیم سینما را بلد شویم. جنس فیلم کوتاه از سینماست و قرار است روایت جذاب‌تری را برای مخاطب داشته باشد.

* در گروه هنر و تجربه، فیلم‌های کوتاه نسبت به بلند فروش بهتری داشته‌اند

سیدسجاد حسینی درباره افزایش مخاطبان فیلم‌های کوتاه در زمان اکران این آثار در سینماها بیان کرد: فیلم «ملاقات محرمانه خانم و آقا» با وجود سانس‌های بسیار بدی که در برخی از روزها داشته‌ایم، مثلا ساعت یک بعدازظهر روز جمعه و یا ساعت ۳ بعدازظهر روز شنبه و در اوج مشغله مردم، در مقایسه با فیلم‌های بلند سینمایی گروه هنر و تجربه که پربازیگر است، فیلم‌های ما بیشتر فروش داشته است. مثلا در یکی از این سانس ها ما هشت بلیت فروش داشته ایم و یکی از فیلم های بلند تنها چهارعدد فروش بلیت داشته است.

وی افزود: اگر فروش فیلم‌های کوتاه حتی کمتر از فیلم‌های بلند هم باشد، باز هم ما موفق‌تریم. اکثر اکران‌های فیلم ما با فروش خوبی روبرو شده است و در هیچ اکرانی، فروش بلیت‌های ما کمتر از ۱۰ بلیت نبوده است. بنابراین با توجه به این که فرصت تبلیغاتی ما در مقایسه با فیلم‌های بلند گروه هنرو تجربه کمتر است این یک موفقیت است.

حسینی درباره جایگاه فیلم کوتاه بیان کرد: فیلم کوتاه خودش به صورت مستقل یک مدیوم است و ساز کار خاص خودش را دارد.

وی با بیان این که فیلم‌های کوتاه در کشورمان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، به تعریفی از فیلم کوتاه اشاره کرد و گفت: یکی از تعاریفی که از فیلم کوتاه ارائه شده، این است که فیلم کوتاه فیلم اتمسفر است، فیلم شخصیت و روایت نیست بلکه ایده است و من با این تعریف مخالفم.

وی افزود: درباره خود من، شاید خانه من سینمای بلند باشد و این نکته‌ای است که منتقدان و مخاطبان بسیاری درباره فیلم‌های کوتاه من گفته‌اند و فیلم‌هایم را فیلم بلندی دانسته‌اند که کوتاه شده است.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا