ایران و جهان

ارائه آموزش‌های مهارتی برای دانش‌آموزان/ آموزش محدود به مدرسه و کلاس درس نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، عباس سلطانیان معاون آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، در آیین افتتاحیه باشگاه کارآفرینان نوجوانان استان تهران که در محل اردوگاه شهید غلامی سپاه سیدالشهدا در شهرستان اسلامشهر برگزار شد، اظهار کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش در حال تدوین و تصویب آیین‌نامه ای هستیم، تا دوره‌های آموزش مهارتی برای تمام دانش آموزان اجرا شود.

سلطانیان افزود: با تصویب و اجرایی شدن این طرح دوره های آموزش مهارتی، برای دانش آموزان از اول ابتدایی تا مقطع متوسطه با در نظر گرفتن اهداف نظام آموزش و پرورش کشور و با یک شیب ملایم در تمامی مدارس عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف تاسیس وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی و تربیتی کشور است، که ماموریت تامین نیروی انسانی برای حال و آینده کشور را بر عهده دارد، که در راه انجام این ماموریت بسیاری از نهادها و سازمان ها با این وزارتخانه مشارکت و همکاری می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، تاکید کرد: آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف خود باید استعدادها و پتانسیل های بالقوه در دانش آموزان را شناسایی کند، که یکی از مهمترین وظایف معلمان شناسایی استعدادها در کنار امر تعلیم و تربیت و آموزش خواندن و نوشتن است.

وی با بیان اینکه هنر یک معلم شناسایی استعدادهای دانش آموزان است، افزود: وزارت آموزش و پرورش برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و کشف استعدادها و هدایت وآموزش استعدادهای نهفته نسل جوان جامعه، یک طیفی از برنامه‌های آموزشی و تربیتی را در قالب جشنواره ها مسابقات علمی و فرهنگی و فستیوال‌های تخصصی برگزار می کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: آموزش‌های مورد نیاز دانش‌آموزان محدود به مدرسه و کلاس درس نیست آموزش های مهارتی و علمی دانش آموزان در پژوهش سراها اردوگاه ها و تربیتی و… با همکاری سایر نهادها برگزار می‌شود، که در دوره ابتدایی جشنواره جابربن حیان در دوره اول متوسطه جشنواره نوجوان خوارزمی، در دوره متوسطه دوم نیز جشنواره جوان خوارزمی برای دانش آموزان برگزار می شود تا دانش آموزان با یکدیگر به رقابت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مدارسی که در اختیار داریم عملاً نمی‌تواند شیوه‌ها و خدمات نوین آموزشی را ارائه دهند، گفت: یکی از بحث‌های جدی و چالش‌های مهم در وزارت آموزش و پرورش هدایت تحصیلی است، که تلاش می‌شود دانش‌آموزان بیشتر به سوی رشته‌های آموزش مهارتی سوق داده شوند.

سلطانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۷ رشته برای انتخاب رشته دانش آموزان در دوره دوم متوسطه ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین درخواست دانش آموزان، تحصیل در رشته تجربی است با توجه به محدودیت‌هایی که در هنرستان های فنی و حرفه ای داریم، میزان ورودی به شاخه های مهارتی به نسبت سایر رشته ها کمتر بوده در حالی که تنوع در رشته‌های فنی و حرفه‌ای بیش از سایر رشته‌ها است.

انتهای پیام/۶۷۰۲۱/پ/ث۳۰


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا