ایران و جهان

افزایش دما در موتور نقدینگی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یادداشت مصطفی مصری‌پور؛ تغییرات سریع در ترکیب نقدینگی و پایه پولی در طی سال‌های اخیر به نوعی پاشنه آشیل اقتصاد ایران بوده و تسریع در این تغییرات و وزن‌گیری منابع تورم‌زا در این ترکیب، یکی از دلایل جهش‌های تورمی در دو سال گذشته بوده است.

این تغییرات در نیمه دوم سال ۹۶ با اجبار بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر کاهش دستوری سود سپرده‌ها وارد فاز جدیدی شد و نتیجه این اقدام سرکوبگرانه دولت، حرکت نقدینگی از سپرده‌های بانکی به کف خیابان‌ها و سر بر آوردن از بازار ارز بود و در پی همین تحرکات بود که نرخ ارز در ماه‌های دی، بهمن و اسفند ۹۶ اولین گام‌های بلند خود برای خلق قله‌های جدید را برداشت و در سال ۹۷ نیز این جهش به اوج خود رسید.

بسیاری بر این باورند که نشانه‌های جهش ارزی اواخر ۹۶ و همچنین نیمه اول ۹۷ از ماه‌ها قبل در ترکیب نقدینگی و اجزای پایه پولی کشور قابل مشاهده بود و در حال حاضر نیز با وجود بروز آرامش نسبی در بازار ارز و آرام گرفتن قیمت‌ها در برخی بازارها، باید با وسواس بیشتری به این آمارها توجه کرد تا از رها شدن مجدد فنر تورمی جلوگیری کرد و به استقبال این امواج احتمالی رفت.

آمارهای بانک مرکزی در بهار امسال نشان می‌دهد میزان نقدینگی کشور در پایان بهار به ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است؛ این در حالی است که در طی ۳ سال اخیر میزان رشد نقدینگی متوسط کشور حدوداً ۲۱ درصد بوده است و این یعنی همچنان شتاب رشد نقدینگی نسبت به متوسط خود بالاست.

سهم پول از کل نقدینگی در حالی به ۱۵ درصد از کل نقدینگی رسیده که این نسبت در سال ۹۶ برابر با ۱۲ درصد بوده و این رشد نشان‌دهنده خروج سرمایه‌ها از سپرده‌های بانکی است.

رشد نقطه به نقطه سرفصل پول در خرداد ۹۸ نسبت به خرداد ۹۷ برابر با ۵۰٫۹ درصد اعلام شده که این عدد برای سرفصل «شبه پول» برابر با ۲۰ درصد اعلام شده است.

نگاهی به سرگذشت بازارها در سال ۹۷ و ماه‌های منتهی به خرداد ۹۸ نشان می‌دهد که بیشترین تقاضای پول در این مدت بر تقاضای سفته‌بازی استوار بوده و افراد در تلاش بوده‌اند با خروج نقدینگی خود از سپرده‌ها، نقدشوندگی و کسب بازدهی بیشتر در بازارهای موازی را برای خود به ارمغان آورند.

متوسط رشد نقدینگی ماهانه در بهار امسال ۱٫۷ درصد بوده که این عدد در بهار ۹۷ به طور متوسط ۱ درصد و در بهار ۹۶ برابر با ۱٫۸ درصد بوده است.

در مجموع با وجود بازگشت آرامش به بازار ارز و کاهشی شدن نسبی نرخ تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه، آمارهای نقدینگی بهار نشان از وجود ظرفیت بالای تورمی در ماه‌های بعد دارند و آزاد شدن حجم بالایی از سپرده‌ها در قالب پول و حرکت آن به بازارهای موازی، توان بالایی برای خلق تورم را ایجاد کرده که اگر این انباره نقدینگی با سیاست‌های تقابلی نظیر جذب در بازار سرمایه، افزایش عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه، انتشار اوراق مشارکت دولتی و همچنین هدایت اعتباری نقدینگی به سمت پروژه‌های نیمه تمام دولتی کنترل نشود، امکان تکرار جهش‌های تورمی سال قبل در ماه‌های آینده وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/۶۳۰۶۲/ک۳۰/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا