ایران و جهان

اشرف غنی: خروج نیروهای آمریکایی تاثیری بر زندگی مردم افغانستان نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رییس‌جمهور افغانستان در گفت‌وگو با شبکه خبری «طلوع نیوز» تاکید کرد که خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان در قالب توافق صلح بین آمریکا و طالبان بر زندگی و آینده مردم افغانستان که صلح نیاز اساسی آنهاست، تاثیری نخواهد گذاشت.

غنی با اشاره به نامه‌ ۷ ماه پیش خود به دونالد ترامپ، برای درخواست از وی برای کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان، گفت: کاهش تعداد نیروها مبتنی بر شرایط خواهد بود.

وی گفت: در توافقنامه دوجانبه بین افغانستان و آمریکا، و همچنین افغانستان و ناتو، تعداد سربازان برای افزایش یا کاهش آنها در افغانستان ذکر نشده و بر اساس شرایط است.

غنی در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی طی ۱۳۵ روز آینده از ۵ پایگاه نظامی در افغانستان، افزود: بحث‌ها در این زمینه ادامه دارد و تا حصول کامل توافق در این باره تصمیم گرفته نشده است. این ۵ پایگاه نظامی کوچک هستند و اداره آنها به نیروهای امنیتی افغانستان سپرده خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی از ۵ پایگاه در این کشور به‌زودی خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: خروج ۵ هزار نیروی خارجی از افغانستان تاثیری بر زندگی مردم نخواهد گذاشت، چراکه آن تعداد باقی‌مانده نیز در قالب نیروهای کمکی و دفاعی و امنیتی از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت و پشتیبانی خواهند کرد.

غنی همچنین خاطرنشان کرد: بر خلاف اظهارات قبلی خود اعتقاد دارم که اصلاحات فوق‌العاده در نیروهای امنیتی کشور به وجود آمده و این نیروها به‌خوبی درخشیده‌اند و حتی نسبت به ۷ ماه قبل تغییر چشمگیری کرده‌ و ورزیده‌تر شده‌اند.

پیش از این اشرف غنی گفته بود که اگر آمریکایی‌ها افغانستان را ترک کنند، طالبان در کمتر از ۶ ماه تمام مناطق این کشور را تصرف خواهند کرد.

غنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مانع گفت‌وگوهای مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان حضور نیروهای بین‌المللی است اما روابط طالبان با پاکستان و شبکه‌های تروریستی و گروه‌های قاچاق مواد مخدر موضوع دیگری در این رابطه است.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که دولت وی اقدامات صلح و مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: مذاکرات بین آمریکا و طالبان بدون ابتکار عمل دولت افغانستان غیرممکن بود و این شامل مذاکرات بی‌قید و شرط و آتش بس و همراه کردن جامعه بین المللی است.

غنی تاکید کرد: نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، پس از مشورت و توافق دولت افغانستان منصوب شد.

وی با اشاره به اینکه در این مقطع حضور دولت افغانستان در مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان ضروری نیست، گفت: «حضور ما در آنجا [دوحه] ضروری نیست. حضور ما در مذاکرات مستقیم الزامی است و توافق صلح فقط توسط دولت افغانستان امضا خواهد شد».

غنی همچنین با اشاره به توافق صلح احتمالی بین آمریکا و طالبان که انتظار می‌رود طی چند روز آینده به امضا برسد، نیز گفت: توافق بین دولت با یک گروه قانونی نیست.

به گفته وی، جزئیات توافقنامه صلح پس از نهایی شدن و در اختیار دولت افغانستان گذاشته شدن، افشا خواهد شد.

ماه گذشته، دولت افغانستان اعلام کرد که یک تیم مذاکره کننده ۱۵ نفره نهایی شده است که مذاکرات مستقیمی با طالبان در آینده نزدیک انجام خواهد داد.

اشرف غنی در این باره نیز گفت: این تیم به زودی طی چند روز آینده نهایی می‌شود.

رئیس جمهور افغانستان جزئیاتی درباره اعضای این تیم ارائه نکرد اما گفت که نزدیک به روزهای آغازین مذاکرات مستقیم این لیست اعلام خواهد شد.

غنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وی حاضر است انتخابات را در ازای آتش‌بس به تاخیر بیاندازد، گفت: طالبان بخشی از افغانستان است و قرار نیست سرنوشت این کشور را تعیین کنند.

وی گفت: انتخابات حق مردم افغانستان است و آنها تصمیم می‌گیرند که یک دولت قانونی داشته باشند. دولت افغانستان در مذاکرات با طالبان در موضع قدرتمندی ظاهر خواهد شد.

غنی تصریح کرد: ما با عزت، قدرت و قدرت با طالبان دیدار خواهیم کرد و مذاکرات جدی با آنها انجام خواهیم داد.

اشرف غنی همچنین گفت: «اگر رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که این کشور می‌خواهد از افغانستان خارج شود، این یک تصمیم ملی آنهاست. تصمیم ملی من (به‌عنوان رییس‌جمهور افغانستان) حفظ جمهوری [دولت] افغانستان است.

انتهای پیام/ ر


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا