ایران و جهان

آغاز برداشت دانه زیتون سبز در باغات زیتون استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین علی اکبری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه کار برداشت زیتون سبز از باغات استان قزوین آغاز شده است، اظهار کرد: سطح زیر کشت کل باغات استان بالغ بر ۷۴ هزار هکتار است که از این میزان ۹ هزار و ۵۲۰ هکتار به باغات زیتون اختصاص دارد .

وی افزود: تولید محصول زیتون در سال جاری بالغ بر ۲۵ هزار تن است که پیش‌بینی می‌شود تا حدود ۶۰ درصد آن بصورت سبز یا کنسروی و بالغ بر ۴۰ درصد آن بصورت دانه روغنی جهت استحصال روغن برداشت شود .

اکبری خاطرنشان کرد: از این میزان سطح زیر کشت باغات زیتون، شش هزار و ۷۰۰ هکتار بارور و ۲ هزار و ۸۲۰ هکتار غیر بارور است .

وی تصریح کرد: عمده باغات زیتون در منطقه طارم سفلی متمرکز بوده که در اکثر روستاهای این بخش تک محصولی و محل درآمد خانوارهای ساکن آن است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر ۴۵ روستا با سه هزار و ۵۰۰ بهره‎‌بردار در زمینه تولید زیتون فعالیت دارند .

وی با بیان اینکه زرد زیتون عمده‌ترین رقم زیتونی است که برداشت می‌شود، تأکید کرد: ماری، شنگه، روغنی، گرده زیتون و چرچنگی عمده‌ترین رقم‌های زینونی است که از باعات استان برداشت می‌شود.

اکبری اضافه کرد: از ارقام خارجی که طی چندین ساله اخیر به سطوح باغات اضافه شده می‌توان به رقم آربکین و کرونایکی که جز ارقام روغنی و در کشت‌های متراکم و فوق متراکم استفاده می‌شود و به سایر ارقام خارجی مانند مانزانیلا، کنسروالیا، کروس و سویلانا اشاره کرد .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به آفت مگس زیتون اشاره کرد و گفت : با توجه به شرایط آب و هوایی سال جاری و مساعد بودن شرایط زیستی برای این آفت جمعیت آفت در نسل اول افزایش پیدا کرده که با کنترل به موقع و مبارزه همگانی در سطح روستاها میزان خسارت به دانه‌های سبز زیتون در زمان برداشت به زیر ۳ درصد رسیده است .

وی در پایان با اشاره باینکه عملیات کنترل و مبارزه در سطح ۴ هزار هکتار انجام شد، تأکید کرد: از این میزان ۲هزار و ۶۰۰ هکتار در باغات سنتی و ۱۴۰۰ نیز در باغهای ردیفی و صنعتی به روش بیت اسپری، کارت زرد و فرمون جنسی آفت‌زدایی شد.

انتهای پیام/

 

 


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا