ایران و جهان

وزارت نیرو صدور مجوز برای شیرین کردن آب دریا را پیگیری می‌کند


به گزارش خبرنگار مهر، رضا اردکانیان پنج شنبه شب در جلسه بررسی مشکلات صنعت آب و برق خراسان‌جنوبی اظهار کرد: به واسطه مسئولیت در کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و تجاری با افغانستان معتقدم هم مرز بودن خراسان‌جنوبی با افغانستان می‌تواند این منطقه را به برخوردارترین سطح برساند.

وزیر نیرو با اشاره به دو بیماری  تمرکزگرایی و بخشی عمل کردن در کشور بیان کرد: این دو مشکل باعث شده که تکرار طرح بسیاری از نقاط ضعف ضروری به نظر برسد ولی بیان مسائل و مشکلات نباید ما را از داشته‌هایمان غافل کند.

مرز خراسان‌جنوبی می‌تواند به ویترین توسعه کشور تبدیل شود

اردکانیان با اشاره به اینکه طرح آمایشی در کشور نداریم، ادامه داد: مرز خراسان‌جنوبی با برنامه‌ریزی می‌تواند به یکی از ویترین‌های توسعه کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به حوزه‌های آب‌ریز مشترک ایران با کشور افغانستان افزود: همانطور که امنیت عراق و افغانستان بر امنیت کشور ما تأثیر می گذارد بی شک توسعه این دو کشور نیز با توسعه ایران ارتباط دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه آمادگی حل مشکل آب و برق خراسان‌جنوبی حتی از طریق برخی تفویض اختیارات قانونی را داریم، گفت: سازگاری با کم آبی به معنای پذیرش زندگی در یک اقیلم خشک و نیمه خشک و کار کردن و کشاورزی بر اساس الگوی مناسب با این اقلیم است.

اردکانیان با اشاره به اینکه حتی شیرین کردن آب دریا را در چهارچوب سازگاری با کم آبی می‌بینیم، ادامه داد: یکی از پیگیری‌های جدی صدور مجوز برای شیرین کردن آب دریا است.

نیاز به بازنگری در توزیع منابع داریم

وی با بیان اینکه باید یک بازنگری در توزیع منابع مالی داشته باشیم، افزود: در این توزیع منابع باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر تثبیت جمعیت در مرز یک اولویت است باید یک وزن کافی به این بخش بدهیم و صنعت آب و برق نیز باید این موارد را مد نظر داشته باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: امروزه باید به این نکته بیندیشیم که آیا برای حل مشکل آب روستاهای کشور و از جمله در خراسان جنوبی راه دیگری غیر از مسیرهایی که از گذشته طی می‌کردیم وجود ندارد.

اردکانیان با اشاره به ضرورت اصلاح ضریب آب بهاء یادآور شد: می‌توانیم از محل صرفه جویی یارانه انرژی منبعی را جهت مشوق به برخی استان‌ها برای طرح‌های سازگار با کم آبی اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل برق ۴۰ معدن منطقه شاهکوه نهبندان باید حل شود، گفت: صنعت و معدن نباید مشکل آب و برق داشته باشند.

وزیر نیرو اظهار کرد: در قانون بودجه برای مشکل زیر ساخت‌های مسکن مهر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بخشی از آن برای موضوع آب و برق اختصاص می‌یابد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا